› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Optisk gitter – erfaringer?
- Dette emne har 23 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 490 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. marts 2013 kl. 09:12 #98482
jespergDeltager- Super Nova
Er der nogen der har prøvet at lege med et optisk gitter ?
Kan det evt. bruges til andet end stjerner ?
Jesper G.
11. marts 2013 kl. 00:12 #99314
ovecDeltager- Giant
Hej Jesper
Et optisk gitter anvendes mig bekendt kun til at lave spektre af lys. De bedste gitre er reflektions gitre. Til knap så fint brug kan man anvende transmissionsgitre af plastfilm. Et sted på nettet kan kan udskrive gitre udskrevet på overhead folie så de kan sættes foran linsen på teleskopet og vise stjernernes spektre.
Men jeg har aldrig hørt om andre anvendelser…og jeg har anvendt gitterspektroskoper professionelt.
Mvh
Ove
OveC 2013-03-10 23:13:11 11. marts 2013 kl. 00:23 #99316
astrojensenDeltager- Neutron star
Man kan bruge dem til at identificere planetariske tåger. Gitteret vil tvære stjernens lys ud i et aflangt bånd, mens den planetariske tåge vil være en serie af små billeder af tågen, hvor hvert billede er placeret efter den bølgelængde, det er dannet af, O-III, H-Beta, osv.
Thomas, Bornholm
11. marts 2013 kl. 13:20 #99335
Tak for svarene.
Det jeg tænker på er, at forsøge at få noget info (spektre) ud af atmosfæriske fænomener.
Jeg har set at det virker på lyn, men det kunne være interessant om der kan laves noget med fx lysende natskyer, hvor der er tyngdebølger med stor kontrast, eller måske nordlys og sprites.
Jesper G.
12. marts 2013 kl. 02:37 #99394
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lysende Natskyer .. hmm bliver svært – med mindre du bruger det sammen med en spalte eller har en knaldsort baggrund umiddelbart tæt ved.
Nordlys – muligt, men afhænger af deres fremtræden og muligheden for at have en mørk baggrund for spektret. Spalte igen.
Sprites – jeg tror de er for svage – men på den anden side, hvis de er monokromatiske vil de gå rent i gennem gitret. Forvent dog et tab på 40-70% alt efter polarisering i spriten og type af gitter.
12. marts 2013 kl. 13:24 #99426
NLC og knaldsort baggrund – det passer vist ikke sammen
Hvordan skal en spalte rent praktisk udformes, og betyder det noget om gitter/spalte er foran optikken eller mellem optik og chip ?
Jeg tænker på en brændvidde på 100, 200 eller 300 mm.
Jesper G.
15. marts 2013 kl. 13:36 #99650
Hej Jesper
alt er jo relativt – jeg har oplevet skarpt afgrænset LNC med ret mørk himmelbaggrund – men det er rigtignok ikke den typiske situation.
Du kan ikke rigtigt bruge en spalte hverken foran eller bagved en almindelig optik sammen med et gitter.
Det kræver en særlig konstruktion kaldet en spektrograf/spektrometer hvor der sættes en spalte i hovedoptikkens brændplan for at afmaske objektet. Lyset forsætter bagved brændplanet hvor det kollimeres med en optisk for efterfølgende at passere gitteret hvorefter det refokuseres på sensoren/kameraet af den sidste optik.Princippet med afmaskning foran objektivet kan dog teoretisk lade sig gøre – men masken/spalten skal sidde så langt foran objektivet (flere/mange meter) at den kan have en anseelig bredde så der kommer lys nok til objektivet samtidigt med at objektet maskes af og spalten fremstår relativ skarpt.
Jeg tror jeg vil lave et par eksperimenter her i weekenden – jeg har et gitter med 700 linier som jeg kan sætte foran en 135mm f/2,8 linse. et gitter med 100linier er nok mere brugbar.15. marts 2013 kl. 16:14 #99658
Spændende med eksperimentet
Hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg teoretisk lave en væg eller et plankeværk, hvori der mangler et brædt.
Så kan jeg opstille kameraet med et gitter foran eller bag optikken, i en passende afstand, så det pågældende nordlys eller NLC netop kan ses i spalten i plankeværket – i kameraets søger. Der kan så tages et billede, hvor plankeværket danner den mørke baggrund for spektret.
Hvis det er rigtigt forstået, så er jeg sikker på at fruen i huset bliver begejstret for et nydeligt lille plankeværk mod nord – med spalte. Måske kan det endda laves som et stort hjul, så spalten kan drejes
Nå – det kan måske også laves så det er transportabelt.
Jesper G.
16. marts 2013 kl. 10:33 #99693
hej Jesper
det var præcis det jeg tænker på. spalten skal bare være samme bredde som åbningen på objektivet.
Du bemærker naturligvis at du IKKE kan tracke et objekt på denne måde.
17. marts 2013 kl. 12:46 #99823
Tak for hjælpen Frank.
Hvorfor skal spalten ha´ samme bredde som optikkens åbning?
Er det bare for at få noget lys ind, eller har størrelsesforholdet betydning?
Kan jeg placere gitteret mellem optik og kamera (i en drop-in filterholder bag i objektivet) ?
Jesper G.
19. marts 2013 kl. 23:51 #100015
bredde: ellers begrænser du lysmængden og skal eksponere længere.
Ja – du kan sætte filtret bag optikken. Det kan dog være fordelagtigtt at have det foran af hensyn til opløsning i spektret da du typisk belyser flere gitterlinier der.20. marts 2013 kl. 00:14 #100017
Mange tak for hjælpen.
Jeg må ha´ lavet nogle forsøg, når jeg har fået købt noget gitter.
Jesper G.
20. marts 2013 kl. 10:29 #100019
norupDeltager- Super Giant
Mange gode råd her i tråden, men jeg kan ikke anbefale at anbringe gitteret bag optikken i det konvergerende strålebundt. Det betyder at strålerne fra det samme punkt på himmelen passerer parallelt gennem pupillen og afbøjes derefter og rammer gitteret i en vinkel afhængig af postionen på pupillen. Dermed varierer dispersionen hen over pupillen, og en monokromatisk spot bliver udtværet i billedplanet.
Et eksempel: f=100mm, F/2, gitter 100linier/mm, anbragt 50mm før fokus.
Spot-diameteren i billedplanet bliver ca 0.3mm20. marts 2013 kl. 13:27 #100024
Tak for advarslen Anton.
Med en chip på 36mm i bredden og 5616 pixels, vil 0,3mm dække ca. 47 pixels.Det bliver jo noget udtværet, lyder det til.Ærgerligt, jeg havde ellers fundet et meget billigt sæt gitre i 3 “størrelser” (antal linier) der nok passer bag objektivet.Filtergevindet foran optikken er 77mm, så det kræver et ret stort gitter.Jeg må på jagt igen
Jesper G.
20. marts 2013 kl. 16:17 #100026
norupDeltager- Super Giant
Med mindre du vil bruge optik med voldsom vidvinkel, giver det næppe megen vignettering at bruge et filter i understørrelse umiddelbart foran objektivet, blot lidt lystab.
Måske disse kunne bruges:
http://shop.skolebutik.dk/shop/gitter-optisk-100-4536p.html
Med lidt data på objektivet og hvilke detaljer du ønsker at se burde det være muligt at komme med et bud på den bedste linieafstand. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Optisk gitter – erfaringer?' er lukket for nye svar.