› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Opsætning af MEAD ETX 80
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 772 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. januar 2009 kl. 00:33 #9454
merete- Asteroid
Hej!
Har købt denne brugte kikkert til min søn. Da vi begge er nybegyndere og kun har kikket lidt med alm. manuel stjernekikkert er vi lidt på bar bund mhs. til hvordan vi kommer igang med denne. Der er en mega manual med og ved ikke helt hvordan vi kommer igang med indstilling af kikkerten. Så please er der nogen der kan hjælpe.31. januar 2009 kl. 00:40 #9457
bobo- Giant
Hej. Og velkommen til. Her er et link til manualen http://www.meade.com/manuals/TelescopeManuals/ETXtelescopes/ETX-80AT.pdf
31. januar 2009 kl. 00:50 #9460
rigoDeltager- Super Nova
Hej. Og velkommen til. Her er et link til manualen http://www.meade.com/manuals/TelescopeManuals/ETXtelescopes/ETX-80AT.pdf%5B/QUOTE]
hehe tror nok hun har manualen, den er jo MEGA bobo 🙂Der sikkert en der kan hjælpe Merete, der har prøvet sådan enOg velkommen til31. januar 2009 kl. 00:55 #9463
bobo- Giant
Jeg må ha drukket, det læste jeg ikk lige Altaå kvinder er da bedre til manualer end vi er så Merete, bare tag det punkt for punkt, den er ikk så vanskelig.
31. januar 2009 kl. 01:24 #9466
merete- Asteroid
Hejsa!
Takker for info… manualen har jeg allerede og hmmm tja kvinde eller ej… men jeg HADER simpelthen manualer! Nå men lader til jeg må bide i det sure æble og klø på med den der manual!
Det der mest tricker mig er dog det med indstilling af fjernbetjeningen – altså der hvor man bliver bedt om at taste (Zip code – ikke aktuel…) men hvad gør man så? Går man ind og vælger Dk og ligger der så lokations derunder???Nå what ever der er jo snart vinterferie – så har jeg jo en hel uge til nærlæsning af manualen og prøven mig frem…31. januar 2009 kl. 12:07 #9479
mstauningDeltager- Black Hole
Start med at sætte den op, sådan noglelunde lige. Tubus (kikkerten) skal pege ca nord og ca vandret. Tænd, den advarer mod at kikke på solen, tryk enter. Indtast dato og tid. Den skal så første gang have at vide hvor du er, mener du kan vælge ålborg ellers bare københavn.
Den skulle så gerne bede om easy align, tryk enter.Den futter nu over på en klar stjerne som helt sikkert ikke er i dens felt.Center den klareste stjerne i det område den gik over mod, og tryk enter.Den vil så gå til en til, og det gentages. Kan dog ikke huske om det er to eller tre stjerner i alt.Du skulle nu kunne bede den om at vise dig næsten hvad som helst, så længe det er lysstærkt nokt til at en ETX-80 kan vise det.31. januar 2009 kl. 20:10 #9510
merete- Asteroid
Hej!
Takker – det var super svar på mit spørgsmål – mon så ikke jeg kan komme igang….! Havde godt det med nivelering og retning på det rene – men vidste ikke om det skulle være SUPER nøjagtig – men kan forstå at den ikke behøver være hårfint indstillet – vel!Mener kun den skal bruge to stjerner!Under alle omstændigheder tak for svar – må ud at prøve af en af dagene31. januar 2009 kl. 20:29 #9512
steffan- Giant
Hej Merete,
Nej det er ikke hamrende vigtigt at den bliver sat fuldstændig nøjagtigt op, jeg syntes dog at pege nøjagtigheden godt kan blive ringe hvis man sjusker for meget.-Jeg har ihvertfald flere gange brugt meget tid på at lede efter det jeg egentlig gerne ville se. Men efterhånden som du får styr på den, bliver det også nemmere at sætte den præcist op.Mvh steffan1. februar 2009 kl. 15:03 #9567
mstauningDeltager- Black Hole
Som Steffan siger, bare sådan ca. Hvis du vil være sikker på at det du beder den om at gå til, er i okularet. Så skal du alligevel bruge funktionen Presion Goto.
Som så vil have dig til at centre en stjerne tæt på det objekt du vil se, hvor efter den går over på objektet. Men det kommer, hvis den ikke rammer det du ville se. Så er det jo ikke værre end at du for set noget andet, som tit vil være meget flot. Har jo selv været ny engang for et par år siden, og kan stadig ikke finde noget selv 🙂Og som tiden går og du lærer mere, så bliver det også meget nemmere at sætte op. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Opsætning af MEAD ETX 80' er lukket for nye svar.