› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Optik – Kina, EU, US
- Dette emne har 94 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 8 mÄneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 3354 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
3. juni 2016 kl. 18:39 #147671
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jakob.
Du har ret i at der kan gÄ nÞrderi i sagerne. Dejligt
Jeg ved sÞreme ikke hvad jeg ville anbefale dig. Fotobrug og visuelt brug er ikke lÊngere sÄ forskelligt som det har vÊret. Det er ikke nemt.
PÄ den ene side sÄ (hvis leverandÞrene gjorde som de lovede) sÄ ville et GSO teleskop jo vÊre fint og godt, og leve fuldt op til hvad du Þnsker dig.
PÄ den anden side, sÄ er der sÄ mange eksempler pÄ fejl eller decideret sjusk med optikken og/eller mekanikken at du bare ville blive ked af det.
600 Euro.. Tja. Skal man have fat i et ordentligt stykke glas til at lave et 10″ spejl af, sĂ„ koster det i sig selv omkring 90-100 euro, blot for det rĂ„ glas. SĂ„ kan man godt regne ud at der nok ikke er kastet sĂ„ mange penge i resten af teleskopet, isĂŠr ikke hvis der skal vĂŠre lidt fortjeneste til teleskop-sĂŠlgeren og til eventuelle garantisager.
Kigger jeg f.eks pÄ denne:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2765_GSO-254-1250mm-Newtonian—10–parabolic-Mirror—OTA.htmlSĂ„ har den netop det frygtede “BK7 like substrate” (bemĂŠrk det er ikke ĂŠgte BK7, da det kun sĂŠlges fra Schott, hvilket helt sikkert ville have vĂŠret nĂŠvnt) til primĂŠrspejlet, som er kendt for at vĂŠre “berygtet”. Det har en meget stor udvidelseskoefficent, hvilket giver meget fokusdrift over natten. Deres coatninger holder som regel kun et par sĂŠsoner, hvorefter en ny coatning skal pĂ„….. Tja…
Det er jo dit valg…
mvh
Jens3. juni 2016 kl. 18:45 #147672
Astrojensen wrote:
Og der er en grund til at et 8″ Zambuto spejl koster 5-6 gange mere end hvad en hel Skywatcher kikkert koster.
DĂ©n mĂ„ vi hellere mane i jorden, inden den griber om sig. En 8″ f/4.5 (eller lĂŠngere) koster iflg. Zambuto’s egen hjemmeside $1100. Et 8″ f/5 GSO omkring âŹ250, et OO âŹ600 – 800 (altsĂ„ nĂŠrmest ingen besparelse). Et komplet 8″ f/5 Sky-Watcher eller GSO ligger pĂ„ mellem âŹ350 – 450 for en tubus, cirka det dobbelte pĂ„ en montering. Prisen pĂ„ et Zambuto spejl er altsĂ„ pĂ„ ingen mĂ„de 5 – 6 gange dyrere end et komplet teleskop fra asien, snarere 1,5 – 2 gange sĂ„ dyrt.
Thomas, Bornholm
$1100 for spejlet, det bliver til 10000 kr ( og sikkert mere til) pĂ„ grund af moms, told og forsikret forsendelse inden det er i Danmark. Ăvelsen er lavet i Danmark, men jeg kender ikke det prĂŠcise belĂžb…
En GSO tubus koster 375 euro inklusiv tysk moms:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p49_GSO-200-mm-f-5-Newtonian-Parabolic—2–Dual-Speed-Crayford.html375*7,45 =2793 kr.
10000/2793 = 3,6 gange.Jeg ser ikke det store problem i min udregning?? Om vi siger ca 4 gange dyrere eller??
3. juni 2016 kl. 18:57 #147673
Jesper wrote: Hmmm det var jo mig der brugte udtrykkene “fremragende” og “glimrende” om nogle Kina instrumenter jeg har brugt. Jeg forsĂžgte ogsĂ„ at forklare hvorfor jeg vurderede dem sĂ„dan. Det er lidt ejendommeligt at hĂžre andre – som aldrig har testet, observeret med, eller blot set de pĂ„gĂŠldende teleskoper – fortĂŠlle at den vurdering, der trods alt er baseret pĂ„ smĂ„ 30 Ă„rs erfaring, er forkert eller ligefrem skadelig.
Min ide med trĂ„den var at skabe lidt modvĂŠgt til den holdning at alt hvad der kommer fra Ăžst er noget billigt crap og alt hvad der kommer fra vest er fantastisk… Ja ja, overdrivelse fremmer forstĂ„elsen, men jeg synes alligevel at denne trĂ„d har vist at der findes noget der ligner sĂ„dan en holdning hos nogen.
