› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Om farver
- Dette emne har 25 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 461 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. november 2014 kl. 03:42 #124534
edbbobDeltager- Super Nova
@Thomas
Den gamle historie om Gilgamesh (ca. 4500 år gammel), er noget af det ældste man har overleveret. Personerne i den slås i store træk med de samme problemer vi slås med i dag. Når man læser den, er det slående så meget vores liv, på mange områder, mindede om deres. Nogle af de ældste hulemalerier (ca. 30.000 år gamle), viser at rød dengang, ligesom idag udtrykker bla. agressivitet.
En spøjs detalje: Sætter man en playstation til salg på en Ebay aktion, sælges den signifikant dyrere, hvis den vises på en rød baggrund. Rød opildner, og udfordrer dem som byder. Vil man derimod sælge til en fast Buy Now pris, skal man placere den på en blå baggrund. Det giver signifikant flere salg.
Dyrene er en helt anden ting. Jeg mener som du at vi bare er et af dyrene, men ligesom hajer rangere vi ret højt i det biologiske hieraki. Det er nu ikke sådan at dyr ikke kan lære videre, det som er en del af det vi kalder kultur. Elefanter har bla. noget som minder om et begravelses ritual, og en del dyr kan bestå kognitive tests. En skade har bevidsthed og intelligens som et 18 mdr. gammelt barn, og et std. slagtesvin har intelligens som et 3 årigt barn. Her er det værd at huske at intelligens er normalfordelt. Der findes også Einsteins i grissestaldene. Grise kan også kommunikere via lyde, men de har et temmeligt begrænset ordforråd.
Et af de dyr mennesket har nemmest ved at kommunikere med er hunde. Hunde var oprindeligt vilde ulve, men de har med tiden udviklet bløde ører og nuttede krøllede haler, i hvad man mener er et evolutionært forsøg på at ynde sig ind hos mennesker. Og ja, den er god nok!
Forsøg med ræve i det gamle Sovjet viste at sorterede man dem efter aggressiv/rolig/bange, og lod de rolige yngle, kunne man efter tre generationer tage dem ud af buret, og kæle med dem, som en hundevalp. Det vildeste var at rævene samtidig udviklede bløde ører og krøllede haler! Og så er der dem som ikke tror på Darwin…
16. november 2014 kl. 11:12 #124545
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Mht. de grønne felter, så mener jeg, at den viste kvalitet ikke er god nok. Jeg kan godt se en
forskel i farveintensiteten på et par af dem, men reproduktionen kunne altså godt være bedre.
Inden for hvert farvefelt kan man i Photoshop måle ret markante farveblandingsforskelle. Der
er også en mørk kant på felterne, og den griber forstyrrende ind synes jeg.Det er godt nok mystisk, at nogen ikke kan se forskel på farverne i det første eksempel.
Konverterer man til s/h, så er lysintensiteten stort set den samme. Det er lidt i stil med
prøvebilledet i tv – nogle af farverne har samme s/h-niveau.I øvrigt er der et lille trick, som man benytter inden for den grafiske verden. Det viser sig, at
hvis man placerer en udprintet skala bestående af s/h-felter i en række efter hinanden og med
et tilsigtet spring på 1/256 imellem hver, så vil man ved at bevæge dette ark se, om felterne
er trykt med lige store spring. Dette er man ikke i stand til, hvis arket ligger stille.
Jeg ved det ikke, men jeg vil gætte på, at noget tilsvarende vil være muligt med en farveskala.mvh
TorbenTorben Taustrup 2014-11-16 10:14:32 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. november 2014 kl. 11:52 #124547
mikael_joeDeltager- Super Nova
Tag en tur til Norge og besku bjersiden hvor du bor. Alle træerner har samme ensfarvede grønne farve. Besku samme bjerg inden du tager hjem efter en uge og du vil se at alle træer har hver sin nuance af grøn farve.
16. november 2014 kl. 11:53 #124548
Lidt at det samme kan man opleve ved at observere solen i et Ha teleskop. Første gang kan være en ret skuffende oplevelse. Man ser slet ingen detaljer, indtil man “træner” øjet/hjernen til at opfatte de bittesmå forskelle og derpå “stretche” de data om til større kontraster.
16. november 2014 kl. 12:21 #124550
landboDeltager- Nova
Måske disse sider siger mere end ord: LINK.
Det “sjove” er faktisk at folk kan gå næsten et helt liv uden og være klar over de er rød eller grøn farveblind.
I øvrigt er det meget sjældent at folk er blå farveblind. Rød eller grøn eller begge dele er de “normale” typer.
Mener selv at kunne se forskel på det nederste foto når min slævebare er koblet til en extern skærm.
16. november 2014 kl. 12:44 #124552
Kvaliteten af de grønne felter ovenfor er ikke supergod. Det er et screendump fra en halvdårlig mp4.
Der er ikke nogen tvivl om at vores syn hurtigt tilpasser sig ift. farver. Prøv f.eks. at montere jer selv med et par rød/grønne anaglyph 3D briller i ti minutter.
Efter de ti minutter, så prøv at kigge med henholdsvis det ene og det andet øje. Hold f.eks. hånden for et øje ad gangen. Du ser nu helt rødt på det ene øje og helt grønt på det andet.
Jeg oplevede det første gang, efter at have haft brillerne på i temmelig lang tid, og troede helt naivt et kort øjeblik, at jeg havde ødelagt mine øjne
I virkeligheden er det formentlig hjernen som kompenserer for de forskellige signaler den får fra øjnene, lidt ala et kameras auto hvidbalance, og efter nogle få minutter er synet normalt igen.
Hjernen består groft sagt af små selvstændige regneenheder (neuroner). Hver neuron har normalt fat i ca. 10000 andre neuroner på både input og output siden. Disse forbindelser er ikke statiske. En hjerne kan, så at sige, programmeres om ved at rykke rundt på forbindelserne mellem neuronerne.
