› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Optik – Kina, EU, US
- Dette emne har 94 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 8 mÄneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 3351 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. juni 2016 kl. 22:05 #147783
mortenDeltager- Super Nova
hrm. Dobson er en newton, men primĂŠrt et visuelt instrument, der ogsĂ„ er transportabelt i en eller anden forstand. En newton til fotobrug vil have en stiv tubus, stive ringe og en kraftig focuser. En reflektor er bare et teleskop der indeholder et spejl (fraset diagonalen…)
7. juni 2016 kl. 22:23 #147785
astrojensenDeltager- Neutron star
En dobson skal faktisk ogsÄ have en ganske stiv tubus, fordi man i dag ofte bruger ret tunge okularer, men tolerancerne ved fotografering er selvfÞlgelig mindre (altsÄ svÊrere at honorere).
Thomas, Bornholm
7. juni 2016 kl. 22:33 #147786
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Astro A/S wrote:
– At Bresser Messier har parabolsk hovedspejl i PHZ33 (lav ekspansion ved temperatur ĂŠndringer)
Undskyld, men jeg kender ikke en glastype kaldet PHZ33, sÄ jeg googlede lidt pÄ det.
Og finder ABSOLUT INTET der handler om glas til spejlteleskoper – hvilket er lidt usĂŠdvanligt i sig selv.Men det betyder, at det bestemt ikke er et glas, der produceres af det, som jeg ville kalde en anerkendt producent. Eller for den sags skyld en producent, som offentligt vil kendes ved sit produkt.
SÄ det er i mine ydmyge Þrer lidt af en hÞjtflyvende pÄstand, at kalde det lav ekspansionsglas og derved fÄr det til at fremstÄ som kvalitet.
Da alm forbrugere ikke har en kinamands (fangende i den) chance for at kontrollere, at glasset rent faktisk lever op til det pÄstÄede, sÄ mÄ der som minimum kunne fremvises et datablad pÄ glassets egenskaber.
Ellers kan jeg ikke andet end opfatte det som fantasi fra en marketingafdeling, der aldrig ser sine kunder i Ăžjnene.Lars Malmgren 2016-06-07 22:35:04 8. juni 2016 kl. 10:39 #147790
outlookDeltager- Super Nova
I visse typer lavekspansionsglas indgÄr faktisk tallet 33 som Scott Supremax 33 og Scott Borofloat 33, men da disse er registrerede varemÊrker er PHZ33 meget sandsynligt en kinesisk type lavekspansionsglas med samme type egenskaber som ovennÊvnte. SÄ derfor kan Bresser spejlet godt vÊre af denne type. Men vi ved det jo netop ikke.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting8. juni 2016 kl. 11:06 #147793
hans.bengtsson- Main Sequence
H-PZ33 tillverkas av CDGM Glass Co i Chengdu, Kina:
http://www.cdgmgd.com/product.asp?yuyan=en&id=47&atag=1&newtag=1
http://www.cdgmgd.com/company.asp?yuyan=en
Företaget har över 4000 anstÀllda och tillverkar bl.a. för Canon, Nikon, Samsung och Olympus.
8. juni 2016 kl. 14:00 #147799
xplodeDeltager- Nova
Bresser Messier er vel billigmerket til Explore Scientific.
Explore scientific har selv kun en 8″ Ă„ tilby…
The Explore Scientific Newtonian 208mm f/3.9 with Carbon Fiber Tube; 812mm focal length; 97% EMD Coatings; No Tool Secondary Collimation; includes HR Coma Corrector; ES Finder Scope Base ONLY installed on scope and Soft Carrying Case. Cradle Rings with Handle and Vixen-Style Dovetail. Weighs 22 lbs. (Finder Scope NOT Included).
The Explore Scientific Carbon Fiber Newtonian allows this larger primary mirror, with faster aperture ratio compared to the usual 8″ f/4 for deeper shots with the same exposure time. The completely redesigned “click-fix” secondary mirror mechanism ensures easy and optimal collimation. The large 80mm secondary mirror offers optimal field illumination. This amazing scope includes a high quality 2″ focuser with 10:1 reduction; cradle rings with vixen style dovetail rail and carrying handle with option for mounting a camera or other accessory. The Newtonian Carbon Fiber scope also stands out with 1/4 lighter weight compared to the aluminum Bresser version and a virtually nonexistent focus drift during long exposures.
8. juni 2016 kl. 20:09 #147802
jesperDeltager- Neutron star
En Obsession 22″ er vist meget god. Billedet er endda taget af en Kineser med et Kinesisk kamera. Ăst og vest i skĂžn forening.
