› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Ombygning af filterhjul – igen
- Dette emne har 59 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 12 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 1870 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
17. oktober 2014 kl. 01:16 #123142
Frank LarsenModerator- Super Nova
Nej det er ikke i orden at TS ikke skriver det sÄdan som det faktisk stÄr pÄ Astrodon producentens hjemmeside nÄr man undersÞger det nÊrmere.
Her fremgÄr det tydeligt at de ikke har unmounted 31mm, men at det er 31 INSERTS specifikt lavet til at passe i QSI kameraers filterhjul.
http://www.astrodon.com/products/filters/e-series/
Ser ud til at I skulle vÊre gÄet efter 36mm filtrene til SBIG ST8300.
Dog mĂ„ man sige til TS’s forsvar at de har denne passus i beskrivelsen:
“Ungefasst” bedeutet hier dass die Filter keinen Gewindeanschluss aufweisen sondern in einem schwarzen Aluring gelagert sind
Men det fremgĂ„r ikke tydeligt at man ikke fĂ„r 31mm glas – de kunne i det mindste have haft det rigtige billede.
Jeg ville forsÞge at fÄ pengene retur.
17. oktober 2014 kl. 09:19 #123148
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Frank
Tak for svaret. Vi har vĂŠret i kontakt med TS, og jeg har informeret dem om, at vi vil returnere
filtrene – Ă„rsagen er primĂŠrt manglen pĂ„ information om produktet.
NÄr man kÞber et filter, sÄ er en parameter som stÞrrelsen af Äbningen en vigtig parameter.
De nuvÊrende filtre har en fri Äbning pÄ 25 mm, og ved overgang til Astrodon bliver det sÄ Þget
med 2 mm.
Af
designmÊssige Ärsager vil vi helst undgÄ 36 mm filtre, da vi har en
plan om at udvide
filterhjulet til at indeholde otte filtre – med tiden.
Vi har ogsÄ talt om 36 mm Astrodon-filtre, men her skal man huske pÄ, at de ogsÄ har en
fatning, og derfor kommer deres reelle Ă„bning ned pĂ„ 32 mm – altsĂ„ kun 1 mm mere end de 31
som vi forventede, at filtrenes frie apertur var.
Hvis vi kunne fÄ fat i 36 mm filtre, som ikke er monteret i fatning, sÄ ville det vÊre en fin
lĂžsning.Jeg vedhĂŠfter lige en tegning af filterhjul. De 21 mm Ăžverst er CCD’ens diagonalmĂ„l.
Som det fremgÄr opererer vi med fine tolarancer, dog er det muligt at fÄ et fuldt belyst felt pÄ
27 mm, hvis filtret er 31 mm.
PÄ filtret har jeg markeret, hvor fatningen sidder. Jeg har ogsÄ placeret omridset af fatningen
lidt hĂžjere oppe, da dette vil give et lidt stĂžrre fuldt belyst felt.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. oktober 2014 kl. 09:37 #123150
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Torben.
Hvorfor lige Astrodon??
Astronomik har umonterede (ungefasst hedder det pĂ„ tysk) i Ă31 til 279 euro??http://www.astronomik.com/de/photographic-filters/l-rgb-filtersatz.html
Mig bekendt er Astronomik mindst lige sÄ gode som Astrodon, Êrligt talt sÄ har jeg kun haft problemer med de filtre der kommer fra ham, og hans service kan man bedst betegne som flabet! Men nu har jeg ogsÄ kun kÞbt fotometriske filtre, ikke til kunstnerisk brug
mvh
Jens17. oktober 2014 kl. 11:04 #123153
Hej Jens
Super at fÄ noget tilbagemelding om filtrene. Et af de filtre som vi har bestilt, et HA er netop
et Astronomik.
Dit forslag skal helt sikkert med i overvejelserne– tak for det.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. oktober 2014 kl. 11:35 #123154
Hej Torben.
Astronomik har ogsÄ et 31 mm umounted H-Alpha filter..(hvorfor kan man ikke lave et Alpha via Ascii, men gerne et Beta, �?)
SĂ„ iĂžvrigt deres stand pĂ„ ATT i maj mĂ„ned. Astronomik virker som et seriĂžst firma, og deres “opfĂžrsel” er bedre end sĂ„ mange andre. Baader’s virkede ikke synderligt overbevisende, mĂ„ jeg sige. De ville gerne sĂŠlge, men spĂžrgsmĂ„l etc. var ikke sĂ„ spĂŠndende. Men der var selvfĂžlgeligt ogsĂ„ travlt.