Jeg vil afslutte mit bidrag til diskussionen med at opfordre alle jer der er glade for jeres Skywatcher, GSO, Celestron etc teleskoper til at glemme al snakken om dÄrlig kvalitet og bare nyde hobbyen og stjernehimlen. Det samme gÊlder jer der er glade for jeres Zambuto, Royce mm.
Hej Jesper.
Det kan jeg godt forstÄ at du syntes. Og det er da ogsÄ dejligt at du er glad for dine nye instrumenter. Og ja, jeg har ikke kigge i, ej blot heller endda set dine nye instrumenter. SÄdan er det.
Erfaringen med adskillige andre masseproducerede kikkerter fra fjernĂžsten, viser dog desvĂŠrre at kvaliteten og holdbarheden af produkterne ikke er sĂ„ god, isĂŠr pĂ„ lĂŠngere sigt. Teleskoperne er sikkert ganske glimrende til at gĂžre sig sine fĂžrste erfaringer med, men det er ikke instrumenter som man skal forestille sig “vil gĂ„ i arv fra generation til generation”, som f.eks Thomas’s Zeiss.
Og desvĂŠrre er der mange eksempler pĂ„ deciderede dĂ„rlige og endda grĂŠnsende til ubrugelige eksemplarer. For eksempel nĂ„r coatningen “koger op” efter en vinter eller to..
Hvad gÞr man sÄ? Den side af historien skal man ogsÄ huske at fortÊlle.Man satser, og af og til taber man i lotteriet.
mvh
Jens3. juni 2016 kl. 19:10 #147675
jesperDeltager- Neutron star
Hej Jens.
Det er jo trist at du har sÄdanne erfaringet med Þst instrumenter. Det jeg prÞver at sige er at min egen erfaring er den modsatte. Ikke sÄdan at forstÄ at jeg tror alle kinesiske kikkerter matcher Zambuto. Det kan selvfÞlgelig vÊre at jeg har vÊret helt utroligt heldig. Jeg fÞler mig i hvert fald heldig med den sidste Skywatcher. GSO har jeg som nÊvnt ikke erfaring med.
Men vi mÄ nok bare vÊre enige om at vÊre uenige, og det er jo ogsÄ fint nok
3. juni 2016 kl. 19:34 #147676
Netop
Det er jo det gode og befriende ved dette forum; at man Ă„bent kan diskutere et emne og frit komme med synspunkter.
Det lĂžfter bĂ„de forummet og diskussionen at man kan komme med flere vinkler pĂ„ et emne. Og det giver alt andet lige, et mere nuanceret billede af virkeligheden. Og den er jo, i modsĂŠtning til stjernerne pĂ„ himmelbaggrunden, ikke sort eller hvid, men en grĂ„lig nuance et eller andet sted ind imellem. MĂ„ske lidt over i det beige… i hvert fald ikke grĂžnlig!
mvh
Jens3. juni 2016 kl. 22:40 #147682
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja min erfaring med kina-teleskoper er sĂ„dan et sted midt imellem. Nogle er OK, nogle er rigtig udmĂŠrkede, nogle er noget bras. Som sagt, lidt af et lotteri. Det vĂŠrste er, at risikoen bliver mangedoblet, hvis man kĂžber brugt, da man sĂ„ ikke kan falde tilbage pĂ„ forhandlerens garanti og fĂ„ byttet skidtet, hvis optikken skuffer fĂŠlt. Der brĂŠndte jeg selv nallerne pĂ„ min 12″ GSO, der ville vĂŠre rĂžget direkte tilbage, hvis jeg havde kĂžbt den hos en forhandler.
Thomas, Bornholm
3. juni 2016 kl. 23:12 #147684
outlookDeltager- Super Nova
Og det har du ret i, Thomas. Her er et eksempel med en Skywatcher, en foto Newton fra deres Quattro serie udsat for Dr. Rohr’s ubarmhjertige Ăžjne:
Man bemÊrker dog det glatte spejl, men hvad nytter det, nÄr sekundÊrspejlet er fuld af astigmatisme. Og det er sikkert her mange af de kinesiske spejle fejler. Udskifter man sekundÊrspejlet med et bedre kan man ofte regne med en god ydelse uden de skÊve Þjne.. Og ditto coma corrector fra samme verdensdel.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting4. juni 2016 kl. 08:13 #147695
Det er prÊcis den model som Rohr tester jeg har anskaffet. Dog uden coma corrector som jeg ikke forventer at fÄ brug for. Min Ronchi test sÄ faktisk bedre ud med tre linjer end den Rohr viser her. Et hÞj kvalitets sekundÊrspejl er bestemt en mulighed for at opgradere hvis det skulle vÊre nÞdvendigt.
