› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Oldtiden / Jorden er flad tanke
- Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 4 mÄneder siden af rigo. This post has been viewed 487 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. november 2008 kl. 21:23 #3309
rigoDeltager- Super Nova
Hej boys
Jeg var en tur i sommerhuset i weekenden (uden scope) Himmelen var ret flot, og sort der ude pÄ Fynshovede. Men noget jeg tÊnkte over da jeg stod under en noget mere sort/Äben stjernehimmel, end her i Odense, var at jeg syndes jeg fornemmer tydlige at jorden er rund (halvrund i hverfald) ved at kik op pÄ stjerne konstellationerne (hvor man husker hvor de stod fÞr, for 1-2mdr. siden), og sÄ forstÄ jeg ikke, at i oldtiden ikke kunne fornemme det runde. OgsÄ hvis de rejse nogen 100-1000km vÊk.5. november 2008 kl. 21:24 #3310
mstauningDeltager- Black Hole
Bare stĂ„ ude ved havet, sĂ„ kan du se jorden er rund… Eller i det mindste halvrund
5. november 2008 kl. 21:29 #3312
rigoDeltager- Super Nova
joo men de stakels Vikinger m.m. kunne ikke
Det med havet, er en skrĂžne siger de kloge đ det er noget man bilder sig ind, fordi man ved det. Men mĂ„ske er det samme men himmelen5. november 2008 kl. 21:33 #3313
rigoDeltager- Super Nova
5. november 2008 kl. 22:17 #3315
jeppeDeltager- Super Giant
Det er et optisk bedrag, at man synes, man kan se, at Jorden er rund ved at se ud over havet. Man skal ganske mange kilometer op for at kunne se Jordens runding. Men man kan se det pÄ en anden mÄde, nemlig ved at et skib, der nÊrmer sig i horisonten fÞrst vil vise sig med toppen af masten, derefter hele masten og fÞrst til sidst hele skibet.
Man kan ogsĂ„ se det ved, at to personer pĂ„ samme tid kigger ned i to brĂžnde, der er adskilt med f.eks. 1000 kilometer, og som Solen lyser ned i. Skyggernes vinkel i de to brĂžnde vil ikke vĂŠre den samme p.gr. af Jordens runding.Men begge de her beskrevne mĂ„der er kun indirekte. Man kan ikke direkte visuelt se Jordens krumning med mindre man er endog ganske hĂžjt oppe.Der var dog nogen i “gamle dage”, der ikke troede pĂ„ beviset med brĂžndene, da man vil opnĂ„ den samme forskel i skyggevinklerne, hvis Jorden er flad, men Solen meget tĂŠt pĂ„ Jorden.6. november 2008 kl. 09:15 #3332
mstauningDeltager- Black Hole
Hov det var netop den med skibet jeg tĂŠnkte pĂ„, men ogsĂ„ lidt det optiske ! For hvis man nu ikke ved bedre, sĂ„som mig… SĂ„ tror man jo netop at jorden er rund da den ser sĂ„dan ud, hvordan kunne de sĂ„ tro at den var flad?
6. november 2008 kl. 09:32 #3333
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Michael,
Det er nemt nok: For hvis Jorden ikke er flad, hvordan undgĂ„r man sĂ„ at falde af? Alting falder jo ned – det kan man se, hvis man lĂžfter en sten op og lader den falde. Den falder altid nedad. Hvis nu Jorden skulle vĂŠre rund, ville der vĂŠre nogen, der stod “omvendt”. Det kan ikke lade sig gĂžre. De ville falde af, jvf. at en sten altid falder ned – aldrig op.Alt andet, der indikerede at Jorden skulle vĂŠre rund, blev frasorteret som vĂŠrende optiske illusioner.6. november 2008 kl. 10:44 #3339
outlookDeltager- Super Nova
Men er det ikke rigtigt, nĂ„r nu man nu ikke kender fakta! SĂ„ er det da underligt, at man ikke falder ned eller ud over “kanten”.
Og med oldtidens syn pĂ„ verden, ja, vi skal end ikke sĂ„Ă„ langt tilbage i tiden, sĂ„ tror jeg ikke man kunne rumme den slags tanker eller med andre ord, deres forestillingsevne nĂ„ede ikke vore dages hĂžjder. NĂ„r bortses fra de par Ă„rhundreder fĂžr Kristus hvor antikken blomstrede med de grĂŠske tĂŠnkere. En sĂ„dan “opblomstring” af Ă„ndeligt vid har man ikke hverken fĂžr eller siden set magen til, hvordan man sĂ„ end forholder sig til det.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. november 2008 kl. 13:06 #3357
mr.mox- Nova
MĂ„ske var jorden flad dengang. Eller rettere den var rund som en pandekage…
Ligesom verden var sort-hvid i gamle dage – det kan man selv se pĂ„ billeder….Eller er der noget jeg har misforstĂ„et6. november 2008 kl. 18:39 #3365
mikkellund- Giant
Rigo, mener at du ved at se pÄ stjerne pÄ mÞrk himmel blive overbevist om at jorden er rund. Det mÄ du uddybe. (Eller holde jeg vÊk fra alle de oplÞsningsmidler der sikkert er i nyt tÞj)
Antikken videnskab i mesopotamien:
troede at stjerne befandt sig pÄ en eller flere skaller over jorden.Mikkel
MikkelLund 2008-11-06 17:44:32 6. november 2008 kl. 21:57 #3371
hoestDeltager- Nova
JaJa sagde den ene hulemand til den anden luften er nu ikke den samme siden de dersens pile begyndte at flyve oppe i luften.
Ny drejning7. november 2008 kl. 07:30 #3385
mhansenDeltager- Nova
Vores almindelige dagligdags oplevelse af jorden, er at den er flad. Hvis man stÄr og kigger ud pÄ en fodboldbane eller ud pÄ en vej, sÄ er jorden flad.. Det kan man se. Og det passer faktisk ogsÄ.
For hvis man tager en cirkel og udvĂŠlger et passende lille stykke af cirklen, kunne dette lille stykke faktisk godt beskrives som et lige stykke.7. november 2008 kl. 12:36 #3405
rigoDeltager- Super Nova
MikkelLund wrote: Rigo, mener at du ved at se pÄ stjerne pÄ mÞrk himmel blive overbevist om at jorden er rund. Det mÄ du uddybe. (Eller holde jeg vÊk fra alle de oplÞsningsmidler der sikkert er i nyt tÞj)
Antikken videnskab i mesopotamien: troede at stjerne befandt sig pÄ en eller flere skaller over jorden.
Mikkel
hehe,,,Det ser sÄ ud som om de ogsÄ fornemmer det var rundt over dem, nÄr man ser den tegning7. november 2008 kl. 15:34 #3425
mr.mox- Nova
Jo jo, de mente det var rundt OVER dem, altsÄ himlen var en (halv-)kugle, men selve jorden var flad.
7. november 2008 kl. 22:09 #3443
rigoDeltager- Super Nova
prÞv at tjek det ud nÊste gang man stÄr under en rimlige Äben nattehimmel, hvad i fornemmer
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Oldtiden / Jorden er flad tanke' er lukket for nye svar.