› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Optik – Kina, EU, US
- Dette emne har 94 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 3356 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. juni 2016 kl. 18:49 #147715
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Ole, nu begynder vi så at bevæge os lidt ud over den oprindelige
diskussion om selve spejlet, hvis vi begynder at snakke om at den ene
tubus er stivere end den anden og så videre. ONTC-modellerne ser da fine
ud, de skriver Pyrex-spejl (som vi allerede er blevet belært om er
forkert, men skidt …),men så koster en 10″ også 2000 EUR, vel at mærke uden fokuser og basis (jeg er ikke helt klar over, hvad de mener med det).Så er konklusionen, at man skal op og give 15-20000 DKK for en 10″ Newton, for at få noget, der dur? Her er det vel at mærke stadig et Taiwan-spejl, bare selekteret.
Man skulle tro, at der var andre muligheder i den prisklasse. Hvilke andre producenter er der overhovedet, hvis man ikke vil have et Kina/Taiwan-spejl, ikke vil have Orion, men vil købe et færdigt produkt?
Jakob Andersen 2016-06-04 18:59:01 4. juni 2016 kl. 19:59 #147716
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
En rigtig god (som man ville beholde i mange år) 10″ er nok ikke rigtig mulig for omkring 600 euro.
Er det tanken at det skal køre på den HEQ5 opstilling jeg syntes at huske du har?
Hvis ja, så er en 6 eller måske 8″ nok et mere realistisk bud på en robust fotonewton, eller måske er jeg gået helt skævt af en HEQ5’ers bæreevne? Den må jo også godt kunne klare en svag brise
Men hvis det var mig, og jeg havde besluttet mig for et budget på 6-700 euro, så ville jeg nok gå efter en 6″ f/5. Det er en overset størrelse som er et ideelt trin mellem en Apo refraktor og en stor og tung Newton.
Hvis man så skulle anskaffe sig en sådan, så ville jeg måske spørge TS (hvis det den den verdenskendte tyske leverandør du tænker på) om muligheden for at købe f.eks en af deres Carbon newton’er som denne:I den lille, korte tubus som en 6″ kører med, kan man slippe afsted med betydeligt mere end ved en 10″.
Og så få skiftet optikken ud med f.eks denne
Læg mærke til at det ikke er den laveste grad/kvalitet af OO spejle. Man skal nok vælge mindst denne for at være nogenlunde sikker på ikke at få “bundskrabet”.
En 6″ er en lille, men god størrelse, som jeg tror du vil være gladere for. Og ja, jeg ved den er dyrere end 600 euro, men den vil helt sikkert være til at sælge igen hvis du ønsker at opgradere.mvh
Jens4. juni 2016 kl. 21:28 #147717
Nej jens, jeg har aldrig ejet en HEQ5. Jeg startede med en almindelig EQ5, men den ligger og keder sig. Jeg har både en Avalon Linear (købt af Jesper) og en EQ6. Så det vil være en af dem.
Men pointen er stadig ikke, hvad jeg personligt skal købe. Den kan vi tage i en anden tråd eller ansigt til ansigt ved lejlighed. Pointen er heller ikke nødvendigvis et budget på 600 EUR.
Pointen er derimod: hvad er alternativet, helt generelt, hvis man ikke vil have et Taiwan/Kina-spejl som GSO eller Skywatcher, Orion heller ikke fordi der er dårlige historier, men vil købe en færdig kikkert … uanset størrelse? Problemstillingen vil jo være mere eller mindre den samme hvad enten man er efter en 6 tommer eller en 10 tommer. Hvilke muligheder er der overhovedet, og hvad koster de?
Hele tråden har handlet om hvor vidt de kinesisk producerede spejle var gode nok eller ej. Du har selv talt ret negativt om dem. Men der er ikke kommet et eneste bud på, hvad man så kan/skal købe i stedet, hverken fra dig eller fra de andre. Eller rettere, de bud der kom til at starte med handlede om spejle alene, og dem der kom senere var alle varianter af GSO når det kom til stykket, selekteret eller ej, og så et enkelt Orion-spejl her til sidst.
