› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › opdateret Plakat med solsystemet søges
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 647 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. november 2014 kl. 12:47 #124698
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Alle,
Jeg har en niece på 11 der er ved at blive særdeles hooked på astronomi – noget der ikke blev mindre da hun var på besøg i mit observatorie her i weekenden og så mit kæmpe teleskop.
Hun har fødselsdag i weekenden og ønsker sig en plakat med alle solsystemets planeter.
Det tænkte jeg så ikke ville være noget problem … men ak – en søgning på Allposters viste at det ikke er helt så nemt enda hvis man ved lidt om emnet.
Der er MASSER af plakater som viser det primære solsystem. Men de fleste indeholder en eller flere alvorlige fejl.
a. Størrelses forhold
enten vises planeterne ikke i rigtige relative størrelser, eller også vises bane radier ikke korrekt så størrelsen på solsystemet bliver ekstremt underdrevet og merkur nærmest svømmer rundt på solens overflade.b. Håbløs grafik.
På rigtigt mange er der ikke brugt billeder, men en kunsterners fortolkning. På andre er billederne manipuleret/overdrevet.c. Information ikke tidsvarende – På 99% er Pluto en planet og øvrige transneptunske objekter bliver ikke nævnt.
Jeg kan derfor godt bruge lidt hjælp her
Jeg er på jagt efter en plakat der:
a. Viser Planeternes størrelsesforhold korrekt
b. Viser planeternes baneforhold korrekt
c. Fotorealistisk grafik – gerne billeder taget af rumteleskoper eller prober
d. Opdateret information – Pluto, Eris,Sedna osv inkl. måner skal være med
e. Solens størrelse skal være antydet – men ikke dominerende
f. Kometer og Asteroider skal der også være info omg. IKKE alt for store mængder tekst, men lidt forklaring på engelsk er fint
National Geographic har lavet en fed plakat i 1990 (LINK) som opfylder det meste undtaget punkt d. Meget ærgeligt, da hun netop har spurgt mig om de der ting uden for Pluto.
En anden mulighed er dennne her: (LINK) , men der ikke styr på størrelses forhold på hverken planeter eller deres baner. Til gengæld er der godt styr på måner og transneptuner.
Denne her er MEGET informativ (LINK), og indeholder noget af den seneste forskning – eksempelvis Saturns “inner glow” – men det er lige lovlig overdrevet på grafikken. Ligenu er den og national Geographic mit bedste bud på en fødselsgave.
Er der nogen der har kendskab til andre plakater som samler så meget af ovenstående som muligt.?
FrankLarsen 2014-11-19 11:48:06 19. november 2014 kl. 13:30 #124699
Frank LarsenModerator- Super Nova
Har søgt lidt videre
denne her er måske i virkeligheden det bedste bud. (LINK)
Så skal jeg dog igang med at få printet selv.Emily Lakdawalla (blogger hos The planetary Society) har lavet denne montage af samtlige objekter over 400km i diameter i solsystemet. Desværre er den ikke annoteret… (LINK)(LINK)
25. november 2014 kl. 17:25 #125025
RudiDeltager- Neutron star
FrankLarsen wrote: Har søgt lidt videredenne her er måske i virkeligheden det bedste bud. (LINK)Så skal jeg dog igang med at få printet selv.
Har lige hentet et print af denne fra Click i Svendborg, ca A2 format, det kostede 100,-
Så er første gave til pakkekalenderen til min datter klar
Og tak for linket Frank, jeg har selv været på jagt efter en plakat der illustrerer størrelsesforholdene.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'opdateret Plakat med solsystemet søges' er lukket for nye svar.