› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Optisk kvalitet af TS-Astro APO kontra normal APO fotooptik
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Är, 11 mÄneder siden af jonas. This post has been viewed 960 timesc. This post has been viewed 960 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. april 2018 kl. 11:12 #317521
tjelumDeltager- Asteroid
Jeg har et udmÊrket SCT, men leger med tanken om at supplere med en refrector. Jeg kan se at en TS apo ser rigtig god ud, men jeg har noget der ligner fra mit almindelige fotoudstyr. SpÞrgsmÄlet er:
Kommer jeg lige sÄ langt optisk med min 300mm/2.8 APO med 2x teleconverter til 600mm/5.6, som jeg fx ville opnÄ med denne type: TS-Optics 107mm/6.5.
Det kunne jo vĂŠre super hvis jeg kunne genbruge mit dyrt indkĂžbte fotoudstyr til ogsĂ„ at kigge opad đ
Mange hilsner Jakob7. april 2018 kl. 18:22 #317523
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Jakob,
Jag förutsÀtter att du tÀnker anvÀnda optiken för astrofotografering. Om inte Àr ju TS-tuben ett sjÀlvklart val.
Jag har sjÀlv en Canon 300/2,8 och har mest anvÀnt den utan converter men Àven med. Den ger fantastiskt bra bilder men jag brukar blÀnda ner den 1 steg för att fÄ punktformiga stjÀrnor.
Jag vill föreslÄ att du börjar anvÀnda din 300 (med och utan converter). Blir du inte nöjd med resultatet, tror jag det Àr svÄrt att övertrÀffa det med det teleskop du funderar pÄ. Canon 300/2.8 Àr ruskigt skarp och kan mÀta sig med en Takahashi FSQ 106. Kanske inte riktigt, men nÀst intill!Jonas
8. april 2018 kl. 21:10 #317539
tjelumDeltager- Asteroid
Hej Jonas,
Tusind tak for svar til en novice pĂ„ omrĂ„det . Det var lige den slags svar jeg fiskede efter. Det ville jo vĂŠre ĂŠrgerligt at starte det forkerte sted – isĂŠr nĂ„r det viser sig at jeg har udstyr liggende, som Ă„benbart ogsĂ„ er optisk velegnet til at kigge opad. Jeg regner med at bruge det monteret pĂ„ min SCT. I fĂžrste omgang uden teleconverter sammen med mit ZWO kamera.
Mange hilsner Jakob9. april 2018 kl. 10:55 #317541
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Min erfaring med at bruge fotooptik til visuel er, at man ikke kan kÞre med sÄ stor forstÞrrelse, fÞr stjernerne begynder at se lidt uldne ud. Det hjÊlper sÄ at blÊnde ned.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
10. april 2018 kl. 18:51 #317557
Torben,
Jag har mycket liten erfarenhet av att observera med fotooptik och har dÀrför inga synpunkter pÄ din erfarenhet. Det Àr dessutom svÄrt att observera med kameraoptik eftersom man inte (trots hemgjorda adapters) kan montera en diagonal och pÄ det sÀttet nÄ fokus.
Jag vet att det finns adapters med okular att köpa till kameraoptik men jag tvivlar pĂ„ att de Ă€r anvĂ€ndbara vid observationer av stjĂ€rnhimlen.Vad gĂ€ller fotografering, Ă€r det en helt annan sak! Jag har tagit mĂ„nga bilder jag blivit nöjd med vid anvĂ€ndning av mitt 300/2,8. Fördelen Ă€r ocksĂ„ att filterhĂ„llaren Ă€r 48 mm, vilket Ă€r standardgĂ€nga för ett 2″ astrofilter. Dock mĂ„ste man svarva ner tjockleken pĂ„ filterringen för att fĂ„ in det monterade filtret i objektivets filterfĂ€ste. Men det Ă€r ju inte speciellt svĂ„rt om man har tillgĂ„ng till en svarv eller nĂ„gon som har en svarv. (Glöm bara inte att ta bort filtret under processen! :- )
Jonas
10. april 2018 kl. 19:16 #317559
outlookDeltager- Super Nova
Her vil jeg have at du kigger nÊrmere pÄ dette site: http://www.astropix.com/html/i_astrop/lenses.html og selv drage dine konklusioner.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting10. april 2018 kl. 20:22 #317560
Leif,
Jag vet inte om du vÀnder dig till mig eller Jakob.
Visst Àr det en bra artikel som, i stort, bekrÀftar mina erfarenheter.
Jag har under mÄnga Är anvÀnt mig av flera olika typer av teleskop och fotografiska objektiv för astrofoto. Vad gÀller teleskop, Àr det WO Star-71:an (astrografen) som Àr den starkaste lysande stjÀrnan vad gÀller bÄde visuellt och fotografiskt men Àven WO FLT-98:an Àr mycket bra.
Newtonteleskop av olika modeller variarea en del men det skarpaste har varit en Cave 10″/f:7.
I övrigt Ă€lskar jag Ă€ven mina tvĂ„ R-C-teleskop, en 6″ och en 8″.Vad gĂ€ller objektiv, har jag fĂ„tt mycket bra fotografiskt resultat bĂ„de med Canon 300/f:2.8 L och 70-200/f:2.8L men Ă€ven med gamla Super Takumar Makro-objektiv + nĂ„gra andra. Nu pratar vi fotografering, inte visuellt!
Om vi dÀrför gÄr tillbaka till Jakobs första frÄga om han ska köpa ett nytt teleskop eller anvÀnda sitt 300mm-objektiv, sÄ tycker jag det skulle vara trÄkigt att ge honom rÄdet att satsa vÀldigt mycket pengar i ett nytt teleskop för astrofoto nÀr han redan har ett mycket fint objektiv. Teleskopet kan komma senare!
/Jonas
10. april 2018 kl. 20:56 #317561
tjelumDeltager- Asteroid
Hej Jonas.
Jeg har kigget stjerner i 20 Ă„r, men uden teleskop. SĂ„ kĂžbte jeg en 6″ SCT og tĂŠnkte at der var mange timer i den – og det Ă©r der.
Jeg har ligeledes fotograferet i 20 Ă„r, og det er jo herligt at opdage at jeg kan suppplere min 6″ med mine optikker som jeg har anskaffet gennem tiden. Jeg bruger nikon, men det er samme boldgade: 24-70/2.8, 70-200/2.8, 300/2.8 og 500/5.6. Nu bliver det rigtig sjovt at montere dem pĂ„ min SCT og eksponere lĂžs med mit astrocam đ Jeg regner med at starte uden 1.4 og 2 convertere, for at opnĂ„ bedst skarphed!
jeg kan se af artiklen som Leif henviser til, at der gĂŠlder samme retningslinjer for astrofoto som ved dagslys: BlĂŠnder man lige Ă©n blĂŠnde ned, opnĂ„r man den bedste skarphed. Ligeledes gĂŠlder det at lysstĂŠrke optikker oftest tegner skarpest đ
Tusind tak for svarene indtil videre!
Mange hilsner Jakob10. april 2018 kl. 22:01 #317564
Hej Jakob,
Lycka till med astrofotograferandet!
Har du fler funderingar, Àr du alltid vÀlkommen tillbaka med frÄgor eller synpunkter!BÀsta hÀlsningar
Jonas
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Optisk kvalitet af TS-Astro APO kontra normal APO fotooptik' er lukket for nye svar.