› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Opsætning af Firecapture og brug af CCD kamera?
- Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 26 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. marts 2012 kl. 10:16 #80771
helgerasDeltager- Giant
Hej,
jeg er nybegynder indenfor astrofoto, og prøver at bruge et imaging source farve camera (DFK21AU618) sammen med Firecapture til at tage billeder af Mars.
Mit teleskop er et 6″ meade lightswitch.
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til hvordan jeg skal sætte tingene op.
Her er hvad jeg gjorde da jeg prøvede for første gang den anden dag:
– Rettede skopet mod Mars så godt jeg kunne. Satte kamera i 3x barlow.
– Skruede næsten helt op for gain og fandt Mars.
– Derefter indstillede jeg fokus.
– Mit problem var nu hvilken gain og exposure jeg skulle bruge. De skulle selvfølgelig ikke skrues så højt op at billedet blev overeksponeret, men hvor lang ned bør de være? Jeg endte op med ret lave værdier.
– Jeg optog så en avi på ca 1000 frames. Det gave noget der lignede en sort-hvid film.
Da jeg kom indenfor kørte jeg Firecapture debayer programmet på filmen (skulle jeg gøre dette?).
Resultatet var en ny film med en alt for rød Mars (den var rigtig mærkerød).
Jeg kunne godt, med lidt god vilje, se pol-kalotten efter at have stakket billederne i Registax.
Der er enormt meget at lære her, og jeg ved det vil tage lidt tid.
Men jeg er ikke helt med på hvad jeg kan forvente at få ud af mit udstyr, og om jeg gør noget forkert.
Ethvert forslag til hvad jeg skal gøre eller forslag til websites/bøger jeg bør studere er velkomne 🙂
Mvh. Helge
22. marts 2012 kl. 11:09 #80775
helgerasDeltager- Giant
Ah, en ting til. Hvad kan jeg bruge histogrammet til? Jeg er ikke helt med på hvad det viser.
Mvh. Helge
22. marts 2012 kl. 14:14 #80778
chris_hDeltager- Super Nova
FireCapture er litt mer “vanskelig” å bruke med et fargekamera da du må juster fargekanalene FØR du begynner opptaket.
For å justere fargekanalene, gå til Settings, huk på Debayer under Color support og velg Bilinear (eller en annen).
Huk så på Histogrammet
Det er flere måter å justere fargekanalene på men det enkleste er å se under kontroll menyen. Det er en liten drop-down meny under Gamma hvor du kan justere den blå (WBlue) og den røde (WRed) kanalen. Juster disse slik at den røde, grønne og blå kanalen stopper likt i Histogrammet (Histogrammet bør ligge på rundt 75%). Dette er UMULIG å få til med Mars, så juster til planeten ser ok ut i preview.
Når dette er gjort, huk AV Debayer igjen for å gå tilbake til RAW format (bildet blir sort/hvit). Du kan også la Debayer stå på (ferdig fargefilm) men da får du maks 30fps. 60fps er kun mulig under RAW.
Nye AutoStakkert leser RAW filene direkte så du trenger IKKE å Debayer filmen før du importerer den! Bruker du RegiStax bør du bruke FireCapture’s Debayer tool først da RegiStax sin Debayer ikke er god nok.
Håper det hjelp litt – selv om det sikkert må oversettes til Dansk!
Chris_H 2012-03-22 13:14:53 22. marts 2012 kl. 20:48 #80803
helgerasDeltager- Giant
Tak, det vil jeg prøve 🙂
Mvh. Helge
23. marts 2012 kl. 13:57 #80860
helgerasDeltager- Giant
Her er et billede af Saturn fra i aftes.
Jeg havde virkelig problemer med fokus, det føltes som det mindste lille drej på fokus knappen bragte billedet ud af fokus. Det var enten fokus eller helt uklart; jeg er slet ikke sikker på at jeg var helt i fokus.
Ville det hjælpe at have F.eks. Microfocuser eller noget tilsvarende?
Mht. Histogrammet i firecapture, hvad viser det egentlig?
Det så ud til at fokus var bedst når histogrammet var “længst”. Giver det mening?
Helge
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Opsætning af Firecapture og brug af CCD kamera?' er lukket for nye svar.