› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › opstart af CGE PRo – endelig firstlight/move
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 378 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. juli 2016 kl. 13:55 #148318
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Alle,
Vil lige høre om der er nogen herinde som har erfaring med CGE Pro.
Jeg har overtaget en CGE Pro som har siddet fast monteret i et observatorie og efter jeg har fået den installeret, ville jeg her til formiddag lave første kørsel – men det gik ikke helt efter planen.
Forinden har jeg justeret den groft ind på polen – men jeg vil tro den er nogle grader (max 3-4) fra på både Az og Alt.
Ved opstart beder håndkontrollen om at starte align processen, hvilket jeg siger ja til.
Det første den gør er at køre hen til index kontakterne i standard positionen med tubus pegende mod Nord og kontravægtene lige ned mod Nord.
Det går fint og den kører frem og tilbage over kontakterne og melder så klar.Dernæst indtastet tid, dato, daylight saving og tidszone. (sted står til København og med mine præcise koordinater). Tiden er indtastet indenfor 30 sekunder.
Så foreslår den en two-star – dette ændrer jeg til solarsystem og vælger solen som alignment objekt.
Nu slewer den så villigt afsted – men peger så absolut ikke mod solen. på RA er den nok 80 grader (ikke 90) ved siden af og i DEC 30-40 grader.
Dette sker helt konsekvent – jeg prøved en masse gange. Prøvede også en blind two-star – og så en goto til sol, Venus og merkur. Samme offset.
Jeg accepterede så at fejlen var så stor og centrerede så solen ( som iøvrigt er helt blank lige nu) – herefter virkede goto til Venus og merkur tilsyneladende – selv om jeg stadig synes at den ville have Venus til at stå ret højt i forhold til solen. Tjekkede ikke uden solfilm, da der ikke var langt hent toil solen.
Kørte lidt rundt og tabte så solen af syne og lave en ny goto til Solen – og vupti lavede monteringen noget der lignede et meridian flip …. men pegede overhovedet ikke på solen….WTF??? Virkede som om den havde resat tid eller tabt koordinatsystemet.
ER der en CGE Pro ejer der har en forklaring på hvad jeg gør galt (kan ikke lige få fat sælger pt., men han sgade ved salget at den virkede perfekt og jeg har ikke grund til at betvivle dette – så det er fejl 40 – men hvilken)
Når apparatet har fundet sine index kontakter ved den jo ret præcist hvor den er, så når den får tid og sted så bør den kunne ramme indenfor et par grader – den bør s.. ikke være 70-80 grader ved siden af.
Har ikke kunnet finde meget på nettet – de fleste der har problemer er EFTER aligment.
Men jeg overvejer en factory reset – det kan jeg se løser problemer hos andre.Er der andre fejl kilder?
Min powersupply skulle kunne give 20A, så de sølle 5 monteringen skal bruge er ikke et problem. Den håndterer også fint de 17kg + kontravægt jeg har på som en drøm.Godt det er sommer så der kan debugges.
FrankLarsen 2016-09-14 11:07:59 1. juli 2016 kl. 14:49 #148319
RudiDeltager- Neutron star
Og det er ikke fordi der er kludder i datoen? 6/1 vs 1/6?
/Rudi B. Rasmussen
1. juli 2016 kl. 15:36 #148320
var også min første tanke, men der står mm/dd/yy i displayet så der er ikke noget at være i tvivl om. indtastede 07/01/16.
Det er præcist som om den tror den er et andet sted eller tid. Det der bekymrer mig mest er at den tilsyneladende pludselig ændrede mening”.
1. juli 2016 kl. 16:40 #148321
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Frank,
Hvis du nu går via Menu og ned til View Time-Site, så kan du se om dine alignoplysninger er korrekte.De skulle gerne passe med din position, dato og tid, zone (1) – og Daylight Saving.Hvis alt det er korrekt må der være en anden årsag.MvhMogensMvh
Mogens1. juli 2016 kl. 17:14 #148322
clauskafDeltager- Nova
Hej Frank
Jeg ved at Michael er på ferie i USA for tiden og skal være væk i 4 uger, så det kan være lidt svært at få fat i ham Prøv med mail det kan jo være…
Hilsen Claus
1. juli 2016 kl. 17:27 #148323
clauskafDeltager- Nova
Jeg har lige sendt ham en sms, måske han ser den og svarer
1. juli 2016 kl. 20:53 #148331
joergen.kDeltager- Nova
Reset den.
1. juli 2016 kl. 21:47 #148332
FinnDeltager- Neutron star
Hej Frank
Hvis du ikke har overskrevet den Alignment rutine der var var i håndkontrollen så prøv med “Larst Alignment”, der er jo ikke så langt fra dig og ham du købte den af så det burde virke indtil du kan lave en 2 star * 4 eller flere star alignment, hvis du er nogen lune sikker på at den peger mod nord.
