› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Opdatering af Synscan-software.
- Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 6 mÄneder siden af Anonym. This post has been viewed 172 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
4. august 2016 kl. 14:37 #149220
Anonym- Super Nova
Hej
Jeg ville opdaterer min Synscan til version 4.38.09. Men jeg har brug for et ekstra kabel kan jeg se. De har givet mig et kabel med, som jeg synes ligner noget der er lidt forĂŠldet. De kalder det for RJ-12 to D-sub 9 kabel. Problemet er at jeg mangler en adapter af en slags. Var desuden lige nede i Power og Elgiganten, men de vidste ikke noget desvĂŠre. Hvilken lĂžsninger bruger i ? Bruger laptop og har Synscan version 4. Her er et billed af stikket
Venlig hilsen Jan =))
4. august 2016 kl. 16:44 #149226
outlookDeltager- Super Nova
Nu har jeg ikke en Synscan, men det ligner da et RS232 til RJ12 kabel, altsĂ„ det man bruger, nĂ„r man fx vil opdatere firmware til HC’en (Hand-Controller) eller styre mounten fra PC’en. Som dette:
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting4. august 2016 kl. 16:52 #149227
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Jeps, det er vist det rigtige kabel.
HĂ„ndkontrollen skal opdateres via en seriel port pĂ„ PC’en.
mvh
Jens4. august 2016 kl. 17:09 #149228
olnaDeltager- Planet
regner med at du ikke har det 9-bens stik pÄ en nyere bÊrbar, sÄ du skal vel ha et kabel der hedder rj12 til usb? eller en omformer der hedder d-sub 9 til usb?
4. august 2016 kl. 17:27 #149229
henrik.schneiderDeltager- Nova
Du skal havde fat i et USB til RS232-RJ12 kabel/stik, de kan evt. kÞbet hos Lyra eller pÄ Ebay
4. august 2016 kl. 17:43 #149231
Jannick PeterssonDeltager- Main Sequence
FÄs ogsÄ i THansen LINK
4. august 2016 kl. 18:02 #149232
Anonym- Super Nova
Tusind tak for hjÊlpen allesammen. I fandt lige den adapter jeg tÊnkte pÄ, men som jeg ikke kunne finde selv. Det var en dejlig hjÊlp.
Venlig hilsen Jan og Clear Skies
4. august 2016 kl. 18:05 #149233
landboDeltager- Nova
Ja, du skal bruge en gansle alm. USB til seriel converter. VÊlg en hvor USB og ikke det 9 polede RS232 stik ikke er bygger sammen da det kan skabe problemer med de fylder for meget rent fysisk. JÊvnfÞr Google kan den fÄs for lige under en hund incl. forsendelse HER.
10. august 2016 kl. 19:18 #149499
Anonym- Super Nova
Hejsa
Det med opdateringen af min Synscan hÄndkontrol var Äbenbart ikke helt sÄ ligetil. Ihvertfald ikke i mit tilfÊlde.
Jeg kÞbte en USB til seriel RS232 adapter hos AV-kables ude pÄ nettet til omkring de 80 kr. Det viste sig, nÄr alt var koblet sammen, at min opdateringen af Synscan hÄndkontrollen stoppede hver eneste gang omkring de 2 % .
Jeg hentede de sidste nye drivers til windows 10 64 bit men med uden held. Genstartede systemet et utal af gange. PrĂžvede med et 32 bit OS. Men lige meget hjalp det.
Begyndte sĂ„ at sĂžge oplysninger ude pĂ„ nettet. Og fandt en ” trĂ„d ” pĂ„ et engelsk astro forum, hvor andre Ă„benbart havde oplevet de samme problemer.
Deres erfaringer var at de billige RS232 til Usb adapter var af for dĂ„rlig kvalitet. De anbefalede at man kĂžbte hos Teleskop-Service, deres Converter USB to Serial : http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p439_Konverter—Adapter-USB-auf-RS232-seriell.html
Og ganske rigtig sĂ„ gik opdateringen derefter som en leg. Skriver fordi at hvis andre nybegynder som mig kommer til at stĂ„ i en ligende situation, sĂ„ vil jeg lige sige at, ” ja ” man kan godt kĂžbe for billigt. Det var ihvertfald tilfĂŠldet her. =))
Venlig hilsen Jan
clear skies and the outdoor lightning down
10. august 2016 kl. 21:00 #149503
landboDeltager- Nova
Jan.H wrote: Hejsa
Det med opdateringen af min Synscan hÄndkontrol var Äbenbart ikke helt sÄ ligetil. Ihvertfald ikke i mit tilfÊlde.
Jeg kÞbte en USB til seriel RS232 adapter hos AV-kables ude pÄ nettet til omkring de 80 kr. Det viste sig, nÄr alt var koblet sammen, at min opdateringen af Synscan hÄndkontrollen stoppede hver eneste gang omkring de 2 % .
Jeg hentede de sidste nye drivers til windows 10 64 bit men med uden held. Genstartede systemet et utal af gange. PrĂžvede med et 32 bit OS. Men lige meget hjalp det.
Begyndte sĂ„ at sĂžge oplysninger ude pĂ„ nettet. Og fandt en ” trĂ„d ” pĂ„ et engelsk astro forum, hvor andre Ă„benbart havde oplevet de samme problemer.
Deres erfaringer var at de billige RS232 til Usb adapter var af for dĂ„rlig kvalitet. De anbefalede at man kĂžbte hos Teleskop-Service, deres Converter USB to Serial : http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p439_Konverter—Adapter-USB-auf-RS232-seriell.html
Og ganske rigtig sĂ„ gik opdateringen derefter som en leg. Skriver fordi at hvis andre nybegynder som mig kommer til at stĂ„ i en ligende situation, sĂ„ vil jeg lige sige at, ” ja ” man kan godt kĂžbe for billigt. Det var ihvertfald tilfĂŠldet her. =))
Venlig hilsen Jan
clear skies and the outdoor lightning down
SĂ„ skal du da sende din nyindkĂžbte RS232 converter tilbage til reparation, idet den er defekt.
10. august 2016 kl. 21:36 #149504
Anonym- Super Nova
Ja Landbo man kan da prĂžve, 80 kr er da lige nok til en okay flaske vin
Hilsen Jan
10. august 2016 kl. 23:02 #149508
landboDeltager- Nova
Jan.H wrote: Ja Landbo man kan da prĂžve, 80 kr er da lige nok til en okay flaske vin
Hilsen Jan
Du regner rigtig skidt Jan. Den nye du kÞbte, har du betalt kr 203 for meget for. Det belÞb kan du fÄ en overdÄdig god flaske vin for eller et helt karton billig sprÞjt.
10. august 2016 kl. 23:30 #149509
Anonym- Super Nova
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Opdatering af Synscan-software.' er lukket for nye svar.