4. juni 2016 kl. 21:31 #147718
PS: Jeg har allerede en 6″ GSO F/6 …
4. juni 2016 kl. 21:36 #147719
jesperDeltager- Neutron star
I så fald kunne man overveje en Vixen
4. juni 2016 kl. 21:36 #147720
Okay!
Og hvordan er den så?
mvh
Jens4. juni 2016 kl. 21:46 #147721
Jesper wrote: I så fald kunne man overveje en Vixen
Jesper har da forstået det nu .. 😉
Men hvad ved vi om sådan en? Bliver spejlet lavet i Japen? Der står ikke specielt meget om produktet på deres webside:
http://www.vixenoptics.com/Vixen-R200SS-Newtonian-Telescope-p/2642.htm4. juni 2016 kl. 21:50 #147722
Den Vixen ser eddermame lækker ud.
Og den kan godt risikere at have spitzenklasse optik!Den ville jeg gerne have lov at kigge i
mvh
Jens4. juni 2016 kl. 21:52 #147723
jesperDeltager- Neutron star
Jakob Andersen wrote:
Jesper har da forstået det nu .. ;)Men hvad ved vi om sådan en? Bliver spejlet lavet i Japen? Der står ikke specielt meget om produktet på deres webside:http://www.vixenoptics.com/Vixen-R200SS-Newtonian-Telescope-p/2642.htm
Bedre sent end aldrig . For et stykke tid siden læste jeg en anmeldelse, i et Engelsk blad tror jeg, hvor den blev meget rost.
4. juni 2016 kl. 22:00 #147726
og denne fra cloudynights:
http://www.cloudynights.com/topic/450652-vixen-r200ss-update/5. juni 2016 kl. 08:38 #147739
Anonym- Super Nova
Der er også Galaxy fra Fernrohrmarkt.de.
Født som en GSO, men så har han smidt et kvarts spejl i den, og vedlagt et måle certifikat. Pris lidt over 1000 Euro for hans 10″ f/5 “Premium Quartz” version.
Og så er den rød, en frisk afstikker fra de gængse sorte og hvide Dob’s.
Hilsen
Anders
5. juni 2016 kl. 15:18 #147749
mortenDeltager- Super Nova
[/QUOTE] … i et Engelsk blad tror jeg, hvor den blev meget rost.
Problemet er om man kan stole på anmeldelser, tests etc.
For OO spejlenes vedkommende, så har jeg et ultra 300mm f/4, som jens Jacobsen har tilbudt at teste, så vi finder ud af hvad der er i vejen. Jeg er dog sikker på at spejlet ikke er godt, og at det i dag ikke på nogen måde matcher den zygorapport som følger med. Det kan så være at der er svindlet med den, eller at spejlet efterfølgende har slået sig fordi glasset ikke er afspændt eller på anden måde håndteret rigtigt før slibningen (der er flere rapporter på nettet om zygo rapporter fra oo, som ikke rigtigt har noget at gøre med de leverede spejle).
Jeg har haft 3 ultraspejle, det ene var som nævnt Jespers 350mm, her kunne jeg på gode nætter se diffraktionsringen, spejlet var fremragende, og jeg skulle nok ikke have solgt det. Jeg håber dem der har det nu er glade for det, for det er, har jeg siden fundet ud af, et ret unikt spejl. Mit 250mm er også godt, men ikke så godt som 350mm (svagere diffraktionsring i fokus, selvom den skulle være større). Min 300mm spejl er ringe, jeg kan slet se antydning af in-focus diffraktionsringe, og der er uregelmæssige spikes omkring stjernerne over det hele. Der er ikke astigmatiske som jeg kan se, men de spikes ødelægger mine billeder synes jeg. Jeg er egentlig ikke ked af at jeg købte det spejl, fordi jeg har lært del om stjernetest og om hvad forskellen er på gode og dårlige spejle, men jeg vil gerne have et ordentligt spejl i den kikkert, som jeg nu har investeret ret megen tid og penge i.
