› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Orion og hesten
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af morten. This post has been viewed 203 timesbrix. This post has been viewed 203 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
-
ForfatterIndlæg
-
22. februar 2009 kl. 01:25 #11023
noodles- Super Giant
Hej alle sammen
I det sidste stykke tid har jeg brugt de skyfrie nætter til at lære at guide. Det har dog været ud gennem et åbent vindue med udsigt til en håndfuld gadelygter da jeg er flyttet på kollegie og til et kvarter hvor man ikke tager dyrt legetøj med ud på gadenså det er ikke rigtig blevet til nogle seriøse billeder.
Men nu har jeg flyttet det hele til nogle venner som har en lille have. Godtnok i Århus, men det er bedre end ingenting.Så i sidste weekend skulle jeg prøve mit nye kamera (mod. Nikon D70) og mine guide “skills” for første gang.Orion:Der er knap 20 min. i billedet hvor det er primært 3 min. exponeringer som er absolut max. fra mit observations sted. Man kan også se det på kernen som er brændt helt ud.Jeg har brugt DSS til at stacke. Vil DSS kunne forbedre kernen hvis jeg tog en håndfuld korte exponeringer og stackede sammen med, eller skal det gøres manuelt?Hesten:Og så skulle jeg lige prøve hesten som er min store plan for fremtiden. Det er kun 2×3 min. Jeg prøvede også et par 5 min. men det hele forsvandt i bylysetMvh Simon22. februar 2009 kl. 12:12 #11029
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Simon
Udmærket start – du er sluppet fint fra Orion. Hesten er et af de mere krævende objekter, men du har fået den med.mvhTOrbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. februar 2009 kl. 12:31 #11031
wiebenDeltager- Nova
Hej Simon,
Fin first light. Man kan rigtigt se at du har modificeret dit Nikon, da du har fået meget af det røde lys med. Jeg har selv en Nikon, der dog ikke er modificeret.Orion er svær, pga. den store dynamik i tågen. Jeg har ikke den store erfaring med Orion og stacking af eksponeringer af forskellig længde, men det er helt sikkert vejen frem.Om det kan gøres i DSS alene, eller om du skal gøre det i Photoshop, er der nok andre der kan forklare.Jeg har prøvet M42 en enkelt gang, med en lille 90 mm ED APO, jeg havde lånt af Lyra.I det tilfælde, tog jeg 3 eksponeringer på henholdsvis 10 min, 1 min og 30 sekunder.Jeg forsøgte at stacke i DSS hvor jeg valgte Entropy (HDR) stacking metoden.Resultatet kan ses her http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/3125002509/sizes/o/Som du kan se er kernen også lidt udbrændt her, så man skal man skal nok have fat i Photoshop og arbejde i lag. Der er mange herinde der har lavet fantastiske billeder af Orion, her tænker jeg specielt på Jesper Sørensen. Han kan nok give et par gode tricks til metoden.Jeg kan se i din autosignatur at du har en newton. Har du checket kolimeringen? Det er som om fokus er bedst i den nederste del af billedet. Det kunne skyldes at kolimeringen ikke er helt i top, eller at dit kamera ikke sidder helt plant i fokusfeltet.22. februar 2009 kl. 14:17 #11035
Anonym- Super Nova
Hej Simon.
I virkeligheden er det forbløffende nemt at lave en fin orion. Det kræver bare at du har photoshop i en eller anden størrelse. Processen er således: 1. Tag en stribe billeder med god lang belysning og stack dem (Glem alt om den udbrændte kerne). 2. Tag så en 4-5 frames på højst 30 sek. og stack dem. Her kurvebehandles, så du tydelig ser trapezium og samtidig kernen i sin helhed. Åbn så i photoshop det første billede, tryk på choose all og derefter på copy. Åbn så herefter kernebilledet og tryk på paste. Nu vælger du viskelæderet og sætter den på f.eks. 15%. Herefter visker du stille og roligt igennem alt rundt om kernen og vupti – nu dukker de flotte omgivelser op rundt om kernen som du ikke rører ved. Med lidt øvelse bliver det fantastisk. Det færdige resultat kan du så gemme som en hvilken som helst fil.I Amatørastronomisk Forening i Kolding, er det en af processerne jeg underviser i. Og jeg har da ofte hørt: Hvad, var det bare så let at lave?God fornøjelse.22. februar 2009 kl. 16:20 #11037
mstauningDeltager- Black Hole
Fine first lights, kan heller ikke lige råde dig omkring Orion andet end jo man skal bruge flere tider.
22. februar 2009 kl. 22:00 #11078
morten.brixDeltager- Super Giant
Hej Simon
Meget fint billede af m42. Som Mogens skriver er det “bare” at tage en masse billeder på forskellige eksponerings tider. Det er opskriften på en fin M42.Hesten: Ja du skal ud hvor der er mørkt. Men det kan lade sig gøre, det kræver bare mange billeder. -
ForfatterIndlæg
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
- Emnet 'Orion og hesten' er lukket for nye svar.