Oldies but Goodies

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Oldies but Goodies

• Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4991 times
Viser 15 indlĂŠg - 106 til 120 (af 140 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

allan_dystrup
    Deltager
      • Nova

AltsÄ Leif :lalalala:

CZJ Deltrintem 8×30 bino blev produceret i Jena fra 1920 og frem til 1990, primĂŠrt til militĂŠret (Deutsche Wehrmacht — men ogsĂ„ fx. den danske hĂŠr). Fra 1960’erne lanceredes den samme model primĂŠrt til det civile marked under navnet Jenoptem.
      Den klassiske akromat / porro-prisme konstruktion blev undervejs forbedret med coating samt udskiftning af 4-element til 5-element widefield Erfle okularer.
      Kikkerten er en robust kvalitetskonstruktion med stort synsfelt og hÞj lystransmission. Street value ligger ~ 70-100 Euro, sÄ kr.200 er en fin pris, hvis kikkerten er i orden (specielt for en 1Q mÊrket kikkert).
      Allan 🙂
      PS: tror nu nok en CZJ JENOPTEM 7×50 W multi-coated vil vĂŠre et bedre valg til astro — meen, egl. er jeg jo ganske godt tilfreds med min (kones) 10×42 KOWA, sĂ„ mon ikke man skulle spare pengene til … lalalalalalala!

Allan_Dystrup2013-01-24 12:33:24

outlook
      Deltager
        • Super Nova

AltsĂ„ Allan…

Men tak for opdateringen og det er en 1Q hvad sÄ end det betyder. Jeg kan se det oz stÄr pÄ den AS 63 der er under hammeren.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
        Deltager
          • Nova

Astrojensen wrote:

Homo Sapiens Ebayensis…

Du mener Homo vigilate? (Det seende menneske)

allan_dystrup
          Deltager
            • Nova

Uhada Leif ! 🙂

1Q = 1. Quality, kvalitetsmĂŠrke for en mindre del af Zeiss’s produkter, efter test i den optiske (nogle pĂ„stĂ„r marketings?) afdelingen.
            Markerer kvalitetstesten er bestÄet, cum laude. Blev sat til side, primÊrt til eksport.
            jeg mener ogsĂ„, at en del af Zeiss’s AS objektiver (foruden ders binos) bĂŠrer 1Q mĂŠrket – det kan Thomas nok sige mere om.
            Allan

Allan_Dystrup2013-01-24 19:07:05

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Ja, der findes ganske rigtigt en del AS objektiver med 1Q mÊrke, der stÄr for hÞjeste optiske kvalitet, altsÄ bedre end gennemsnittet for serien.

Thomas, Bornholm

outlook
              Deltager
                • Super Nova

SĂ„ er AS 63’eren solgt og budet havnede pĂ„ 401 euro. AltsĂ„ en smule over 3000 kr for et objektiv pĂ„ stĂžrrelse med en lille hinkesten. Men nogle kĂžber jo ogsĂ„ diamanter og denne var sikkert en lille juvel.

Hvor ville jeg Ăžnske, der igen blev lavet tilsvarende (lange) objektiver og ikke kun smĂ„ semiapo’er i den stĂžrrelse. IsĂŠr med tanke pĂ„ hvor dĂ„rlige de fleste lange smĂ„ refraktorer er i dag. Disse har jo Ă„benlyst deres fordele. Bare se pĂ„ Zeiss’es Telementor.

Men lad os se pĂ„ det – et godt 60-70mm objektiv kan de sagtens lave for en beskeden merpris og en god cnc fokuser laves allerede, nemlig Crawmach’en fra USA til en 500 dkr. SĂ„ havner vi i alt pĂ„ et par tusinde for en god 60-70’er. Hvor svĂŠrt kan det vĂŠre?

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hvor svÊrt kan det vÊre? Ikke sÊrlig svÊrt. Problemet er at fÄ dem solgt. Folk har fÄet apokromatitis i dag.