Hvad skal man så købe. Der er utallige lovprisninger og fremragende tests af OO’s spejle derude, hvilket jfr. ovenstående er ret intetsigende. TS forhandler i øjeblikket f/3 spejle, som kommer med en tysk test – hvilket vel er et udtryk for mistillid til OO’s egen zygo?. Jeg vælger at tro på, at TS, som de siger tester de spejle til en strehl på >0.8. Kan man lave et 14-16 tommer f/3 spejl med en strehl på >0.8, så er man god, rigtigt god. De kan altså godt oo, men man kan ikke være sikker på hvad de leverer, og måske heller ikke på deres zygo. Jeg tror godt man kan glemme at få noget ud af at reklamere fordi de har ry for at være nogle bisser i den situation. Zambuto tager 18 måneder. Lomo er også variable. Så er der nogle franske og italienske som jeg ikke kender. Et Royce spejl er der ikke plads til i tubus, osv. Jeg må tilstå, at jeg har faktisk bestilt endnu et ultra spejl, som jeg så ydmygt håber er godt, det er så den sidste chance oo får hos mig. (I må gerne grine, og jeg anerkender at jeg er naiv – men det er der nu også livskvalitet i).
morten 2016-06-05 15:29:21 5. juni 2016 kl. 16:06 #147751
nightskyDeltager- Neutron star
Morten, var du ikke ved at købe Zambuto?
5. juni 2016 kl. 16:07 #147752
astrojensenDeltager- Neutron star
Mit 250mm er også godt, men ikke så godt som 350mm (svagere diffraktionsring i fokus, selvom den skulle være større).
Hov, hov, det lyder lidt som om, du har misforstået dette. Jo bedre optikken er, desto svagere er diffraktionsringene omkring airy disk’en, relativt set. I min 100mm TMB er ringene så svage, at de reelt kun kan ses om stjerner af 1. størrelse eller klarere. Selv omkring Vega er de ikke særlig klare. De er langt klarere i min 80mm Vixen, selvom den er mindre, fordi den har mere sfærisk aberration, der sender lys fra airy diks’en ud i ringene. Et teleskop der sender et minimum af lys ud i ringene vil derfor også give mere lysstærke og kontrastrige billeder, fordi der ikke går lys tabt i ringene, som derfor heller ikke “mudrer billedet til”.
Thomas, Bornholm
5. juni 2016 kl. 16:25 #147753
mortenDeltager- Super Nova
det er muligt, at jeg har misforstået det, thomas.
Så vidt jeg har forstået det, jo større åbning jo mindre airydisc og dermed jo mindre ring, d.v.s. sværere at se med en given seeing.
Jo større obstruktion jo mere flyttes ud i ringen, men “truget” mellem centerpeak og ring bliver også mere udtværet.
Hvis der er SA, ruhed og andre fejl, så tværes det hele ud. D.v.s. for en given åbning og obstruktion, jo mere ring man kan se, jo bedre (det er jo også det vi går efter ved den sidste in-focus kollimering af en SCT). Ringene er tydeligere på min Tak FS60, end på min TVnp127is fordi de er større på TAK’en. Begge har god optik, forskellen skyldes bare forskellen i apertur. Det var TAK’en jeg brugte til at lære at se ringene, fordi de er tydelige der.
Jeg vil ikke afvise, at jeg har misforstået det, men har opfattet det at jeg kunne se ringene på 350 spejlet var udtryk for, at dette spejl var af exceptionel kvalitet.
morten 2016-06-05 16:37:50 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Optik – Kina, EU, US' er lukket for nye svar.