Amerikanere var der ikke mange af pÄ messen.IÞvrigt en fin stand fra Atik, men ikke rigtigt noget fra Starlight. Sbig, tja de er vist gÄet fallit.
mvh
Jens17. oktober 2014 kl. 12:33 #123155
Der er nogle forskelle pÄ Astrodon og Astronomik filtre.
http://www.astrodon.com/custom/_2e2a/content/images/AstrodonG2ESeriesScansforWeb.jpg
http://www.astronomik.com/media/pdf_datasheets/astronomik/lrgb_en.pdf
Astrodon slipper mere lys ind ved OIII end astronomik og har et hul ved de typiske kviksĂžlv og natrium linier, men kan alligevel holde en “korrekt” hvid balance – sĂŠrligt vil OIII fremtĂŠde som “Teal” og grĂžn eller blĂ„.
SÄ pÄ den led er Astrodon filtrene en smule bedre and astronomik.
Lars M og Jeg har i fĂŠllessakb et Astrodon EII filtersĂŠt og det har hĂžj kvalitet.
Jeg har ogsÄ en del Astronomik clip filtre til EOS kameraer og de er umiddelbart i virkelig hÞj kvalitet.17. oktober 2014 kl. 13:40 #123156
Det er et unmounted 31 mm 6 nm HA-filter vi har bestilt. Vi har valgt et smalt HA, fordi vi Ăžnsker
at opnÄ en hÞj kontrast.Vi har ogsÄ studeret transmissionskurverne for de forskellige filtersÊt. Astrodon har som det pÄ-
peges et 100 nm bredt omrÄde mellem grÞn og rÞd, hvor der ikke kommer lys ind, men som
Frank siger, sÄ opnÄs der alligevel en god farvebalance. Hvilken betydning dette hul i Þvrigt har
kan man gÊtte pÄ er, at der pÄ den mÄde opnÄs en bedre farvekontrast.
Som Jens er inde pĂ„, sĂ„ betyder det mĂ„ske, at det bliver nemmere at lave glansbillederVed andre filtersĂŠt overlapper de tre farvetransmissionskurver hinanden – er det bedre, hvis
man skal lave optagelser der i hÞjere grad baserer sig pÄ den videnskabelige vÊrdi?
Jeg tror pÄ, at Astrodon-filtrene er af hÞj kvalitet, men det der er interessant er selvfÞlgelig, om
der er en synlig forskel pÄ billederne som er taget gennem de forskellige filterfabrikater. Det er
jo fjollet at give et par tusinde mere, hvis man ikke opnÄr en reel forbedring, men mÄske har de
dyrere en stĂžrre holdbarhed?En af de vigtige ting ved filtrene er, at de har en effektiv antirefleksbehandling, da reflekser fra
filtrene viser sig som en halo omkring stjernerne – selvfĂžlgelig mest omkring de kraftige stjerner.
Transmissionsprocenten ligger meget tÊt pÄ 100%, og dette er naturligvis et bevis for, at en
meget lille del af lyset reflekteres eller opsuges af filtrene.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. oktober 2014 kl. 14:36 #123158
Hej Torben.
Er lige inde for en mundfuld kaffe fra haven (hvorfor betyder efterÄrsferie at man knokler i haven istedet for pÄ arbejdet??)
Farvebalancen er naturligvis vigtig, men alligevel bliver jeg ofte overrasket over hvor flotte billeder, af hÞj kunsterisk vÊrdi, man kan tage med DSLR kameraer. Og her er filtrene absolut ikke nÞje udvalgt med specielle emmisionslinjer for Þje. Man mÄ snarere antage at man har brugt dagslysspektret som udgangspunkt. SÄ om et hul pÄ nogle 10 eller 100 nm i transmissionen vil gÞre en stor forskel, tja..
