Opstilling / Allignment af EQ6

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Opstilling / Allignment af EQ6

• Dette emne har 21 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af k_holst. This post has been viewed 392 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

steffan
      • Giant

Hej Alle,

Jeg er kommet ok igang med astrofoto – hvis jeg selv skal sige det, og jeg har også fået min guider i sving. Naturligvis skal der stadig files og trimmes en del førend det er helt perfekt. Idet guide kurven ser lidt hakket ud.

-Hvilke pixel udsving er acceptable for at man kan sige at man har rigtig god guiding?

Med hensyn til selve opstilling af teleskopet er jeg kommet i tvivl, og årsagen til jeg er kommet i tvivl er at min pege nøjagtighed er meget skæv i mere en 90% af tilfældene.

Derfor vil jeg løbe min opstillingsprocedure igennem, og så håber jeg i kan give mig lidt input på hvor det går galt – for det er næsten ikke til at holde ud at man bruger næsten 1 time på at lede efter M51 og må give op…

Opstilling af trefod:

1) Foden sættes op med knoppen imod polaris/nord, og monteringspladen sættes i vatter via justering af benene.

2) Hovedet monteres, hvorefter selve teleskopet monteres. Via polsøgeren justeres drejningen imod nord, og vinklingen kontrolleres (men justeres sjældent).

Kontrol udføres ved at rotere polsøgere således figuren roterer rundt, og polaris ligger i den angivne cirkel som det skal.

3) Balancering kontrolleres og justeres hvis nødvendigt. jeg har endnu ikke helt styr på det med at den skal have overvægt mod siden, derfor er balanceringen ikke udført 100% nøjagtigt (for netop at holde gearene spændt).

4) Teleskopet sættes i home position – men hvad er det lige det er??? jeg sætter den sådan det hele står i neutral hvis man kan sige det, pegende imod polaris uden at den dog er centreret (jeg har kontrolleret og det er den ikke).

5) Teleskopet tændes, og der instilles dato/klokkeslet samt daylight savings (on indtil ultimo marts). Der udføres enten 2 eller 3 star allignment. Nogle gange kommer den med poor allignment ved 3 star, hvorefter jeg laver den om.

6) Brug af teleskopet. Den peger nu typisk meget ved siden af, fx ved M42 er objektet ikke engang at finde i søge teleskopet som er 50mm/5x forstørrelse

Håber i kan give lidt input, det er frustrerende at jeg fejler på allignment og spilder tid på at lede efter nålen i høstakken – når nu man gerne vil have nogle fotoner i kassen.

Mvh Steffan Cry

Steffan2009-02-15 16:56:32

bjoern.andersen
        • Main Sequence

Hej,

jeg igang med den samme process, fuld af “hovsa” og “hvorfor nu det” med min EQ5PRO SYNSCAN.

Jeg tror det væsentligste punkt er at du har sat “Daylight sawing ” til “ON”. DET skal den IKKE før vi igen går på sommertid. Prøv at sætte den til OFF, så vil du se at din aligenment sandsynligvis passer meget pænere.

Du nævner ikke om du har indstillet “COORDINATERNE” som den jo beder om, samt at du skal indstille dato og kokkeslet hver gang du starter op.

God fornøjelse

tommy.frank
          • Super Giant

Det lyder mærkeligt. Er du opmærksom på datoformatet? Måned/dag/år. Eller coneerror.
          Mvh. Tommy
          Selvfølgelig, først sommertid til sommerSmile

Tommy Frank2009-02-15 17:11:00

steffan
            • Giant

Hej,

jeg er opmærksom på dato formatet – og koordinator ligger der fra forrige indtastning, så ingen gentagelse der.

Hmm, jeg må lige tjekke om daylight saving er sat til on/off, jeg tror helt bestemt det er on, men jeg kontrollerer det.

Mvh steffan

chrjensen
              • Super Giant

Det har ikke noget at gøre med “Cone Error” Det er ligegyldigt om teleskopet er 100% vinkeltret på deklinationsaksen hvis du laver 3 star allignment.

Som sagt, check datoformatet og daylight savings settings – den skal være “off”, det jo ikke sommertid pt.

Min (sparsomme) erfaring siger mig, at 3-star alignment er nødvendigt for at få objekter til at stå i okularet ved 50-100x forstørelse. 2-star eller 1-star er ikke nok.

Timezone er +1

Du kan finde dine præcise koordinater på kort.eniro.dk.

Hvis den siger “poor allignment”, kan det skyldes at du bruger nogle forkerte stjerner til at aligne med. Check at det rent faktisk er de rigtige stjerner du bruger via et stjerneatlas.

Og iøvrigt, lad være med at gøre den samme begynderfejl som jeg lavede. Når først du er begyndt at aligne, skal AL bevægelse af teleskopet foregå ved hjælp af motorerne – ikke noget med at løsne køblingsskruerne og dreje det manuelt – det fucker alting op.

steffan
                • Giant

Hej,

Tak for input.