8. juni 2016 kl. 20:30 #147803
nightskyDeltager- Neutron star
OT
OvenstÄende er forÞvrigt nok det bedste foto nogensinde taget af en amatÞr. Har
sammenlignet det med Damians bedste og her er der altsÄ flere detaljer og nuancer.Hvis man lige Êndrer den til Hubbles Mars farveskema fra slut halvfemserne, sÄ er den perfekt i alle
henseender.8. juni 2016 kl. 20:38 #147804
OT?? En Obsession er vist Amerikansk optik som er en del af trÄdens emne, som i Þvrigt er postet under off topic :-). Men, da det jo var mig der startede trÄden, sÄ har jeg ikke det fjerneste imod at diskussionen spreder sig i alle mulige retninger. Det er kun sjovt sÄ bliv ved med det.
8. juni 2016 kl. 20:57 #147805
outlook wrote: I visse typer lavekspansionsglas indgÄr faktisk tallet 33 som Scott Supremax 33 og Scott Borofloat 33, men da disse er registrerede varemÊrker er PHZ33 meget sandsynligt en kinesisk type lavekspansionsglas med samme type egenskaber som ovennÊvnte. SÄ derfor kan Bresser spejlet godt vÊre af denne type. Men vi ved det jo netop ikke.
Ja, det er jeg enig i.
Men hvorfor er det umuligt at finde noget som helst om det pÄ nettet ?
Schott og andre har detaljerede datablade liggende pÄ deres web-sites, der beskriver glasset meget indgÄende.
Det virker bare lidt for hemmeligt og lidt for nemt, at en kina-producent kan lÄne et tal fra et anerkendt produkts navn, og sÄ pÄstÄ, at det har borosilikat egenskaber. Det er ikke tillidsvÊkkende!
Det er selvfÞlgelig set fÞr i mange andre sammenhÊnge, men det blir det ikke mere OK af.Man mÄ selvfÞlgelig hver isÊr selv danne sig holdning til produktet. Fred vÊre med det.
Men sÄ lÊnge at man som minimum ikke kan fremskaffe datablade pÄ PHZ33 a la dem fra Schott, sÄ er min anbefaling, med al respekt for Astro i Aalborg, at antage at PHZ33 er af absolut laveste og ringeste kvalitet.
SĂ„ kan man jo kun blive positivt overrasket.Og 3700,- for en 8 tommer dobson med okular osv er dĂŠlme ikke mange basseĂžrer.
8. juni 2016 kl. 21:01 #147806
Astro A/S wrote:
Min fejl. Der skal stÄ H-PZ33Med venlig hilsen
Dennis
Hov, der var lige en hel side med svar, som jeg ikke fik set fĂŠr min forrige post.
Tak for update.
Jeg prĂžvede ellers at kombinere bogstaverne, for at gĂŠtte mig til et navn google kunne genkende, men prĂžvede ikke lige at dele med –Jeg kikker lidt pĂ„ datablade
8. juni 2016 kl. 21:31 #147807
astrojensenDeltager- Neutron star
Det marsbillede er fuldstĂŠndig absurdlatterlig godt.
Thomas, Bornholm
8. juni 2016 kl. 21:51 #147809
Astrojensen wrote: Det marsbillede er fuldstĂŠndig absurdlatterlig godt.
Thomas, Bornholm
Ja det er det og det siger efter min mening mere om teleskopets kvalitet end test, da det jo er hvad teleskopet er beregnet til at gĂžre (fotogtrafisk og visuelt)
9. juni 2016 kl. 12:24 #147823
lindhardDeltager- Super Nova
Dennis
Du mÄ tage et eksemplar med til Star Party, sÄ folk kan se kvaliteten ved selvsyn.
mvh
Lars9. juni 2016 kl. 13:01 #147824
hans.bengtsson- Main Sequence
CDGM Glass Company Ă€r vĂ€rldens största tillverkare av optiskt kvalitetsglas, de har Ă€ven en avdelning verksam i USA (CDGM Glass Company, USA). ĂndĂ„ talas det vĂ€ldigt ofta om att kinesiskt glas skulle vara dĂ„ligt … just för att det Ă€r kinesiskt? Jag kan inte riktigt fĂ„ detta att stĂ€mma med verkliga förhĂ„llanden.
NÀr det gÀller okular sÄ hittar vi ofta liknande pÄstÄenden. Men dÄ glömmer vi nog bort att t.ex. Televue Ethos-okularen garanterat Àr tillverkade i Taiwan. De anses vÀl allmÀnt tillhöra de bÀsta som finns att köpa?
För egen del har jag enbart haft positiv erfarenhet av kinesisk och taiwanesisk optik. Och vi ser dagligen strÄlande resultat i form av bilder som Àr tagna med just sÄdan optik, liksom Àven visuella observationer med t.ex. Celestron-teleskop (made in China).
mvh
Hans Bengtsson
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Optik – Kina, EU, US' er lukket for nye svar.