› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Optisk gitter – erfaringer?
- Dette emne har 23 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 491 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2013 kl. 17:42 #100028
jespergDeltager- Super Nova
Tak for interessant link, det er jo billigt, hvis de gitre kan bruges til mine forsøg.
Jeg vil helst bruge mit 70-200mm f/2,8 zoom-teleobjektiv, men med 77mm åbning (filterstørrelse) skal det nok være det gitterfolie der er 15×30 cm med 500 l/mm.
Alternativt kan jeg bruge et 100mm f/2,8 her er diameteren på det forreste linse-element betydeligt mindre, og de små gitre kan bruges, hvis 500 l/mm ikke er optimal.
Det er helt på forsøgsbasis og det er indtil videre bare for sjov. Det jeg vil forsøge med er, at få spektre af det reflekterede sollys fra lysende natskyer. Jeg skal i forvejen (med seriøs baggrund) forsøge at lave smalbånds-optagelser af samme, i 4 forskellige bølgelængder. Jeg vil også gerne forsøge at få spektre af nordlys. Jeg har set spektre lavet af lyn, det kunne være sjovt at lave – og hvis jeg er heldig igen, at der kommer Red Sprites, så kan der måske laves spektre af dem også ? Jeg ved at det er et langskud, men man må jo forsøge noget, for at noget sker
En mulig konstruktion af en spalte kunne være lette parallelle skumplastplader over og under objektivet, med en længde foran objektivet på 1 til 1,5 meter, så vil der være en “brevsprække” midt i billedfeltet til objektet, med sort baggrund over og under til spektret.
Jesper G.
20. marts 2013 kl. 20:39 #100032
norupDeltager- Super Giant
Ok, der er vist brug for et alsidigt bølgelængdeområde. Lidt googlen på nordlys tyder på at man kunne have gavn af at dække 390-780nm.
Med et 500 ln/mm gitter, 36mm detektor og en fokallængde på 80-85mm kan det arrangeres sådan at objektet står nær den ene billedkant og spektret strækker sig fra midten af billedet ud til nær den modsatte billedkant. Kameraet skal pege ca 11 grader ved siden af objektet.Viser gitter-folien sig at være for dårlig, kunne alternativet være f.eks. 300ln/mm og f=130mm
21. marts 2013 kl. 00:18 #100042
Fantastisk, tusind tak for beregningen
Jeg kan se at færre linier passer med længere brændvidde.
Folien der nemt dækker ethvert objektiv, vil være oplagt at starte med.
Jesper G.
19. juli 2015 kl. 16:40 #134825
Så fik jeg endelig tid til at lave en test-opstilling, med det 500 L gitterfolie jeg har købt.
Først fotograferede jeg en halogenlampe og et vindue, hvor jeg bare holdt folien op foran et vidvinkel-objektiv. Halogenpæren laver fint et spektrum på begge sider, kun vinduets ene spektrum kunne være i billedfeltet:
Så skulle Antons “opskrift” prøves. Jeg fandt et paprør, som i fronten blev forsynet med en spalte. Et stykke gitterfolie blev tapet fast i den anden ende af røret, der med en skumgumme-pølse (bagstop fra vinduesfugning) kunne monteres i en (næsten) passende vinkel til den ene side, i objektivets modlysblænde:
Et testskud af en skyet himmel gav dette resultat. Røret kan godt vrides lidt mere ud til siden, men princippet ser vist okay ud, med hensyn til spalten i den ene side og spektret i den anden side af billedchippen:
Jeg er ikke rigtigt klar over, om spektret er fokuseret?
Jesper G.
19. juli 2015 kl. 17:53 #134830
Havde godt nok glemt alt om dette projekt, men det ser spændende og lovende ud!
JesperG wrote:
Jeg er ikke rigtigt klar over, om spektret er fokuseret?Med så enkel en opstilling kan man ikke få det hele…
Spaltens formål er jo blot at holde baggrunden i billed nede, hvor spektret lander. Fokuserer du på dit objekt, vil spektret også være i fokus, men opløsningen vil afhænge af objektets udbredelse: Synes objektet mindre end spalten, vil opløsningen være højere. F.eks, meteorer og lyn bør være højt opløste.