AngÄende Astronomik, sÄ kan jeg anbefale Astro-shop i Hamborg. Eric-Sven Vesting er sÄ vidt jeg ved medejer af Astronomik, og sÊrdeles flink at handle med.
http://www.astro-shop.com/Astronomik-L-RGB-Filtersatz-Typ-2c-31mm.html
Har ofte forhandlet mig frem til en billig porto ved ham.
mvh
Jens17. oktober 2014 kl. 14:55 #123159
edbbobDeltager- Super Nova
Howdy
Jeg legede selv tidligere idag med mine nye Astrolumina LRGB filtre. De har samme “hul” i transmissionen mellem 550 og 625 nm som de fleste andre filtre har. Jeg har lĂŠst en del, uden at kunne finde en forklaring pĂ„ hullet, men det ligner at det er bevidst ift. lysforurening. De fleste filtre har samtidigt et overlap mellem grĂžn og blĂ„, ca. der hvor OIII ligger i spektret.
Farveballancen er ikke noget problem. Jeg prÞvede at skyde efter en skrue pÄ det grÄ tag overfor, og LRGB billedet var nÊsten neutralt. Den sidste justering (gamma af rÞd) var lige ud af landevejen. Efter justering er der i store trÊk ikke antydning af farve i billedet, som indeholder sort>hvid med et hav af grÄtoner.
IÞvrigt har Astrolumina filtrene en bredere fatning (og dermed mindre filter) end f.eks. de Baader smalbÄndsfiltre jeg ogsÄ har kÞbt (vejret, hvem, mig?!?
). Da jeg kÞrer med en lille chip er det ikke noget problem, men det er vÊrd at vÊre opmÊrksom pÄ.
Det er heller ikke alt hvad TS skriver pĂ„ siden man skal stole 100% pĂ„. De skrev at fatningen pĂ„ filtrene var plast, men det er i sĂ„ fald meget hĂ„rd plast med en varmefylde ala metal. Win some, loose some…
Vh
Morten
PS Nordjyderne og jeg ville sÊtte pris pÄ at i ikke kÞber nyt udstyr de nÊste par uger
EDBBOB 2014-10-17 14:59:43 17. oktober 2014 kl. 15:06 #123160
Jeg nu nok ogsĂ„ kun at hullet er en fordel hvis man observerer fra svĂŠrt lysforurenede omrĂ„der som kĂžbenhavn – som jeg. Her kan jeg ikke tage dybe billeder med DSLR problemlĂžst – bliver totalt orange meget hurtigt.
Torben og Flemming har det noget nemmere đ
Jens: JEG ville Ăžnske jeg kunnet have vĂŠret hjemme i haven i sidste uge hvor jeg havde ferie – men familietur til Billund var nu heller ikke vĂŠrst – vejret taget i betragtning. men kunne godt trĂŠnge til “rigtig” ferie nu og nĂžrde derhjemme.
17. oktober 2014 kl. 15:14 #123161
Jep. Hvis jeg havde kassen og boede pÄ en mÞrk bjergtop, ville jeg umiddelbart ogsÄ have kÞbt et Astronomik filtersÊt. Deres transmissionskurver ser helt rigtige ud.
PĂ„ den anden side har jeg kĂžrt en del med oneshot RGB og et CLS filter. Det har samme hul i transmissionskurven mellem 550 og 625 nm, og det har ikke vĂŠret noget problem ift. farverne. Til gengĂŠld tager det noget af lyset fra metrobyggepladsen som nu kĂžrer med lyset tĂŠndt 24-7-365
Edit:
Som et lille kuriosum har jeg kigget pÄ rigtigt mange forskellige billeder af samme objekter ifm. Crowd Imaging, og det lader til at fejl ift. farveballance opstÄr i billedbehandlingen, mere end i filtre og optagelse. Variationen kan til gengÊld vÊre ret stor.
