› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Oldies but Goodies
- Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4993 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. januar 2013 kl. 17:43 #95149
outlookDeltager- Super Nova
Hej Lars, den nyhed har været oppe at vende i tråden, men tak for at lufte den igen. Ja, det er bestemt ikke hver dag man lige hører det. Og ja, jeg kan da godt lide refraktorer, men det teleskop jeg bruger mest er dog min C8. “Aperture rules” er trods alt parolen.Hej Thomas, har du virkelig nægtet dine øjne alle de stjerner i alle de år? Men jeg forstår dig. Med en god 60mm kikkert bliver himlen overskuelig og de nærmeste dobbeltstjerner og stjerner i øvrigt er også de smukkeste. Og så kan man med lidt god vilje se samtlige 110 Messier objekter. Meeen så er det vist også sagt. DSO’er kræver lysspande og en 12″ er stor nok til det og lille nok til også at lade sig transportere.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting16. januar 2013 kl. 22:07 #95165
astrojensenDeltager- Neutron star
Og så kan man med lidt god vilje se samtlige 110 Messier objekter. Meeen så er det vist også sagt. DSO’er kræver lysspande
Jeg er halvvejs gennem Herschel 400 listen med min 63mm… Og har nok set mere end to hundrede NGC objekter, der ikke er i H400 listen. Har desuden set en god snes PK planetariske tåger og mange, mange stjernehobe, der ikke er i NGC. Markarian, Berkeley, King, Haffner, Dolidze-Dzimseleisvilij, Melotte, IC, Collinder, Czernik…
Det er længe siden, jeg talte efter, men jeg mener, min total med 63mm eller mindre, ligger på omkring 450 – 500 objekter indtil videre. Jeg startede endda H400 med min 50mm Zeiss og fuldførte flere konstellationer med den, bl.a. Gemini, Cancer og Andromeda.
Thomas, Bornholm
16. januar 2013 kl. 22:10 #95166
Så jeg vil ikke sige, jeg har nægtet mine øjne stjernerne, de har bare måttet lære at arbejde for dem!
Thomas, Bornholm
16. januar 2013 kl. 23:03 #95169
htj- Planet
Astrojensen wrote:
Jeg er halvvejs gennem Herschel 400 listen med min 63mm… Og har nok set mere end to hundrede NGC objekter, der ikke er i H400 listen. Har desuden set en god snes PK planetariske tåger og mange, mange stjernehobe, der ikke er i NGC. Markarian, Berkeley, King, Haffner, Dolidze-Dzimseleisvilij, Melotte, IC, Collinder, Czernik…Det er længe siden, jeg talte efter, men jeg mener, min total med 63mm eller mindre, ligger på omkring 450 – 500 objekter indtil videre. Jeg startede endda H400 med min 50mm Zeiss og fuldførte flere konstellationer med den, bl.a. Gemini, Cancer og Andromeda.
Thomas, Bornholm
Det er ret imponerende
Jeg vil dog tro en del af det er at du på et sted med relativ lys forurening, hvilket gør at du får meget bedre kontrast end os byfolk.
Jeg så engang et citat på cloudynights ala:
Begynder vil have forstørrelse, amatører vil have åbning, observatører vil have kontrast (groft oversat til dansk).
Jeg tror ikke tingene er helt så firkantede, men pointen er relativ klar om hvad der er vigtigt i visuelle observationer.
Hilsen Henrik
16. januar 2013 kl. 23:14 #95171
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm de må kunne kombineres…
16. januar 2013 kl. 23:28 #95173
Hej Henrik
Takker. Ja, jeg har et godt sted, med kun ringe lysforurening. Da jeg seriøst jagede H400, boede jeg endnu hjemme hos mine forældre (efter en periode i Sverige) og her har jeg senere målt himlen til SQM 21.75 på en god nat (ikke en af de allerbedste, men en god nat). Her, hvor jeg bor nu, har jeg SQM 21.5 på en god aften, altså en smule ringere, men zenith er stadig rigtig god.
Begynder vil have forstørrelse, amatører vil have åbning, observatører vil have kontrast
Hmm. Ikke helt ved siden af, tror jeg.
Thomas, Bornholm
17. januar 2013 kl. 17:34 #95219
– og professionelle vil have forstørrelse og åbning og kontrast!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. januar 2013 kl. 19:54 #95226
allan_dystrupDeltager- Nova
outlook wrote: – og professionelle vil have forstørrelse og åbning og kontrast!
Jo, — minder mig om denne universelle lov :There are three factors in product development that remain in constant tension:
cost, quality, and time.
