› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Oldies but Goodies
- Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 5 mÄneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4988 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
30. januar 2013 kl. 17:41 #96030
outlookDeltager- Super Nova
Hmm, godt du nĂŠvner de 82,5 mm fri Ă„bning pĂ„ dem. Det gĂžr, at jeg nok ikke umiddelbart kan sĂŠtte den i en “standard” 80mm celle fra Kina. Havde sĂ„dan hĂ„bet pĂ„, at den frie Ă„bning kun er 80mm, sĂ„ kunne det nemlig lade sig gĂžre. Men nu, hvor der tilsyneladende skal laves en helt ny celle til et par mm mere, sĂ„ tror jeg ikke mere pĂ„ projektet som rentabelt.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. januar 2013 kl. 18:43 #96034
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Leif.
Ja, linsen er faktisk tĂŠt pĂ„ 85 mm i sand diameter, og den optiske Ă„bning vil sĂ„ typisk vĂŠre 82,5-83 mm. Kineser linser er ofte 80 mm i sand diameter, med en Ă„bning et par mm lavere…..
mvh
Jens30. januar 2013 kl. 19:04 #96038
allan_dystrupDeltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote: P.S Kigger ogsĂ„ pĂ„ en brugt Zeiss prismekikkert. SĂŠdvanligvis er de dyrere end 200 kr, vil man have f.eks en 7×50 Binoctem koster den nok et par hundrede euro. Hvis der er nogen der kan finde den til en billigere pris, er jeg meget interesseret!
De er umanerligt dyre pĂ„ brugtmarkedet, de gamle “klassiske” zeiss kikkertmodeller fra sidste Ă„rtusind; Jeg havde selv Ăžje pĂ„ en gammel stĂžvet Zeiss Dialyt 7x42B G/A Made in West Germany, T* Ser#104199 (dvs. fra ca 1982 — en tidlig model uden den senere P* / fasekontrast coating). I de sidste 10 min af auktionen i dag steg den dog liiige fra kr 1000 til en slutpris pĂ„ 3575,- DKK … DĂ©r var jeg for lĂŠngst stĂ„et af, — men de senere Dialyt T*P* modeller i god stand sĂŠlges rask vĂŠk for 700 – 800 EUR pĂ„ brugtmarkedet…Jeg synes ellers Dialyt’en er en interessant model, med det unikke Zeiss Abbe-koenig prisme, der er med til at sikre en hĂžj lystransmission (og en god ergonomi) — hvor var de dog optisk sĂ„vel som mekanisk innovative i det gamle Zeiss !Med 6mm exit pupil, 19mm eye relief, 60 gr FOV og 8.6gr. TFOV kunne Dialyt’en ellers vĂŠre en spĂŠndende wide field astro hĂ„ndkikkert. Meeen, ikke til den prisAllanAllan_Dystrup 2013-01-30 18:19:33 30. januar 2013 kl. 20:53 #96044
Hej Jens,Aha, men jeg har en 80mm kineser linse og Äbningen er 80mm eller skulle jeg hellere skrive 83mm linse med 80mm fri Äbning. Jeg har haft et par stykker og de har alle haft 80mm fri Äbning, sÄ den side er nok okay. Hvorfor de amerikanere altid laver noget med akavede mÄl (i Þvrigt osse Zeiss) ved jeg ikke, men vi deler jo heller ikke meter systemet.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. februar 2013 kl. 14:10 #96277
Nogle gange snubler man bare over et godt tilbud, ligesom med denne her:Et nĂŠsten antik go gammel 60mm japaner med 800mm brĂŠndvidde i en smuk og klassisk udfĂžrelse. Det er ikke tit man stĂžver sĂ„dan en op uden rust og anden dĂ„rligdom fra et ufrivilligt ophold pĂ„ loftet eller den fugtige kĂŠlder, men denne var bare i orden med al krom og maling intakt.Det lille Fraunhofer objektiv ogsĂ„ uden ridser og ditto 6×30 sĂžger. Modellen kan jeg ikke blive klog pĂ„, men mĂ„ske findes der en “japaner” derude som kan fortĂŠlle mĂŠrmere om denne lille juvel. Her er i hvertfald emblemet:Et teleskop fra en tid, hvor alt andet end lige objektivet er metal. Der blev vel lavet et utal af disse smĂ„ fine kikkerter til den vordende amatĂžrastronom. Det kan vĂŠre i osse gider poste et billede af jeres lille vidunder her fra en svunden tid!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. februar 2013 kl. 16:02 #96286
astrojensenDeltager- Neutron star
Nej, hvor fedt! PrĂžv at lave en trĂ„d pĂ„ CN’s forum for klassiske teleskoper. De gĂ„r helt i selvsving!
