Oplyst okular

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mejer. This post has been viewed 144 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hej alle.

Hvis man nu skal have en super nøjagtig polar indstilling, af wedge mm. Er det så ikke en super hjælp hvis man har et oplyst okular med trådkors.

Jeg har læst om en driftallignment metode i Jesper Sørensens, astrofoto bog, som jeg syntes lyder interessant. Her bruges et oplyst okular til at se om wedge er indstillet korrekt.

Mejer

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Prøv at kigge på denne her:

Og se om det ikke er noget du kan bruge, ellers:

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Mejer wrote:
          Hej alle.

Hvis man nu skal have en super nøjagtig polar indstilling, af wedge mm. Er det så ikke en super hjælp hvis man har et oplyst okular med trådkors.

Jeg har læst om en driftallignment metode i Jesper Sørensens, astrofoto bog, som jeg syntes lyder interessant. Her bruges et oplyst okular til at se om wedge er indstillet korrekt.

Mejer

Hej Mejer,

Nøjagtig indstilling af polaksen ved brug af monteringens polar align rutine – hvis den altså en sådan, kan klares med et almindeligt okular hvor stjernen køres langt ud af fokus så den næsten fylder hele synsfeltet.

Jeg bruger en de-fokuseret stjerne i et 2,3mm okular på min 8” SCT (ca. 870x) til hele alignproceduren og wedge align. Så kan man se de mindste justeringer.

Hvis du ønsker bedre præcision skal du bruge drift align, og her skal du bruge et belyst trådkorsokular.

Mvh

Mogens

Mvh
          Mogens

mejer
          Deltager
            • Super Nova

I skal tænke på, at det er et observatorium, så det bliver aldrig flyttet. så man kan lige så godt lave det så godt som muligt.

Så driftallignment er vel et most, når det skal være optimal med lange exponeringer.

Altså at få fat i sådan et okular, og få rettet tingene ordentligt ind fra start.

Mejer

motomandk
              • Main Sequence

En anden mulighed er EQalign.
              Link til nyeste udgave

Den kræver at du har et kamera på hovedscopet og at din montering er LX200, Spinx eller ASCOM kompatibelt.

Fremgangsmåde:
              a) Først kalibreres kameraet, dvs. at EQalign skal finde den nøjagtige vinkel kameraet sidder i forhold til RA og DEC akserne. Det gør EQalign ved at stoppe RA trackingen.
              b) Herefter vælges ‘Align’ og en stjerne i et bælte omkring øst eller vest – EQalign viser visuelt hvor du skal finde stjernen, og du kan blot trykke direkte på EQaligns projektion af himlen. Du klikker nu på stjernen på skærmen (CCD billedet) og lader EQalign måle i ca. 5-10 minutter. Der kommer nu to cirkler (en grøn og en rød) – du flytter med håndkontrol eller knapperne på EQalign billedet stjernen på CCD-billedet ned i den røde ring. Herefter drejer du ALT skruerne på monteringen, til stjernen (på CCDbilledet) er flyttet til den grønne ring.
              c) Samme procedure gentages for RA ved at EQalign udpeger et bælte omkring meridianen, du vælger en stjerne …. osv. Til sidst justeres AZ kontrollerne efter samme princip som i punkt b.

Det tager under 20 minutter og er meget præcist.
              Følgende kameraer kan anvendes:

• All SBIG camera range
              • Any ASCOM compatible camera
              • The Imaging Source: DMK/DBK/DFK
              • Atik: ATK-1/ATK-2/ATK-16/ATK-16IC/ATK-16HR
              • QHY6 (*)
              • QHY5 mono/color (**)
              • Meade LPI
              • Meade DSI
              • SC Modified Webcam
              • Any WDM webcam

Her er EQaligns hjemmeside: Link til EQalign
              Programmet er Open Source (dvs. gratis) – jeg har direkte og hyppig kontakt til hovedmanden bag programmet – Antonio Fraga – så hvis i har spørgsmål, fejlrapporter eller lignende, så send det endelig til mig. (hhan (schnabel A) motorace (punktum) dk

/Henrik (H)

motomanDK2009-06-06 10:21:41

mejer
              Deltager
                • Super Nova

Tak for det Henrik, ser lidt smart ud det program, skal prøves når tiden er der.

Mejer

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Oplyst okular' er lukket for nye svar.