Ellers har den en rigtig god fonksion der hedder ” Hybernate tror jeg ” så husker den alt på nær tiden, når den på et tidspungt er super aligment.
mvh Finn
Finn 2016-07-01 22:23:19 1. juli 2016 kl. 22:36 #148336
henrik.schneiderDeltager- Nova
Factory reset, har til tider været nødvendig for min Nexstar og symptomerne lyder ens.
1. juli 2016 kl. 23:33 #148338
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Bare en tanke,
Men har Michael brugt et side-by-side setup ?To teleskoper på monteringen og Dec drejet 90gr.Hvis han har, så har han ændret opsætning i håndkontrollen.Prøv at gå til Menu > Scope Setup > OTA orientation.Den skal være sat til Normal når der ikke bruges side-by-side setup.Og hvis det ikke er årsagen vil jeg også foreslå at gå tilbage til Factory Settings.Det kan ofte hjælpe.MvhMogensMvh
Mogens2. juli 2016 kl. 01:26 #148340
Tak for de mange gode input.
Jeg prøver en reset i morgen.
Det skyldes ikke side-by-side … det checked jeg og den står til normal. Jeg overvejer om det kan være et tidsfunktionen der en bug i. Michael var flink at ringe og siger han altid har brugt GPS sammen med den og derfor ikke har skulle indtaste noget.
Men en reset vil blive prøvet. Håber ikke det er noget man skal gøre jævnligt!?
2. juli 2016 kl. 17:24 #148366
clauskafDeltager- Nova
Hej Frank
Du har selvfølgelig manualen? Hvis ikke så er den her: CGE PRo
14. september 2016 kl. 05:09 #150922
Endelig
Her til aften fik jeg CGE’en op igen efter et mindre uheld. Polar a lignede sådan groft og fik lavet en align.
Denne gang gik det fint og efter tillæg af en enkelt kalibrerings stjerne så var GOTO rimelig nøjagtig og den indbyggede polar-alignment rutine fik mig indenfor 20′ i AZ og endnu bedre i ALT.
Den gode GOTO blev testet af på en lang række objekter som først blev optaget med D20 på en tak FS60 samt visuelt i min 100 mm akrobat.
14. september 2016 kl. 13:44 #150939
I aftes var jeg på rundtur til blandt andet M45, M81,M82, M35, M37,M38,M77,M74,M1, M31, Double Cluster
De
tidligere problemer med alignment var pist borte og jeg tror det
skyldes at jeg ikke har været helt omhyggelig nok med opstilling sidst.
Denne
gang startede jeg med en grov polalign (centrere polaris i et widefield
shot efter at monteringen havde kørt til sine home-switche) hvorefter
jeg gennemførte en two-star align + en calibration star.
Herefter sad alle objekter jeg kørte til enten deadon eller tæt ved.
Endelig kørte jeg monteringens polaralign som endte med at jeg efter 1 iteration ramte polen indenfor 20′ som nævnt ovenfor.Herefter var pointing bedre end jeg har oplevet på nogen af mine tidligere monteringer – LXD75, LX200,EQ6Pro.
Her
nedenfor er et lille udpluk af de testskud jeg foretog – de blev
udelukkende brugt til at dokumentere hvad jeg foretog mig og er taget
med et Canon 20D på en Takahashi FSC60 med fieldflatner.
Ingen kommentarer til støjen – alle er 30s eksponeringer. M31 er dog et mean af 5stk 30s ekspos.Men
jeg hæfter mig ved de altid runde stjerner samt at objekterne er vel
centrede ( jeg rørte ikke ved positionerne efter goto ) – Det tegner
til at blive et godt setup.Eneste problem jeg havde igår var det
luksus problem at jeg ikke havde en kontravægt der var LET nok OG kunne
sidde på den ekstremt voldsomme kontravægtstang – det løste sig dog med
lidt kreativitet.Må dog se om jeg ikke kan skaffe eller få fremstillet en lidt kortere vægtstang.
Her et udvalg af billeder fra firstlight / firstmove (alle er 50% scale)
M31 – 5 x 30s mean
M81 (og M82) – 30s
Double Cluster (NGC 869 og NGC 884) – 20sNext step er at få koblet planetarie program til.
I øvrigt tak til alle der er kommet med gode råd i tråden.
FrankLarsen 2016-09-14 14:35:33 26. september 2016 kl. 02:03 #151516
mstauningDeltager- Black Hole
PS har du tjekket om du har fået slået GPS’en fra?
Michael.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'opstart af CGE PRo – endelig firstlight/move' er lukket for nye svar.