Thomas, Bornholm
3. februar 2013 kl. 16:20 #96287
Hej Leif!
Smukt, klassisk fund du har gjort – jeg tror det er en Carton CA-60, — fra 1970’erne ?(SYW er et mĂŠrke for den japanske Yamamoto teleskop producent, der lavede bl.a. Carton).
Carton refraktorerne har et rigtig godt ry, optikken skulle vĂŠre fin – pĂ„ hĂžjde med Unitron.
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5639636/Main/5614466
Jeg glĂŠder mig til at se et billede af din Carton pĂ„ monteringen – og hĂžre dit indtryk af “first light” med instrumentet !
Allan
3. februar 2013 kl. 16:31 #96289
Det er muligt, at denne model ogsÄ er solgt under Cartons navn, men det optrÊder ikke pÄ lige netop dette teleskop. Derimod stÄr der TJK pÄ den samme label, hvor SYW nÊvnes.
PÄ mÊrket benÊvnes den som model CA-60 og det er ogsÄ det navn, den har i dette katalog fra Yamamoto:
http://yumarin7.sakura.ne.jp/retrokan/Yamamoto.pdf
Navnet TJK siger mig ikke noget.
Thomas, Bornholm
3. februar 2013 kl. 16:55 #96293
MÄske CA-60 stÄr for CArton-60 ?
<TJK> kunne vĂŠre mĂŠrket for en lokal distributĂžr.
Leifs etikette minder en del om nedenstÄende fra en CA-60 solgt i USA :
Allan (gĂŠttevĂŠrk… mĂ„ske de ved bedre pĂ„ CN?)
Allan_Dystrup 2013-02-03 16:00:04 4. februar 2013 kl. 17:20 #96461
Tak skal I ha for oplysningerne. Det ligner meget modellen fra Cloudynights, bortset fra at min kun har 0.965″ fokuser og hans er 1.25″. SĂ„ kan vi vel blive enige om, at det er en Carton/Yamamoto model. Kassen og indholdet er i hvertfald det samme. Objektivet ser sĂ„ledes ud med lidt stĂžv og lidt af farven fra coatingen ser man ogsĂ„ sammen med reflekser:Monteringen er den samme og i lige sĂ„ god stand som den fra Cloudynights:Og selv om jeg ikke har samlet min, sĂ„ ligner den til forveksling denne fra samme kilde, dog har jeg det originale sorte dĂŠksel for objektivet:Det var med spĂŠnding, da jeg mellem hullerne i skyerne lavede en stjernetest. En fĂžlelse ligesom en forkĂžlelse ramte mig, for det der mĂždte mine Ăžjne var en alvorlig astigmatisme, men jeg skiftede den originale prismediagonal ud med en moderne spejldiagonal og sĂ„ var optikken heldigvis i sin bedste orden. Perfekt ind- og uden for fokus. Herligt.Fik sĂ„ rette prismet, der var slĂ„et ud af kurs. Det sad skĂŠvt i huset som sĂ„ var Ă„rsag til astigmatismen. Prismer forĂ„rsager let disse aberrationer, hvis ikke de er spot on i deres leje. Men nu viser ogsĂ„ prismet perfekte ind- og uden for fokus billeder. Jeg har dog kĂžbt en spejldiagonal hybrid, der accepterer 1.25″ okularer som er en del bedre end de fleste gamle 0.965″ typer.outlook 2013-02-05 20:19:33
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting7. februar 2013 kl. 17:18 #96798
Jens.Jacobsen wrote:
Den cementerede (lyder dumt pÄ dansk) linse er sikkert god, de fÄr ihvertfald fremragende anmeldelser pÄ CN. Den jeg fik fingrene i har jeg nu inspiceret lidt nÊrmere.
