Opgradering af montering – men hvilken?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Opgradering af montering – men hvilken?

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 270 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har efter mange sværdslag og slugte kameler erkendt at jeg bliver nød til at opgradere min elskede Skywatcher EQ5 Synscan hvis jeg vil have et tungere teleskop på. Det skal hovedsagelig bruges til DS AF.

Jeg er meget forelsket i en SW EQ6-R med bæltedrev eller AZ EQ6 der ud over bæltedrev også har optiske encodere.

Men hvad med en gaffel montering på vedge? Så slipper man for meridian flip og en kontravægtstang at støde hovedet ind i. Men jeg kan ikke finde løse gaffelmonteringer nogensteds, har checket Lyra, Astro og TS (teleskop-express) uden held.

Tænker også lidt på at bygge et selv, men så har opgraderingen lange udsigter

/Rudi B. Rasmussen

John
      Deltager
        • Nova

Med en gaffel er man vel begrænset til de korte teleskoper, så de ikke støder mod bunden af gaflen, når der kigges højt på himlen. En gaffelmontering i løs vægt, er svær at finde.

John
        Deltager
          • Nova

Ellers er der denne på DBA. En Avalon montering, som ikke meridianflipper!

LINK TIL DBA

John2017-07-31 12:50:38

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Ja, der er visse ulemper med en gaffel.

Og lækker Avalon (og refraktor), men en smule over mit budget

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Rudi

På et tidspunkt demonterer vi vores betongaffel, så hvis du er interes-

seret, så kan vi godt finde ud af noget

Gaffelprojekt

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Uha – det var et godt tilbud Torben. Men jeg er ikke sikker på at min pier kan klare den monster gaffel. Og så er det jo et helt ATM projekt i sig selv at sætte motore, gear osv på

Så jeg tror at jeg takker pænt nej.

Men igen – mange tak for tilbudet rudibr2017-07-31 14:15:05

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

I orden Rudi

Gaflen kan også bruges til anker på en 30-fods båd.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

store.bjoern
                  Deltager
                    • Giant

Hej Rudi. Jeg har SkyWatchers AZ EQ6-GT i posten. Du må gerne kigge ud en dag, og se, om den er noget for dig.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Det er det helt bestemt. Jeg overvejer stadig hvilken det skal være.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Opgradering af montering – men hvilken?' er lukket for nye svar.