Derfor virker det også sandsynligt, at en tur til Norge f.eks. kan give en bedre evner til at adskille grønne nuancer. Det kunne være interessant at vide, om effekten ligesom de rød/grønne øjne fortager sig med tiden.
Her er en anden ret syret Wiki artikel, om forskellen mellem blå og grøn. F.eks. er det interessant at russerne ikke har ét ord som dækker det vi kalder “blå”. I stedet ser de to forskellige farver, ligesom vi ser rød og pink:
Distinction of blue and green in various languages
EDBBOB 2014-11-16 11:45:30 16. november 2014 kl. 13:08 #124555
astrojensenDeltager- Neutron star
I virkeligheden er det formentlig hjernen som kompenserer for de forskellige signaler den får fra øjnene, lidt ala et kameras auto hvidbalance, og efter nogle få minutter er synet normalt igen.
Det ER hjernen, der kompenserer. Vi ser f.eks. også altid et hvidt stykke papir som værende hvidt, selvom belysningen skulle give det en helt anden farve.
Derfor virker det også sandsynligt, at en tur til Norge f.eks. kan give en bedre evner til at adskille grønne nuancer. Det kunne være interessant at vide, om effekten ligesom de rød/grønne øjne fortager sig med tiden.
Effekten vil snarere tiltage, fordi der reelt er tale om et helt andet fænomen. I eksemplet med de blå/røde briller, så tvinger man her hjernen til at kompensere for et unaturligt lys, mens man i norge-eksperimentet vil tvinge den til at blive bedre til at skelne mellem små nuancer af samme grundfarve.
Nu bor jeg på landet og kan, ved at kigge ud gennem vinduet, se grønne marker og enge. Jeg ser umiddelbart en masse nuancer af grønt. Det kunne være utrolig spændende at se, om en bybo, der er vant til at se beton og asfalt, kunne se og beskrive de samme grønne nuancer, eller om de var helt usynlige for ham.
Thomas, Bornholm
16. november 2014 kl. 13:29 #124556
Her er et eksempel fra Wiki artiklen jeg linker til ovenfor:
Bemærk at en japaner, kategoriserer farven øverst som “gul”, og den nederste som “blå”.
Farven grøn, mener man har en direkte effekt på hjernen, men dataene her er meget shaky. Noget tyder dog på at selv et kort blik på noget grønt, øger ens evne til at løse kreative opgaver.
I et forsøg, lod man to grupper personer gå en tur i henholdsvis en grøn park, og et gråt bymiljø, inden de blev sat til at løse samme opgaver. Dem der havde været i parken var mere kreative. Viste man dem billeder af grøn park, eller grå by i stedet, var resultatet det samme.
I et andet forsøg, havde man tre rum. Et med et vindue ud til et grønt landskab, et med et 50″ tv med et billede af landskabet, og et tredie med ren hvid væg. Her var personer i rummet med vinduet mest kreative opgaveløsere, mens man ikke kunne se forskel på rummet med TV’et og det med den hvide væg.
De to forsøg viser lidt, hvorfor de bløde videnskaber har det svært. Når man f.eks. begynder at eksperimentere med mennesker, er der mange forstyrrende elementer, og dem har de bløde videnskabsfolk ofte ret svært ved at eliminere.
EDBBOB 2014-11-16 12:30:49 16. november 2014 kl. 13:42 #124557
En anden tese, som jeg personligt tror på, er at vi har udviklet en præference mod grøn, over millioner af år. Vores forfædre boede i milioner af år på savannen, oppe i træerne. Klimaændringer gjorde at noget af vegetationen tørrede ud, og de individer som søgte mod grøn havde større chance for at overleve og formere sig. Man mener iøvrigt også at det var her vi lærte at gå på to ben.
Viser man en masse mennesker forskellige grønne landskaber, foretrækker flest iøvrigt savannen som et sted de kunne tænke sig at bo, ligemeget hvor i Verden de kommer fra! Noget tyder på at de genetisk betingede evner ift farver er rimeligt solide. Det er mange år siden vi begyndte at “emigrere” fra Afrika.
Det er også sjovt med forskellen på reaktion mellem rød og grøn. Rød signalerer stop, og grøn signalerer gør det! F.eks. gå over vejen eller bliv stående. Det er ikke tilfældigt at advarselsskilte ofte er røde.
Gul er den mest “underlige” af alle farver. Selvom den som sagt fylder meget lidt i spektret, kan selv meget små nuancer i gul, have stor indflydelse på, hvordan vi vurderer farven, gående fra syg og farlig, til sund og lækker.
EDBBOB 2014-11-16 12:43:20 16. november 2014 kl. 14:50 #124564
Mon fordi solens visuelle spektrum peaker i det grønne område?
16. november 2014 kl. 15:08 #124566
Det er en ret udbredt tese, at vores øjne er mest følsomme i det grønne område, fordi solen peaker i intensitet i den grønne del af spektret. Igen et eksempel på evolutionen.
Jeg har også gået og tænkt lidt over rød. Rød signalerer aggresivitet, men også fertilitet. Samme person vist på en rød eller en hvid baggrund, opfattes langt mere tiltrækkende på den røde baggrund end den hvide (70/30).
Som Thomas er inde på, er naturen temmeligt grøn. Når jeg (som er 99,9% bymenneske) tænker på rød i naturen, er det første som dukker op i hukommelsen, en rød valmue. Eller gabet på en tiger…
Et forsøg med (andre) aber viser at de også opfatter rød som potentielt farlig, mens blå er relativt uskadelig.
EDBBOB 2014-11-16 14:09:01 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Om farver' er lukket for nye svar.