Men se nu her:

En 63/800mm akromat med 2″ helikal fokuser og forskydelig dughĂŠtte. Hvabehar!

http://www.kenko-tokina.co.jp/optics/tele-scope/new-kds/121641.html

Detaljer:

Mums. Mon ikke de er inspireret af et vist tidligere Ăžsttysk firma…?

Thomas, Bornholm

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Wow, godt stÞvet op, Thomas. Hmm, Kenko er kinesisk og Tokina er japansk og den KDS63 er ihvertfald meget inspireret, men det er jo et godt forbillede, men er optikken det sÄ oz? Det ser desvÊrre ikke ud til, at man kan fÄ tubus alene.

Prisen er omkring de 4000 dkr, men jeg er ikke helt klar over om det er med eller uden montering. VÊgten opgives til 8,3 kg sÄ det mÄ da vÊre med montering og i sÄ fald er det slet ikke dyrt, forudsat at optikken er lige sÄ lÊkker som resten.

Prisen pÄ monteringen alene er ca. 1200 dkr, men vi skal selvfÞlgelig regne med, at der kommer told og moms til. SÄ lad os sige at de 4000 dkr er med montering, sÄ bliver prisen godt 5300 dkr. NÄh ja, transport kommer oven i, sÄ i overkanten?

Jeg ved det ikke, men er man en priviligeret observatÞr og leder efter en god lang akromat til dobbeltstjerner, MÄne og lidt planeter og desuden er sikker pÄ optikken i denne tro kopi, sÄ kunne jeg da bestemt selv godt finde pÄ det. For lÊkker, det er den sgu!Tongue

Hilsen Leif,
” Ed Ting

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Kenko er et Japansk firma, ikke Kinesisk. De har i hvert fald bygget teleskoper i Japan i mange Ă„r. De senere Ă„r har de dog ligget pĂ„ vĂ„geblus. Disse akromater (der er ogsĂ„ en 63/540) er mĂ„ske tegn pĂ„, at de er ved at vĂ„gne lidt op igen. De har ogsĂ„ bygget avancerede monteringer (Kenko Beta-plasma, der var noget af det hotteste i Japan i 90’erne).

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Kraftigt inspireret af d’herrer fik jeg lige en lille pakke med posten idag. Et gammelt 3″ Jaeger uindfattet objektiv, lige til at gĂ„ til. Det er en 83 mm Ă„bning, med 1200 mm brĂŠndvidde, fra Surplus shed. Jeg skulle alligevel have nogle smĂ„ spejle til mit spektroskop, sĂ„ jeg “kom lige til ” at klikke pĂ„ et jaeger objektiv. Linse-elementerne ser perfekte ud, ingen ridser eller ligenende. Nu kan jeg hygge mig med at lave en celle og et rĂžr til den…. GlĂŠder mig allerede.

P.S Kigger ogsĂ„ pĂ„ en brugt Zeiss prismekikkert. SĂŠdvanligvis er de dyrere end 200 kr, vil man have f.eks en 7×50 Binoctem koster den nok et par hundrede euro. Hvis der er nogen der kan finde den til en billigere pris, er jeg meget interesseret!

mvh
                        Jens

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Tak for den. Apokromatis kan jeg godt forstÄ. Men min Telementor er faktisk bedre korrigeret end min TeleVue, der er en smule under- eller overkorrigeret. Men en smule under- eller over betyder i virkelighedens verden intet.

Men Telementoren viser altsÄ hvad man stort set kun ser i bÞger om optik, et absolut identisk indenfor- og udenfor fokus billede. Det troede jeg ikke for muligt ind til jeg med egne Þjne sÄ det selv.

Men i praksis ved jeg, at jeg bruger hellere TeleVue’en som grab’n go, der har mere apertur, en lige sĂ„ god kontrast og en i praksis lige sĂ„ god afbildning. Men den har altsĂ„ ogsĂ„ kostet vĂŠsentlig mere.