Jeg flytter heller ikke på teleskopet ved at løsne koblingerne, når der først er sluttet strøm til – så langt er jeg med 🙂

Det med om jeg bruger de forkerte stjerner til at aligne med, vil jeg tage til efterretning, jeg er ikke meget kendt på himlen, så det kan være der jeg klokker i det.

Mvh steffan

chrjensen
                  • Super Giant

Jeg ville ummidelbart også tro at det er her problemet ligger. Har man ikke indstillet alt nøjagtigt, kan monteringen godt pege i en temmelig anden retning end der hvor den tiltænkte stjerne er.

Har man derimod først alignet på de rigtige stjerner, burde den kunne finde rundt næsten uanset hvor dårligt den er stillet op, og om man har indtastet forkerte koordinater, klokkeslet osv.

hoest
                  Deltager
                    • Nova

Hej Steffan
                    Du skal aller først undersøge om din bolle på ringen i polskopet er nøjagtig mellem krydset i midten og kontravægtstangen ellers skal dette rettes.Derefter lader du kontravægtstangen flugte mellem Cohab og polaris og først derefter stiller du dit mount så du har polaris i bollen
                    Så har du i hvertfald rettet 1-2 grader i fejlvisning.

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Steffan wrote: Hej,

jeg er opmærksom på dato formatet – og koordinator ligger der fra forrige indtastning, så ingen gentagelse der.

Hmm, jeg må lige tjekke om daylight saving er sat til on/off, jeg tror helt bestemt det er on, men jeg kontrollerer det.

Mvh steffan

Hej Stefan.

Daylightsaving SKAL være OFF!

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Visuelt er det godt nok at polaris er i den store ring og level er nogenlunde, til foto så ram den lille ring eller der hvor du formoder den lille ring er, man behøver jo ikke at dreje vægt stangen bare forstil ca hvor ringen skal være.

steffan
                          • Giant

Høst wrote: Hej Steffan
                          Du skal aller først undersøge om din bolle på ringen i polskopet er nøjagtig mellem krydset i midten og kontravægtstangen ellers skal dette rettes.Derefter lader du kontravægtstangen flugte mellem Cohab og polaris og først derefter stiller du dit mount så du har polaris i bollen
                          Så har du i hvertfald rettet 1-2 grader i fejlvisning.

Hej Henning,

Kan du forklare mig hvad du mener med krydset og vægtstangen, hvordan skal orienteringen af figur glasset være (kan du lave en simpel skitse i paint?).

-Jeg går udfra at proceduren er den der er omtalt på side 12, step 1, i manualen?

Cohab, staves den også Kochab?

Mvh steffan

mr.mox
                            • Nova

Steffan wrote:

Cohab, staves den også Kochab?

Jeps, det er den Henning mener. Det ene hjørne i lillebjørns krop. På linie med Polaris og Alkaid

steffan
                              • Giant

k_holst wrote:

Hej,

Mvh steffan

Hej Stefan.

Daylightsaving SKAL være OFF!

Hej Kim,

Daylight saving var ON.

-Det giver nok den største fejl indtil videre.

Jeg tror jeg laver en standard for opstilling af udstyret. Der går så lang tid imellem det er klart at jeg mister rutinen og jeg er ved at eksplodere når jeg så ikke kan få skidtet til at virke – det kan virkelig få pulsen op.

Det med justering af glasset i polsøgeren, må så give en bedre tracking, også selvom der er guider på.

MEN – hvis jeg forstår den problematik korrekt, skal en fast opstilling på pier, så ikke også løbende justeres ifht. polar allignment? Cohab vil jo flytte sig imod uret omkring polaris, hvorfor justeringen af polaris i polsøgeren også drifter ifht. dette.

Edit: Hvis jeg laver standarderne, er der så nogen der vil reviewe dem?

Mvh Steffan

Steffan2009-02-16 18:32:31

joergen.k
                              Deltager
                                • Nova

hej steffan

at kende de stjerner du alligner med er et must

jeg lavede den lidt besværlige version jeg tog håndkontrollen og skrev alle de allign stjerner ned der er og skrev dem ind i cartes du ceil og bagefter printede dem ud så med kortet i hånden er det ret let at finde de stjerner man skal bruger.

steffan
                                  • Giant

Hej Jørgen,

Er det muligt at gemme en fil med indstillingerne, som man så kunne sende pr email?

Hvis det er kan jeg lige sende en besked med min email, hvis du vil gøre dig den ulejlighed. Det ville jo være nemt at slippe for indtastningen, men ellers må jeg på hesten!

Mvh Steffan
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Opstilling / Allignment af EQ6' er lukket for nye svar.