Linseelementerne er fuldstÊndig intakte, selv efter den lange lagertid. Der er ikke nogle smÄ skÄr i kanten eller andre ubehageligheder, som man godt kunne frygte efter lang tid. SS pakker grundigt ind, og sender forsvarligt, mÄ jeg sige. PÄ trods af den mistÊnkeligt store pakke ca 10X10X12 cm, gik den glat igennem told&moms, ingen ekstra-regning.
I stedet for at kĂžbe Jaegeren fandt jeg denne til en billigere penge:En 90mm cementeret og coated akromat med omkring de f/9-10 i fokallĂŠngde fra 1990’erne. SĂŠlger oplyser, at han som tidligere forhandler af Celestron ogsĂ„ samlede pĂ„ linser og at denne er helt ny i original indpakning uden dog at vide, hvor den kommer fra. Dog skulle den vĂŠre optisk excellent, som han siger.SpĂŠndende om det passer. Det er i hvertfald den stĂžrste cementerede akromat jeg fĂ„r mellem hĂŠnderne. Om jeg giver den first light ved jeg ikke. Jeg har en 90mm airspaced fra Skywatcher som stjernetester efter bogen og den vil jeg ikke sĂ„dan lige skifte ud, isĂŠr ikke, nĂ„r det nu er soloptagelser i Ha og CaK jeg bruger den til. Cementerede udgaver er jo ikke det bedste valg, nĂ„r det gĂŠlder varme objekter…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting9. februar 2013 kl. 12:44 #96956
NÄr der er pladshensyn at tage, eller nÄr man bare vil have mulighed for at kigge i alle ens dejlige klassiske refraktorer efter tur, kan man gÞre som her:SpÞrgsmÄlet mÄ vel vÊre, hvor praktisk det i virkeligheden er, nÄr man almindeligvis vil bruge en okularrevolver i stedet for alle disse objektiver. Men i en testopstilling for at gÞre sammenlignelige observationer eller opstillet fast i et observatorium mÄ der vel vÊre en mening med den dejlige galskab.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting9. februar 2013 kl. 12:55 #96957
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Leif.
SpĂŠndende med din 900 mm achromat. Jeg tror i Ăžvrigt den korrekte term pĂ„ dansk er “Sammenkittet objektiv”. I gamle dage brugte man kanada-balsam som lim mellem linseelementer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Canada_balsamMen til sol-observationer med herschelprisme, bĂžr det vĂŠre et air-spaced. Jeg tror min Jaeger er god til det. Har iĂžvrigt testet den i et primitivt rĂžr, og den ser ud til at performe efter bogen.
mvh
Jens9. februar 2013 kl. 15:24 #96960
Men til sol-observationer med herschelprisme, bĂžr det vĂŠre et air-spaced.
Hvorfor det? Jeg har i Ă„revis brugt min Zeiss Telemator til solobservationer med netop herschelprisme og en Zeiss Telemator er som bekendt udstyret med kittet objektiv.
Varmeopbygningen i selve objektivet er yderst minimal, da den jo ikke er koncentreret, nÄr den rammer objektivet og det meste passerer lige igennem.
Thomas, Bornholm
10. februar 2013 kl. 09:32 #97018
Jens,
ja, kanadabalsam brugte man dengang op til en gang i 50’erne og som konservering af mikroskopprĂŠparater, men som med meget andet i dag erstattet af syntetiske produkter. Jeg har stadig noget kanadabalsam i smĂ„ ampuller hjemme et eller andet sted.Thomas,jeg brugte da ogsĂ„ min TeleVue, der er en cementeret triplet til solobservationer fĂžr i tiden og der var ingen problemer. De skriver godt nok allesammen, at der kan vĂŠre noget om snakken med varmen, men det er sikkert bare en myte. Et levn fra en tid, hvor man sikkert har brugt stĂžrre sammenkittede objektiver og der kan jeg sagtens forestille mig en varmeopbygning. Men der laves i dag ikke mange cementerede objektiver og da slet ikke stĂžrre udgaver. Det er rart nok at have en fleksibilitet i et airspaced objektiv.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.