Oldies but Goodies

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Oldies but Goodies

• Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4995 times
Viser 15 indlĂŠg - 76 til 90 (af 140 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

sorgenfrey
      • Asteroid

Ja det er en flot Presto Allan. Men det er nok ikke lige noget for mig nu. Og nu er den jo ogsÄ solgt!. Desuden skal jeg jo igang med min Tak tsa 102mm fÞrst. Det er ikke blevet til meget i de 4mdr.jeg har haft den- med det vejr.

Zeiss/Baader samarbejde ?. Jeg kan huske fra en reklame sidst i 90`erne hvor Baader beskrev nogle akromater-beregnet af tidl. Zeiss optiker i 80 og 100mm m. kort brĂŠndvidde de ville sĂŠtte i produktion. Det blev dog ikke til noget.

Ulrik

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg tror, der er noget om snakken, vedr. Zeiss og Baader. Baader er jo nu den eneste autoriserede service for Zeiss amatĂžrteleskoper i Europa. De overtog ALLE tegninger og en masse prototyper og vĂŠrktĂžjer, da Zeiss lukkede astroafdelingen i 1995. Flere af deres senere markedsfĂžrte nyheder bygger direkte pĂ„ Zeiss’es erfaringer. Samarbejdet er sikkert startet lĂŠnge fĂžr.

Det store Baader trĂŠstativ er for eksempel nĂŠsten fuldstĂŠndig identisk med Zeiss 3SV trefoden og kom frem lĂŠnge fĂžr Zeiss lukkede. Baader Eudiaskopiske plössl okularer bygger pĂ„ et Zeissdesign, astroplanokularet. Baader’s T2 system har mange ligheder med Zeiss’es M44 system. Baader bruger ogsĂ„ Zeiss M68 standard, som er direkte overtaget uden ĂŠndringer fra Zeiss.

Men det sjove starter fĂžrst, nĂ„r man ved, at Baader ogsĂ„ har eneforhandlingen af Astro-Physics i Tyskland. Kigger man efter, vil man snart opdage, at A-P ogsĂ„ bruger selvsamme stativ og har gjort det lĂŠnge. Og at Zeiss har brugt A-P 600 monteringer, der solgtes som PaMont II. Det bliver rigtig sjovt, nĂ„r man opdager at A-P’s dovetail til deres monteringer har eksakt samme dimensioner som Zeiss dovetails!! Dette kan nĂŠsten kun skyldes, at Baader har ageret mellemmand, nĂ„r Zeiss skulle bruge en stĂžrre montering end deres 1b, til deres nye APQ 130 og 150 apokromater. Til gengĂŠld er A-P blevet interesseret i Zeiss’es dovetail, som pĂ„ det tidspunkt var nĂŠsten unikt. Vixen’s Great Polaris montering med dovetail system kom fĂžrst frem netop pĂ„ dette tidspunkt og er kun blevet en verdensstandard, fordi den blev kopieret af Synta. Det samme gĂŠlder i Ăžvrigt den standard dovetail fod, der i dag sidder pĂ„ alle sĂžgere. Losmandy’s dovetail kom ogsĂ„ frem omkring samtidig, da de lancerede G-11 monteringen sammen med Celestron.

Mit gÊt er, at Zeiss, Baader og A-P meget vel kunne have endt med at have haft et meget indgÄende samarbejde i dag, hvis ikke Zeiss havde lukket. Til gengÊld gav det Baader et incitament til at gÄ i gang med en egen udvikling af kvalitetstilbehÞr, som vi nyder godt af i dag. Jeg tror ikke, dette ville vÊre sket i samme omfang, hvis der havde vÊret et tÊt samarbejde med Zeiss.

Thomas, Bornholm

sorgenfrey
          • Asteroid

Tak for oplysningen Thomas !

Ulrik

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Blot fordi man har en 63mm, betyder det ikke, at man ikke kan bruge 2″ okularer. Se blot her:

2″ Baader diagonal m. adaptere og 2″ ES 82° 30mm okular

Det virker upÄklageligt. Solidt og godt og ingen synlig vignettering. GlÊder mig til at prÞve det under stjernerne.

Thomas, Bornholm

sorgenfrey
              • Asteroid

En ren C14 drĂŠber! Tillykke !

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

HĂŠhĂŠ! Den har i hvert fald stĂžrre synsfelt! NĂŠsten tre grader.

Thomas, Bornholm

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

En meget stilren Telemator, du har dĂ©r, Thomas. Og tillykke med 2″eren. MĂ„ske i overkanten af hvad Zeiss havde forestillet sig. Min Telementor er ikke ligefrem hvad Zeiss puristerne gerne vil se, men lidt atm pĂ„ de gamle raketstyr er heller ikke af vejen:

Jamen fĂ„r jeg ikke sĂžgeren i hovedet? Nej, selve teleskopet vendes nemlig 90 gr pĂ„ monteringen, sĂ„ sĂžgeren peger ud til siden. Jeg vil dog kun bruge 1.25″ okularer til den, men disse fĂ„s jo ogsĂ„ med 82 gr afov, bla. har jeg en Meade 6,7mm Ultrawide og 24,5mm 67 gr i den gamle 4000 serie.