Den endelige test bliver selvfĂžlgelig om de gule/orange stjerner ser naturlige ud, men der er lige noget som DMI skal have styr pĂ„ fĂžrst. “Alle snakker om vejret, men ingen gĂžr noget ved det” og alt det der…
EDBBOB 2014-10-17 15:23:00 17. oktober 2014 kl. 16:44 #123162
Jeg tror pĂ„, at hullet mellem grĂžn og rĂžd skal imĂždegĂ„ eventuel lysforurening — minimiert die kĂŒnstliche Lichtverschmutzung – som der stĂ„r. Men efterhĂ„nden som LED-belysning vinder frem –
sĂ„ …..Mht. DSLR, sĂ„ kan man efterhĂ„nden tage billeder igennem en grĂžn flaskebund og rent digitalt
alligevel fĂ„ et fint resultat ud af det.Og Morten, der er bĂ„de grĂžn- og rĂždstik pĂ„ spĂŠndeskiven – og skruen er heller ikke skruet i der,
hvor stregerne krydser– det er i orden, at du ikke gĂžr noget ved det sidste, men det er da en
udfordring, at der er to farver der skal udbalanceres.mvh
17. oktober 2014 kl. 17:10 #123164
@Torben
HĂŠhĂŠ… Jeg tror nu det skyldes reflektionen af lyset i skiven som ikke er helt plan
IÞvrigt er farvespillet mest tydeligt pÄ min 16bit skÊrm, og mindre tydeligt pÄ den anden (24bit), sÄ hvis du kan se farver, skulle du overveje om din skÊrm trÊnger til udskiftning
Nej, spĂžg til side. Billedet er skudt ud gennem en termorude, og jeg kan ogsĂ„ godt se svag misfarvning, men sĂ„ skulle du se nĂ„r jeg forsĂžgte mig med de Wratten filtre der fulgte med i Celestron kufferten med okularer. SĂ„ er Astrolumina filtrene et klart step up. Tiden vil vise om det hele spiller pĂ„ en nattehimmel, men selv med Wratten filtrene er det lykkedes mig at fĂ„ nogenlunde neutrale farver (plus kĂŠmpe halo’er), sĂ„ jeg er ved godt mod.
Skuerne er ikke noget jeg har stÄet for. Det blev lavet af nogle vodkaelskende polakker
17. oktober 2014 kl. 19:12 #123166
Fint nok Morten
Jeg synes, at den overordnede farvebalance er i orden.
Jeg har lige en rettelse. Jeg skrev, at der var et hul pÄ 100 nm mellem grÞn og rÞd. Det er noget
mindre – nok omkring 60 nm.mvh
17. oktober 2014 kl. 22:12 #123189
@Torben
Lettere OT, men mÄske kan du bruge noget af det her, ift. farver, filtre mm.:
I teorien er det som giver en neutral farvebalance et spĂžrgsmĂ„l om at det som kaldes gamma kurverne for ens system ligger oveni hinanden (er ens). En gamma kurve beskriver output ift input. RĂžd, grĂžn og blĂ„ har med de “RGB systemer” vi arbejder med hver sin gammakurve. Enhver pixel pĂ„ de skĂŠrme vi kigger pĂ„ har tre smĂ„ dele som er henholdvis rĂžd, grĂžn og blĂ„:
Hvis hver del udsender lige meget lys, og man ser pixel’en pĂ„ afstand, vil den se sort/grĂ„/hvid ud. Hvis man slukker de grĂžnne og blĂ„ dele, bliver pixel’en rĂžd osv.
Her er et eksempel pÄ gammakurverne fra en monitor, som ikke er kalibreret:
Midt pÄ kurverne ligger grÞn hÞjest, efterfulgt af rÞd, med blÄ nederst. SkÊrmen her vil have et gulligt skÊr i grÄtonerne. Hvis man vil arbejde nÞjagtigt med farver pÄ en hvilken som helst monitor er det derfor nÞdvendigt at kalibrere den, sÄ gammakurverne bliver ens.
De systemer vi arbejder med, bestÄr for det meste af et filter, et kamera og en skÊrm. Derudover kan der foregÄ forskellige korrektioner af gammakurverne i software og styresystem pÄ computeren. Hver enhed har tre gammakurver sÄ alt i alt bliver tingene lidt indviklede.
Derudover er hvid ikke hvid. Hvid opstÄr visuelt fordi Þjet brÊnder ud, men lige under det punkt vil der altid vÊre et forhold mellem R, G og B. For at have en fÊlles standard for noget som egentlig ikke findes, kalibreres skÊrme oftest til en sÄkaldt hvidballance pÄ 6500 Kelvin. Det med Kelvin skal forstÄs ret bogstaveligt. Et sort legeme varmet op til 6500 Kelvin er hvidglÞdende. Det er et sort legeme ved 9300K ogsÄ, men lyset herfra virker en smule mere blÄt for Þjet. Lidt som det vi forstÄr ved overgangen fra rÞdglÞdende til hvidglÞdende.
Man har valgt 6500 Kelvin som hvidbalance, fordi en overskyet himmel (i gennemsnit) har farvetemperaturen 6500 Kelvin, og man mente vi alle kunne blive enige om, at en overskyet himmel, den er da grĂ„. (Og det er ikke en lĂžgnehistorie). Solen er lidt koldere (5800 Kelvin), men lyset skifter farve i atmosfĂŠre og skyer. PrĂžv iĂžvrigt at lĂŠgge mĂŠrke til at sollys er mere “koldt” (blĂ„ligt) om morgenen end om eftermiddagen. Det skyldes forskellig luftfugtighed mellem nat og dag.