4. juni 2016 kl. 16:41 #147707
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jens.Jacobsen wrote: Hej Jakob.
600 Euro.. Tja. Skal man have fat i et ordentligt stykke glas til at lave et 10″ spejl af, sĂ„ koster det i sig selv omkring 90-100 euro, blot for det rĂ„ glas. SĂ„ kan man godt regne ud at der nok ikke er kastet sĂ„ mange penge i resten af teleskopet, isĂŠr ikke hvis der skal vĂŠre lidt fortjeneste til teleskop-sĂŠlgeren og til eventuelle garantisager.
Kigger jeg f.eks pÄ denne:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p2765_GSO-254-1250mm-Newtonian—10–parabolic-Mirror—OTA.htmlSĂ„ har den netop det frygtede “BK7 like substrate”
Jens, jeg tror du misforstod mit spĂžrgsmĂ„l. Jeg spurgte ikke om andet til samme pris, men om hvor meget mere det vil koste, hvis man skal have noget bedre, og hvor skal man finde det? I andre mĂ„ selvfĂžlgelig ogsĂ„ gerne svare …
Det er ikke kun et spÞrgsmÄl pÄ egne vegne, men lige sÄ meget pÄ vegne af alle os, der ikke har de samme erfaringer med at bedÞmme det konkrete teleskop, nÄr vi fÄr det i hÊnderne, og nok heller ikke lige har rÄd til et fra Astro Systeme Austria, hvor de ikke engang tÞr skrive prisen pÄ hjemmesiden mere: http://www.astrosysteme.at/eng/astrographs.html
Det er jo nemt nok at sige, at Kineserne ikke dur, men hvad sÄ? Hvad gÞr man sÄ i stedet for?
Hvad angÄr den konkrete GSO havde jeg egentlig mere kig pÄ den her:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4763_GSO-10–f-4-Imaging-Newton—94–Reflektion—2–MONORAIL-Auszug.htmlDer stĂ„r noget om B270 glas, hvad er det sĂ„?
4. juni 2016 kl. 17:04 #147708
Tidligere ville mange af os nok have svaret Orion Optics pĂ„ dit spĂžrgsmĂ„l Jacob, fordi de leverer en Zygo test ned sĂ„ nan er “sikker”. Men der har vĂŠret for mange dĂ„rlige historier til at gĂžre det. I dit sted ville jeg vĂŠlge en Qatrro 10CF og sĂžrge for at have forhandlerens ord for at den kan leveres tilbage hvis den ikke lever op til forventningerne. Den har ogsĂ„ en bedre mekanisk finish end de OO teleskoper jeg har haft.
4. juni 2016 kl. 17:10 #147709
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvorfor ikke en af disse her:
http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c221_ONTC—UNC-Newton-Teleskope.html
Jeg har set en 10″ f/5 og den var af fin kvalitet. Man kan bestille testede spejle med garanti for ydeevnen, hvilket ogsĂ„ stiller en selv i en bedre position, hvis det alligevel ikke skulle leve op til forventningerne.
Thomas, Bornholm
4. juni 2016 kl. 17:19 #147710
Jeg var egentlig af den forstĂ„else, at disse bare er de samme GSO’er i carbon-tubus?
4. juni 2016 kl. 17:22 #147712
… og pĂ„ den her er vi faktisk tilbage ved BK7-glas:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5034_TS-UNC-254-mm-f-4-Newton-Teleskop-mit-Carbon-Tubus.html4. juni 2016 kl. 17:32 #147713
xplodeDeltager- Nova
ONTC og dyrere modeller har speil som er testet.
TS har ogsÄ lÞse speil som er testet som du fÄr med test rapporten pÄ ved kjÞp.
Du kan jo gjerne kjĂžpe en billig GSO 10″ f/5 og be om Ă„ fĂ„ det med oppgradert speil istedet for det originale.
Minuset er att ett slikt billig teleskop ikke er sÄ mekanisk stabilt, f4 er ikke Ä anbefale ihvertfall.
4. juni 2016 kl. 17:34 #147714
xplodeDeltager- Nova
Jakob Andersen wrote: … og pĂ„ den her er vi faktisk tilbage ved BK7-glas:http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5034_TS-UNC-254-mm-f-4-Newton-Teleskop-mit-Carbon-Tubus.html
Det er ett GSO teleskop med oppgradert fokuser og en tynn karbontube, langt ifra sÄ stiv som en mye tykkere sandwich konstruksjon som ONTC kommer med.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Optik – Kina, EU, US' er lukket for nye svar.