Du kan med fordel teste på fjerne Kviksølv/Natrium gadelamper og lignende.Opløsningen på udbredte emner som skyer vil ikke være bedre end det defokuserede billede af spalten. Du kan omgå dette på to måder: Fokusere på spalten i stedet, og gøre denne endnu smallere. Nu er det i princippet dårligt defineret præcist hvor på himmelen, spektret kommer fra, men i praksis ikke dårligere end før. Den anden måde er at lave en “rigtig” spektrograf, hvor du først afbilder himmelen på en spalte, og der efter laver et spektrum af spalten – men det kræver tre objektiver på stribe og bliver hurtigt noget klodset og tungt.
19. juli 2015 kl. 21:46 #134832
Tak for svaret Anton – ja der er gået et par år… (der har været så meget)
Formålet er at skyde atmosfærisk lys, derfor skal det ikke være alt for klodset og tungt, men nemt kunne sættes på et stativ og rettes mod objektet.
Lyn og meteorer er svære at fange med en tele, her vil en kortere brændvidde normalt være at foretrække.
Mere oplagt med længere brændvidde er nordlys, der er mere udbredt og kan “trækkes ind” med en tele.
Spørgsmålet er så, hvordan optimeres det simple set-up til nordlys og evt. andre udbredte fænomener?
Hvis der skal fokuseres på spalten og ikke objektet (som du foreslår for at forbedre opløsningen), så skal spalten enten flyttes et par meter ud (til objektivets korteste fokusafstand) – ret upraktisk, eller fokusafstanden skal flyttes nærmere med “extention tubes” mellem kamerahus og objektiv (samt formodentlig et lidt længere paprør).
Jeg ved ikke om jeg har forstået det med fokus rigtigt. Hvis spektret er fokuseret, når der fokuseres på objektet (lang afstand), vil spektret så også være fokuseret, hvis der fokuseres på afstanden til spalten? (objektet vil da være defokuseret)
Måske vil det være en idé, at satse på mit mest lysstærke objektiv i stedet for tele-objektivet? Det er et 50 mm f/1,0.
Den korteste fokusafstand er nærmere, end på 70-200 mm objektivet, der kommer mere lys ind og det vil være nemmere at fange meteorer og lyn.
Blændeforholdet gør dog fokusering vanskelig, især hvis man er usikker på, om der skal fokuseres på afstanden til spalten eller til objektet.
(måske kan 500 linie gitter-folien også anvendes foran 50 mm´eren og med en smallere spalte?)
Jesper G.
19. juli 2015 kl. 23:28 #134835
Det er måske ikke helt intuitivt, men du behøver ikke tænke separat på fokus af spektret i denne opstilling. Gitteret skal blot placeres tættest muligt på kameraets pupil, altså nærest muligt objetivet.
Som du er inde på, må man bestemme sig for, om der skal fotograferes skyer, eller meteorer/lyn. Til det første bør man fokusere på spalten, og det sidste er bedst helt uden spalte.
19. juli 2015 kl. 23:42 #134836
…og jo, du kan fint bruge objektiver med kortere brændvidde eller hurtigere f-forhold, men du må være opmærksom på at begge dele gør det mere ubestemt, hvilken del af himmelen bag spalten, du laver spektrum af.
Som diskuteret tidligere i tråden, er det optimalt med spalten så langt væk som praktisk muligt – det fjerne plankeværk med en spalte med samme bredde som blænden. Så vil spalte og objekt være nær samme fokus, og lystabet minimalt.21. juli 2015 kl. 09:12 #134882
Mange tak for svarene Anton.
Lang afstand til spalten er lidt upraktisk, bagsiden af “plankeværket” kan også oplyses og ikke være helt mørk, i forhold til et lukket rør med spalte. Det er derfor jeg tænkte på den lysstærke f/1,0 der ikke er så følsom for lystabet.
Jeg må nok prøve mig lidt frem med forskellige opstillinger.
Findes der software/freeware der kan lave kurver ud fra et billede af spektret?
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Optisk gitter – erfaringer?' er lukket for nye svar.