Derimod “svinger” Zeiss’en i min Giro montering som var den skrĂŠddersyet til den, nok pga den lange solide tubus. Det fĂ„r mig til at tĂŠnke pĂ„ min vĂŠrnepligt, hvor jeg pĂ„ samme mĂ„de hĂ„ndterede et maskingevĂŠr. En “feeling” jeg kun kan og mĂ„ genopleve i Zeiss’en ude blandt stjernerne.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

He he Lief, – jeg har ogsĂ„ svinget Madam Madsen i min
                            (18 mdr lange Shocked) vĂŠrnepligt… — Den “jammede” dog vĂŠsentlig mere end Zeiss’en LOL

Min C63/840 minder mig faktsk mere om den 40mm MK vi trĂŠnede med i flĂ„den oppe pĂ„ sjĂŠllands odde… (go’ nattehimmel deroppe, by the way…)
                            Allan

Allan_Dystrup2013-01-28 20:31:52

outlook
                            Deltager
                              • Super Nova
                              Allan,

Haha, ja, det er nok mere en maskinkanon den minder om. Den ser ud til at “svinge” mere.

Jens,

Tillykke med den Jaeger. Det er godt nok en lang sag. Men den ser ikke ud til at vĂŠre coated. Jeg har kig pĂ„ en tilsvarende lige under – en cementeret og coatet 83/1016 f12. Jeg kan godt lide de cementerede udgaver, nĂ„r vi nu er ved emnet. Gad vide hvordan den prĂŠsterer?

Hilsen Leif,
” Ed Ting

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hm. Jeg stÄr nok foran at skulle skille mig af med lidt af samlingen. Er der nogen her, der er interesseret i en Vixen 80/1200 pÄ GP montering, med originalt trÊstativ?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Leif.

Den cementerede (lyder dumt pÄ dansk) linse er sikkert god, de fÄr ihvertfald fremragende anmeldelser pÄ CN. Den jeg fik fingrene i har jeg nu inspiceret lidt nÊrmere.

Linseelementerne er fuldstÊndig intakte, selv efter den lange lagertid. Der er ikke nogle smÄ skÄr i kanten eller andre ubehageligheder, som man godt kunne frygte efter lang tid. SS pakker grundigt ind, og sender forsvarligt, mÄ jeg sige. PÄ trods af den mistÊnkeligt store pakke ca 10X10X12 cm, gik den glat igennem told&moms, ingen ekstra-regning.

Udpakket ser det sÄdan ud:

NÄr man sÄ Äbner for silkepapiret, kan man se glasset:

Linserne er tilsyneladende matchet til hverandre, og markeret med en sort streg. Nu mÄ vi se om det sÄ passer, det tester jeg med en kunstig stjerne.

Den konvekse:

og den konkave:

Linseelementerne er gedigent lavet, med fint slebne kanter. Det er tydeligt at det ikke er “almindelige” linser til diverse brug, men beregnet til et astronomisk objektiv. Linseelementerne mĂ„ler 84,5 mm i udvendig diameter, sĂ„ med lidt omhyggelighed kan der laves et 3,25″ objektiv, lig 82,5 mm fri Ă„bning ud af dem.

Jeg tror sÄdan en, pÄ f/15 vil tegne helt fint, coated eller ej. OgsÄ med et solfilter, eller en herschel-kile, vil den sikkert vÊre god.

Jeg har efterhÄnden ogsÄ fÄet stumper til at lave en gedigen linsecelle, og tubus har jeg ogsÄ en ide til. Jeg mangler blot et refraktor-udtrÊk, mon ikke der er en der har skiftet udtrÊkket pÄ sin refraktor, og bare har det gamle liggende?? Vi mÄ se.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlĂŠg - 106 til 120 (af 140 i alt)
                                • Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.