I praksis bÞr man som minimum sÊtte sin skÊrm til 6500 Kelvin. Det er iÞvrigt den standard internettet kÞrer. Derudover bÞr gammakurverne pÄ skÊrmen stÄ til 2,2 og hvis man kan vÊlge colorspace anbefaler jeg klart internetstandarden sRGB (ellers skal man virkeligt have styr pÄ sin Color Management
). En enkel mÄde at tjekke om ens gammakurver ligger oveni hinanden, er at kigge pÄ en sort-hvid gradient pÄ skÊrmen. Her mÄ der ikke vÊre farvestik i grÄtonerne:
GÞr man det jeg skriver ovenfor, og man har en nogenlunde fornuftig monitor, klarer hjernen resten. GÄr man fra 9300 Kelvin til 6500 Kelvin, ser skÊrmen fÞrst ud som om den har stÄet pÄ en tilrÞget bodega. Men den er god nok. Efter et stykke tid justerer hjernen selv hvidbalance pÄ de signaler den fÄr fra Þjnene. Hvis man tager et par rÞd/grÞnne 3D briller pÄ i ti minutter, og derpÄ tager dem af, er det nÊrmest skrÊmmende at kigge med et Þje ad gangen. Det Þje med det rÞde glas ser nu grÞnt og omvendt pÄ det andet Þje. Efter nogle minutter er begge Þjne ens igen.
SĂ„ langt sĂ„ godt. SĂ„ er der kameraet. Det er jo egentlig rimeligt lineĂŠrt, men ikke helt, og derudover minder det ikke om gammakurven for vores Ăžjne. Der er ogsĂ„ forskel pĂ„ hvordan CCD’en registrerer photoner ved forskellige bĂžlgelĂŠngder.
Og sĂ„ kommer sĂ„ vi med vores filtre. De burde vĂŠre ret lineĂŠre. De diskriminerer sĂ„ at sige ikke, hvis der kommer mange eller fĂ„ photoner samtidigt. Til gengĂŠld lukker de ikke lige mange photoner igennem ved alle bĂžlgelĂŠngder. Jeg ved ikke om du kan fornemme at der er mange steder hvor farvebalancen kan blive forvrĂŠnget undervejs, og at filtrene formentlig er det mindste problem. I hvert fald til “glansbilleder”. Der er ikke noget hokus pokus ved det hele, men for de fleste er det svĂŠrt at holde farvebalancen hele vejen igennem systemet. Det kan lade sig gĂžre, at kalibrere alting op, men sĂ„ er man nĂždt til at have en probe til at kalibrere skĂŠrmen.
Har man derimod indstillet sin skÊrm som tidligere beskrevet, kan man justere alting pÄ plads i softwaren, nÄr man billedbehandler. Hvis man vil gÄ lidt mere systematisk til vÊrks, kan man prÞve at tage et RGB billede med teleskop, kamera og filtre en dag det er overskyet (og ikke regner). SÊtter man nu sin skÊrm sÄ man kan se himlen og skÊrmen samtidig, skal de grÄ farver pÄ den virkelige himmel og den pÄ skÊrmen vÊre den samme.
Sluttelig: Hullet i filtrene betyder ikke noget reelt for farvebalancen. GrÄ vil stadig vÊre grÄ pÄ skÊrmen, men det vil se spÞjst ud, hvis der er en som har en knaldgul sweater pÄ i billedet. Den vil vÊre mÞrk og farvelÞs. Andre farver vil gengives neutralt:
En kende overdrevet her, men vi bruger jo heller ikke teleskoperne til at fotografere gule striktrĂžjer.
HÄber at i kan bruge lidt af det her. Hvis der er noget som jeg ikke har forklaret ordentligt, sÄ spÞrg endelig.
Vh
Morten
Ps. Den gule trÞje vil stadig registreres pÄ luminansen, sÄ med lidt pixel matematik kan man ogsÄ godt fÄ den med i billedet, selvom det ikke er Astronomik filtre man har brugt, men den tager vi en anden gang
EDBBOB 2014-10-17 22:29:11 -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Ombygning af filterhjul – igen' er lukket for nye svar.