Orion

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af palle. This post has been viewed 287 timesb. This post has been viewed 287 times. This post has been viewed 287 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Har lige pakket sammen igen, efter en lille time bag kikkerten hvor M42 næsten ikke var til af få øjet fra – Fantstisk flot – Har lige pakket sammen igen, efter en lille time bag kikkerten hvor M42 næsten ikke var til af få øjet fra – Fantstisk flot – sikken en forskel på seeing sidst jg noterede M42 kaldte jeg den lille svag, sådan så den ikke ud her til aften, Flot og tydelig den form der ses på de flotte fotos der dukker op af M42 var let at fornemme 🙂

Trist at der skulle komme en flok skyer krybene ind over. Men det blev da til en rundtur i orion Star

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det er et spændende område, masser at kigge på.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Orion er skam et virkelig interessant område. Ud over M42/M43 og NGC 1977 og stjernerne selv (især dobbeltstjerner) så er der også disse, hvis du især råder over et 8″ instrument:

NGC 1788

som er noget reflektions tåge omkring 5 gr. NNV for stjernen Rigel.

NGC 2194

er en mag. 8.5 åben hob omkring 1.5 gr SSØ for stjernen Xi Orionis.

NGC 2022

som er en planetarisk tåge mellem Betelgeuse og Meissa. Her skal man bruge nebularfilter og en stor forstørrelse og god seeing for at få noget ud af det.

Men prøv området omkring Store Hund næste gang. Der er mange goe objekter og jeg kan da allerede her fremhæve en, nemlig Caldwell 64. En juvel af en åben hob, som har en markant mag. 4 central stjerne omgivet af væsentlig svagere stjerner. Ser sjov ud.

outlook2009-02-14 10:15:28

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Tak for de “små” hints, men jeg råder kun over 4″ som i øvrigt overrasker mig meget. det er en Celestron Nexstar 102 SLT. som jeg foreløbigt har supleret med et 32mm SP. Havde tænkt mig at kikke lidt på Gemeni i nat hvis vejert holder.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Orion' er lukket for nye svar.