Pick two, — and you can’t have the third!allan18. januar 2013 kl. 16:47 #95275
Okay, slut på drillerierne i denne omgang. Zeiss er som Thomas siger, lige dele kvalitetsbevidsthed og samlermani. Om de er overgået i dag? Både ja og nej. Og grunden til at jeg overhovedet startede denne tråd, var at finde ud af om især Telementor nu også kan hamle op med dagens standard af 60mm refraktorer.Og jeg skrev overstadigt, at de når ikke denne Zeiss til sokkeholderne, Og det holder faktisk også stik. Både mekanisk og optisk er den det naturligvis. Bekostede man den slags mekanik i dag på et standard Synta f12-f15 objektiv ville de jo også koste kassen. Jeg har adgang til et par 60mm og – om Gud vil give mig lidt himmel – vil jeg prøve dem af.Mit bud går stadig på Zeiss’en, idet alle jo skriver, at der findes ikke noget under 63mm, der er bedre eller bare tilsvarende optisk, og hævder de, det eneste der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af den er en Takahashi FC60, men jeg vidste det altså ikke, og det eneste jeg kunne læse om Zeiss var, at optikken er over gennemsnittet.Og det kan jeg bekræfte, men det er også lææænge siden, jeg sidst har gloet i en lille hul pegepind som en Synta 60mm med plastik over det hele, så jeg ved reelt ikke hvor gode de er i dag. Som det ser ud nu, efter en del diskussion og research, er en Vixen 70mm f13 nok en for stor mundfuld for Zeiss’en. Til gengæld overgår Zeiss’en den naturligvis langt mekanisk. Men det er nu en gang ikke mekanikken, der bringer stjernerne ned til os. Til gengæld er mekanikken den halve oplevelse ligesom lyden er det i et fjernsyn.Nå, men jeg har tre 60mm objektiver til rådighed, 2 Celestron LCM60 og 1 Pentaflex fra TS som står opgivet som Skywatcher, nok fordi den har samme blå tubus. Men i hvertfald kan jeg skifte objektivet ud efter tur. Sjovt nok er der vitterlig forskel på de to objektiver, selvom de kommer fra samme kilde. Hvor Pentaflex’en er en smule tyndere er Celetron tykkere, men afstandsbrikkerne mellem linserne er de samme. Omløberen, der holder linsen på plads i cellen er den samme, selvom cellen ikke er det.Hvor Pentaflex’en blot fremstår som legetøj, men med Skywatcher tubus står Celestron’en opgivet hos TS som en “hochwertiger” refraktor. Jeg bruger tubus fra Pentaflex’en til de to Celestron’er under testen der ved lejlighed pludselig viste sig en tidlig morgen med lidt huller i skydækket. Tubus overrasker ved at være forbavsende godt sværtet og uden småhuller i de to baffler inde i røret. Flot, når det nu bare er legetøj med linse af glas.Men et står klart med objektiverne. De er alle underkorrigerede, hvilket meget tydeligt fremgik af min stjernetest og Pentaflex’en havde desuden lidt astigmatisme. Man får det indtryk at afstandsbrikkerne mellem linserne næsten kun er til pynt. Desuden lider de alle under et af “turned down edge”, altså nedsunkne kanter, der også bidrager til det underkorrigerede indtryk. Jeg valgte den Celestron til testen med mindst underkorrektion som heldigvis også var den med en perfekt kollimation og “kun” delvis down edge.Og afbildningen var slet ikke dårlig, men den kommer dog ikke helt på højde med Zeiss’en, der har en smule mere åbning, en bedre korrektion samt fokallængde. Men med en smule kortere afstand mellem linserne, så vil Celestron’en slet ikke være nogen dårlig 60mm f11,7 kikkert den delvise turned down edge til trods. Faktisk alligevel en god performer, men “hochwertig”, jo, så skal mekanikken også følge med og den er plastik, men en lidt bedre plastik, hvis det er en trøst.Om så en fx Vixen A80mf kan hamle op med en Zeiss AS 80/840 er en anden historie som en anden kan skrive, der har en 80/840. Det tror jeg nok ikke den kan, men kan Zeiss’en så hamle op med en Vixen A80m, altså den japanske udgave, der koster et par hundrede euro mere end den kinesiske pendan? Det er igen en anden sag. Optikken er der kælet for her, ligesom mekanikken er bedre end på kinøjseren og det koster altsammen. But who knows?Konklusionen må være, at medmindre du er i stand til selv at lave ændringer på mekanik og optik, dvs også kunne ændre afstanden mellem linserne og udføre en stjernetest, så vil jeg holde fingerne fra de små 60’ere og sikkert osse de fleste 70’ere. Men Celestron LCM60 kan altså med lidt snilde blive en god lille kikkert, hvis man gider gøre sig lidt umage. Men der er altså stor spredning og hvis du køber en lille kikkert, så køb hellere 5 stk og behold den bedste og returner de 4 andre.outlook 2013-01-25 20:15:08
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. januar 2013 kl. 21:04 #95661
Så er der en AS 63/840 på højkant:Gad vide, hvad bud den lille juvel havner på?? Og hvad man ellers kunne have fået af god optik for de penge…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting23. januar 2013 kl. 21:40 #95662
Narrhh, en AS 80/840 (med tubus, tak), så ville jeg lige checke bankkontoen…
En anden ting Leif : hvad er din vurdering af din 8×30 Deltrintem – er den pengene værd ?(jeg har faktisk overvejet en Zeiss Jenoptem 8×30 …)Allan23. januar 2013 kl. 21:54 #95663
Narrhh, en AS 80/840 (med tubus, tak), så ville jeg lige checke bankkontoen…
Jeg har checket min mange gange, men det hjælper ikke rigtig…
Thomas, Bornholm
23. januar 2013 kl. 22:02 #95664
@thomas (quote Wikipedia):
Inden for etologien betyder overspringshandling en tilsyneladende irrelevant handling, som et dyr foretager, når dets instinkter giver det selvmodsigende beskeder, så flere uforenelige adfærdselementer stimuleres samtidigAllan23. januar 2013 kl. 22:08 #95665
Homo Sapiens Ebayensis…
Thomas, Bornholm
24. januar 2013 kl. 12:28 #95697
Altså i to…Sidste år var en AS 80/840 i bud og havnede på lidt over de 500 euro. Og det var uden tubus. Nok er en AS god, men så god er den nu heller ikke. Prisen vil passe bedre til et AS 80/1200 objektiv. Den er jo en semiapo og sjovt nok var det Zeiss, der introducerede det lidt uldne begreb.Mon ikke min Deltrintem har været pengene værd, når den kun har kostet mig et par hundrede kr? Et par venner siger i hvertfald, at den har jeg været heldig med, og det er oz min opfattelse. Men hvad er forskellen egentlig på en Deltrintem og en Jenoptem??
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.