Orion 100 ED APO — brukbart til planetfoto?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Orion 100 ED APO — brukbart til planetfoto?

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 191 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Jeg ser etter et bra teleskop som jeg kan bruke til planetfoto og fant en APO-refraktor som har ganske stor lysåpning på 100mm og dessuten et stort f/-forhold på f/9. Prisen på $680 er ikke så gal heller.

http://tinyurl.com/3cypbb

Hva mener dere? Er dette brukbart til planetfoto? Kanskje kombinert med en 5x Barlow?

Mvh,
      Bjørn

jesperu
        • Giant

Hej Bjørn

Hvis du primært vil bruge den til planetfoto ville jeg gå efter:

1) Åbning mindst 200mm for at kunne udnytte fordelen ved “lucky imaging” – dvs at tage en masse billeder og så aligne og stacke de bedste. Her kan du komme ned på en opløsning på ca. 0.5″ som 100 mm Orion’en slet ikke kan klare.

2) En solid opstilling med motor. Det behøves ikke at være “goto” men den skal kunne tåle lidt blæst uden at stå og hoppe op og ned.

3) Den skal være let at kollimere. Det er noget bøvl at stå om natten og rode med umbraco-nøgler og jeg har selv tit været ved at tabe dem ned på hoved spejlet. Løsningen er at udskifte umbraco skuerne med nogle man kan dreje med fingrene. De kan købes hos Astro Erik i Ålborg: http://www.2astro.dk (og sikkert også mange andre steder)

Hvis det ikke må blive for dyrt ville jeg købe en brugt 8″ SCT f.eks en Meade LX90 eller en LX10. Jeg har selv købt en brugt lx10 som nok ville koste 5000-6000 kr idag. Jeg tror du vil få meget mere ud af sådan en end at købe 100mm Apoen fra Orion. En anden mulighed er en 8″ Newton men den er så lidt mindre kompakt og mere bøvlet at have med at gøre.

Damian Peach bruger en 9.25″ SCT og han laver godt nok fine billeder

–Jesper

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hei Jesper,

Det var noen flotte bilder Damian Peach hadde, ja! Smile

Jeg har tenkt å kjøpe et annet teleskop til deep sky, og montering har jeg vel også så godt som valgt meg ut nå.

Siden jeg har hørt at refraktorer er bra til planeter, og at f-verdien bør være høyere på planeter enn på deep sky, tenkte jeg at denne kunne passe bedre til planetfoto. Under forutsetning av at jeg får råd til begge, naturligvis. I motsatt fall får jeg greie meg uten en refraktor i tillegg.

Men denne refraktoren er kanskje ikke så egnet til planeter allikevel …? Synd, for den så bra ut på papiret.

Mvh,
          Bjørn

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Hej Bjørn, jeg har en Antaris 127 Elite Brændvide på 1200mm og et f på 9,4 , kun til planeter og sol, købte den hos Henrik og den er rimlig i pris Thumbs%20Up

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Hej Bjørn,

Det er, som Jesper U. siger vigtigt med en god åbningsstørrelse til planetfoto. Det sætter dig istand til at opløse de fineste planetdetaljer, når seeingen tillader det, og det giver mere lys. Mere lys betyder at du kan bruge kortere eksponeringstid, og dermed have en bedre chance for at få nogle frames der ikke er påvirket af seeing.

Fordelen ved en refraktor er på den anden side at den normalt ikke skal kollimeres, og at den ikke er særlig følsom for tubustermik. Store spejlteleskoper kan være svære at få kollimeret præcist og akklimatiseret ordentligt. Begge dele er nødvendigt.

Et forslag til teleskop der kan bruges til både planeter og deepsky kunne være en 200mm f/6 Newton.

F/forholdet er ikke i sig selv så vigtigt, bortset fra at et lavt f/forhold giver farvefejl i refraktorer, og at det er vanskeligere at kollimere spejlteleskoper med lavt f/forhold.

Jesper2009-03-19 11:12:56

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Hei MortenB, Finn og Jesper,

MortenB: Din tredje link hadde noen fine bilder av Jupiter, Mars og Saturn. Det bildet av Jupiter var ikke så fint som Damian Peach sine, men så er det også tatt med et web-kamera.

Finn: Takk for tipset! Har du prøvd å ta bilder med det? Isåfall, hvordan ble de? Du må vel da bruke en paracorr, eller?

Jesper: Jeg tenkte først på en 300mm f/5 Newton — billig, og mye lys — men slo det fra meg av flere årsaker og landet på en GSO 203mm istedet. Jeg får kanskje utsette refraktor-kjøpet inntil jeg ser om GSO-en egner seg til planeter også.

Bjørn T. Jønsson2009-03-19 12:04:49

Mvh,
                  Bjørn

soeren.vod
                    • Planet

Hej Bjørn

jeg har prøvet at kigge i en god refraktor som orionen du har fundet og den er helt super visuelt til det.
                    Men hvis du udelukkende vil fotografere dem ville jeg også vælge en større newton eller en C8 som den jeg selv har; Så får du mere lys og kan bruge en større brændvidde og den har større opløsning.

Kontrasten betyder meget når man kigger, men til foto kan man “bare” stacke og kontrastforøge. Du får mere ud af en 200mm newton men det er vigtigt at den har en god focuser.
                    Jeg har kigget i TS newtonen og den er super http://lyra.dk/details.asp?prodid=GSN2001crOTA&cat=951

Søren Vod2009-03-19 12:49:11

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Søren Vod wrote: Hej Bjørn

Kontrasten betyder meget når man kigger, men til foto kan man “bare” stacke og kontrastforøge.

He he det var da godt du satte “bare” i anførselstegn. Vi hører somme tider påstanden om at planetfoto “bare” er … osv. Som regel fra folk som ikke har prøvet det selv. Planetfoto er uden tvivl det sværeste en amatørastronom kan beskæftige sig med, i hvert fald hvis ambitionen er at bide folk som Damian Peach i knæhaserne. Er ambitionsniveauet væsentligt lavere kan man “bare” osv.

Der er i Danmark måske et par timer hvert år hvor seeingen er god nok til at nå Damians bedste niveau, ikke mere. Jeg selv har kun oplevet det et par gange på 15 år, og har da ikke været dygtig nok til at udnytte det fuldt ud. For det kræver nemlig at alt andet er optimeret når seeingen er der: Et stort nok teleskop med god nok optik, gode lokale seeing forhold, fravær af tubustermik, perfekt kollimering, perfekt fokusering, det rigtige kamera, den rigtige optageteknik, den rigtige pixelopløsning og meget mere.

Så der er ikke noget ved planetfoto der er “bare” Wink

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Hei Søren,

Jeg skal ikke utelukkende fotografere, men snarere tvert imot – jeg skal ikke utelukkende observere gjennom okularer. Jeg vil ha et teleskop som er bra til både å observere og fotografere.

Jesper: Jeg har ingen store ambisjoner som astrofotograf, men å lære fotografering og bildebehandling. Utgangspunktet mitt for valg av utstyr er å finne noe som ikke setter for store begrensninger i kvaliteten på optikk eller annet utstyr, men hvor jeg mer kan skylde meg selv for resultatet. Og de atmosfæriske forhold, naturligvis! Wink

Mvh,
                        Bjørn

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Så er en stor Newton nok meget passende, jeg har lige skiftet fra en 8″ newt til en 120mm refractor og har ikke fortrudt, den er bare lidt lettere at arbejde med.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Orion 100 ED APO — brukbart til planetfoto?' er lukket for nye svar.