Optik – Kina, EU, US

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Optik – Kina, EU, US

• Dette emne har 94 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 3352 times
Viser 5 indlæg - 91 til 95 (af 95 i alt)
  • Forfatter

jesper
    Deltager
      • Neutron star

Hej Hans

Jeg er meget enig i det du skriver og det var også ideen med tråden at få løsnet lidt op for alle disse fordomme mod made in China. De svarer stort set til de fordomme der i sin tid var mod made in Japan. Ingen vil vel i dag påstå at Japanske kameraer og andre produkter er noget junk. Jeg synes det er på høje tid vi anerkender Kineserne på samme måde. Jeg vil ikke påstå det er lykkedes at få manet fordommene i jorden men det har været en god debat med mange meninger.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Endnu er kinesernes optik vel generelt ikke på højde med japanernes, med de seriøse producenter har arbejdet meget hårdt på det i de senere år. Problemerne skyldes mest, at de producerer til et bestemt prisleje, hvor der helt enkelt ikke er råd til nogen særlig grundig kvalitetskontrol. Ved små, sfæriske optikker, der kan laves 100% på maskine, med lav fejlprocent, såsom maksutov’er, mindre refraktorer og okularer, ja der kan de sagtens være med. Jeg er selv ovenud tilfreds med mine ES okularer. Vel er de ikke 100% så godt randkorrigeret som Televue’s okularer og øjeafstanden er måske en anelse mindre, men skarpheden og kontrasten er 98% – 99% den samme (jeg har sammenlignet) og prisen er kun en tredjedel.

Thomas, Bornholm

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Desuden er det åbenbart en misforståelse når nogle amatørastronomer tror at et spejl lavet i Pyrex, eller andet low-expansion glas vil vise sig bedre end et lavet af plate glass

I teorien vil der ikke behøve at være nogen forskel, men i praksis betyder det meget, om glasmaterialet har lav udvidelseskoefficient, da det derved udvider sig mindre, når det bliver varmt under slibeprocessen. Derved vil målingerne af spejlets krumning være mindre afhængige af afkølingstidens længde. Glassets hårdhed vil have betydning for poleringens kvalitet, da et hårdere glas, såsom kvarts, bedre tager poleringen og derved kan blive glattere, end et spejl af blødere glassorter.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Tja…

Pyrex (Læs borosilicat-glas, f.eks Supremax) og plate (som jeg begge har prøvet) kan poleres til en meget fin glathed, hvis man er villig til at bruge tiden på det. Men det tager tid… Lang tid.

Lige nu bøvler jeg med at figurere et ca 50 mm tykt BK7 glas. BK7 har ca samme udvidelseskoefficient som plate, og kan også blive meget fint glat, med omhu. Men det tager op imod 6 timer at “falde til” efter en sessions arbejde ved stuetemperatur til de ca 14-15 grader der er i mit værksted. Det har jeg aldrig oplevet ved borosilicat. Spejlet vil være fint i et observatorium, men ved almindeligt brug hvor glasset tages ud fra stuetemperatur til f.eks +5 eller endda til nul grader, der vil spejlet næppe komme til at vise bøjningsbegrænsede billeder.

Summa sumarum. Almindeligt glas er fint, men bør næppe være meget tykkere end 25 mm for at kunne følge med ved flytning “indefra” til “ude”. Til de helt store spejle skal man nok vælge lavekspansion.

mvh
            Jens

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Dennis,

Kildehenvisning ved sådanne citater Wink

Viser 5 indlæg - 91 til 95 (af 95 i alt)
            • Emnet 'Optik – Kina, EU, US' er lukket for nye svar.