› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Opgraderingstanker
- Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af xplode. This post has been viewed 122 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2016 kl. 09:23 #145198
RudiDeltager- Neutron star
Jeg drømmer lidt hen i efteråret hvor mit kikkertskur med permanent opsætning forhåbentligt er klar, og drømmer om at få et større teleskop. Det skal være en hurtig newton og gerne noget større spejl end min nuværende 5″.
Jeg har kik på denne 10″ f/4, LINK men at tubus alene vejer 13 kg bekymrer mig lidt.
Kan min gamle EQ-5 hoved, LINK, klare dette, incl guidescope, søger, kamera mm?
Eller skulle step 1 i opgrade være en EQ-6?
/Rudi B. Rasmussen
20. marts 2016 kl. 10:11 #145199
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg anbefaler som første step, at opgradere monteringen.
Thomas, Bornholm
20. marts 2016 kl. 12:12 #145202
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Rudi.
EQ5’eren kan bære det,da det kommer til at stå indendørs (vind). Men en EQ6 er bestemt at foretrække. Hellere en ordentlig montering end en stor kikkert.
mvh Viggo.
20. marts 2016 kl. 12:14 #145203
spatzekDeltager- Super Giant
Nej – det kan den ikke klare, og dit alu-stativ gør det ikke bedre. Du vil køre med max. antal kilo med en ret lang tubus. Kan ikke engang anbefales til visuelt brug. Så gør som Thomas siger.
20. marts 2016 kl. 13:56 #145210
xplodeDeltager- Nova
En vanlig EQ5 takler ikke så mye vekt, en HEQ5 kan nok takle det ganske greit, men ettersom du må oppgradere så er vel det beste å gå for en NEQ6 eller AZ-EQ6
20. marts 2016 kl. 14:45 #145211
wiebenDeltager- Nova
Hej Rudi,
Jeg har den tubes du nævner og er rigtig glad for den. Jeg bruger en Eq6 som jeg vil betegne som minimum. Jeg mener vægten er mindre vigtig – det er arealet som vinden kan tage fat i der kan give problemer. Selv med en Eq6 skal vinden være ret svag. Kommer du op mod 4-5 m/s er der problemer.
Jeg kan dog varmt anbefale kombinationen, specirelt hvis du får et skur/obs.
Jeg er ofte på Thurø og har teleskopet med. Du er velkommen til at kikke forbi til et kik. Jeg kan sige til når jeg er på de kanter næste gang.
Wieben 2016-03-20 13:46:44 20. marts 2016 kl. 15:06 #145213
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg går i lignende opgraderingstanker. Jeg har dog mere kig på GSO hos TS:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5781_GSO-10–F-4-Newton-Teleskop-mit-Carbon-Tubus—made-in-Germany.html
Pris og vægt er ca. det samme. Min overvejelse går på, at hvis man alligevel skal investere i en kraftigere mount, hvilket jeg har gjort, så er versionen med metal-tubus ca. halv pris, og der er kun ca. 3 kg til forskel:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4763_GSO-10–f-4-Imaging-Newton—94–Reflektion—2–MONORAIL-Auszug.htmlJakob Andersen 2016-03-20 14:09:41 21. marts 2016 kl. 11:51 #145252
Mange tak for gode indspark – jeg vil sørge for en ordentlig montering først. Det ville jo også være ærgerligt at købe nyt teleskop og så bøwle med den gamle EQ-5 med alle dens skavanker.
Og Jakob, jeg har også siddet og savlet over GSO’erne…
rudibr 2016-03-21 10:52:00 /Rudi B. Rasmussen
21. marts 2016 kl. 12:01 #145253
xplodeDeltager- Nova
Jakob Andersen wrote:
Jeg går i lignende opgraderingstanker. Jeg har dog mere kig på GSO hos TS:http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5781_GSO-10–F-4-Newton-Teleskop-mit-Carbon-Tubus—made-in-Germany.htmlPris og vægt er ca. det samme. Min overvejelse går på, at hvis man alligevel skal investere i en kraftigere mount, hvilket jeg har gjort, så er versionen med metal-tubus ca. halv pris, og der er kun ca. 3 kg til forskel:http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p4763_GSO-10–f-4-Imaging-Newton—94–Reflektion—2–MONORAIL-Auszug.html
Står unna dem større GSO F4 teleskopene (helst alle, men 6″ kan fungere ok), du kommer til å få store problemer med fokus og kollimering og måtte oppgradere flere ting for att det skal bli bra, da er det ikke så billig med stål tubus lengre
Tuben er ikke stiv nok til ett slikt teleskop og flexer, spideren er ikke stiv nok til å holde det store sekundærspeilet i ro, tuben endrer lengde pga temperatur, speilcellen har for svake fjærer (enkelt å bytte)
Fokuseren du linker til er ganske god og er den samme jeg har på min GSO 8″ f5.
21. marts 2016 kl. 12:53 #145259
Frank LarsenModerator- Super Nova
Og Rudi,
Tænk også gerne lidt længere frem – mer vil som regel have mer, så selvom det nu ser ud til at EQ6 vil passe til næste skridt kan der være god mening i at kigge på noget der måske ligger en lille klasse over. Har dog ingen gode bud.21. marts 2016 kl. 12:56 #145260
astrojensenDeltager- Neutron star
Går man en klasse op over EQ-6 bliver det straks også væsentligt dyrere. EQ-6 er en klon af Takahashi EM-200 (det er der ikke mange, der er klar over, men prøv at sammenligne dem!) og jeg ville ønske, de på samme måde ville klone en Takahashi EM-500! Den er omtrent 50% større.
Thomas, Bornholm
21. marts 2016 kl. 13:47 #145262
Jeg kan godt følge dig Frank, men da jeg var i haven her i weekenden, og gøre klar til obs’et, så konstaterede jeg til mit rædsel at pengetræet er gået ud
Så jeg vil nok “nøjes” med en EQ-6 inden jeg hopper på en EQ-8, Paramount eller hvad der ellers er i den halv professionelle genre
/Rudi B. Rasmussen
21. marts 2016 kl. 16:08 #145267
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Xplode wrote:
Står unna dem større GSO F4 teleskopene (helst alle, men 6″ kan fungere ok), du kommer til å få store problemer med fokus og kollimering og måtte oppgradere flere ting for att det skal bli bra, da er det ikke så billig med stål tubus lengreTuben er ikke stiv nok til ett slikt teleskop og flexer, spideren er ikke stiv nok til å holde det store sekundærspeilet i ro, tuben endrer lengde pga temperatur, speilcellen har for svake fjærer (enkelt å bytte)
Mener du at deres F4 skulle være ringere end F5 teleskoperne?
21. marts 2016 kl. 21:35 #145272
xplodeDeltager- Nova
Jakob Andersen wrote:
Står unna dem større GSO F4 teleskopene (helst alle, men 6″ kan fungere ok), du kommer til å få store problemer med fokus og kollimering og måtte oppgradere flere ting for att det skal bli bra, da er det ikke så billig med stål tubus lengre
Tuben er ikke stiv nok til ett slikt teleskop og flexer, spideren er ikke stiv nok til å holde det store sekundærspeilet i ro, tuben endrer lengde pga temperatur, speilcellen har for svake fjærer (enkelt å bytte)
Mener du at deres F4 skulle være ringere end F5 teleskoperne?
F4 stiller høyere krav til stabiltet enn F5 og GSO sin F4 newton er ikke medkanisk stabil nok til å brukes til astrofoto uten en del frustarasjon og mye kollimering.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Opgraderingstanker' er lukket for nye svar.