A propos den Zeiss 80ED sÄ er den lidt af en gÄde i Zeiss amatÞr linjen. Fra alt hvad jeg har kunnet stÞve op, blev de lavet i 1994/1995. Ideen var at lave en produktlinje, der ville vÊre vÊre et skridt over AS akromaten, (Sonnefeld designet) og alligevel vÊre mere overkommelig end de nÊvnte top-of-the-line APQ fluorit apos. Der var jo allerede en AS80/840 refraktor og til at begynde med, blev en rÊkke af disse objektiver sat i AS celler og OTA med den eneste Êndring i betegnelsen ED80/840 pÄ dugkappen.

Men inden ED80 kunne gÄ i masseproduktion havde Zeiss taget beslutningen om at komme ud af amatÞrteleskop markedet. IfÞlge Baader Planetarium i Tyskland (Zeiss forhandler og eneste tilladte Zeiss vÊrksted), er kun 30 af disse linse blev fremstillet af Zeiss, hvilket gÞr dem meget sjÊldne faktisk. Nogle hÊvder, der blev lavet fÊrre fx 10 og 6 i OTA, men af de ED80/840 versioner er altsÄ kun 10-20 blevet solgt efter 1995:

Objektivet er en doublet med luftafstand og et ED element bagest. Linsen

cellen er mĂŠrket “AS80/840” og linserne er ucoated. Zeiss valgte ikke at producere nye celler og kort efter denne lille serie blev produktionen lukket.

Men her er en anden Zeiss ED solgt pÄ Astromart:

“Hi.

I’m selling an ED80/840 objective from Zeiss/Jena. Before Zeiss closed their amateur astro division, they had produced some ED80/840 objectives to complement the APQ objectives in larger diameters. Most of these objectives were never built up into OTAs and this is one such beastie. It is mint and unused in the original Zeiss wooden box. I bought this some time ago intending to build it into an OTA and have changed plans.

Price is $1000 shipped in CONUS.”

Hmm, noget siger mig, at den ED fra eBay vist er blevet noget dyr, men sĂ„dan kan auktioner jo vĂŠre. Ikke alting er “bargain”.

outlook2013-01-13 10:40:00

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Leif

Nu mĂ„ du huske pĂ„, at den ED80/840 fra eBay var en komplet tubus. Fokuseren alene kan lĂžbe op i 500 euro…

Jeg har iÞvrigt ikke noget imod lidt ATM pÄ en gammel Zeiss, bare den bliver brugt! Det vÊrste er, nÄr de bare stÄr indendÞrs og samler stÞv. Det var jo ikke det, der var meningen med dem.

Jeg har selv skÄret 5cm af tubus pÄ min gamle 60/850mm Zeiss akromat, sÄ jeg kan bruge min binoviewer pÄ den.

Thomas, Bornholm

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

TĂŠnk hvor meget antikt newton man kan fĂ„ for 2500,- euro LOL – jeg mĂ„ erkende at sidde lidt her, og forundres. Hvordan kan det koste sĂ„ meget?

Er de sÄ meget bedre end hvad der kan fÄs idag?

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Er de sÄ meget bedre end hvad der kan fÄs idag?

Ja og nej. Mekanisk er de superbe og optisk er de ligeledes upÄklagelige, men for de samme penge kan man sagtens fÄ et stÞrre og lige sÄ godt teleskop i dag. Det er nok lige dele kvalitetsbevidsthed og samlermani.

For at sĂŠtte tingene lidt i perspektiv, sĂ„ gav jeg 15k for min Telemator og 3500 for min 12″ dob, som selvfĂžlgelig er langt kraftigere. Alligevel er jeg meget glad for min lille Zeiss, som jeg bruger meget, selvom jeg har en 12″.

Thomas, Bornholm

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

SĂ„ hvis man ikke lige er samler, sĂ„ er det ikke noget – tĂŠnkte det nok 😉 Men man har jo netop lov til at samle, og have en side interresse i det man laver.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Et Zeissteleskop ER noget sĂŠrligt. Jeg var da glad for min Telemator, men til sidst stod den bare og tog sig ud i vinduet.

YdelsesmĂŠssigt var den overgĂ„et af vores fĂžrste 8″ f:6 Newton, og pĂ„ et tidspunkt besluttede jeg mig for at sĂŠlge den – jeg tror, at den gik for 6.500 kr. Jeg havde selv givet 4.500 kr. for den. En eller anden have vundet den i en konkurrence, og kunne tilsyneladende ikke finde ud af at bruge den, sĂ„ en fotohandler i Randers havde den til salg, og det var der jeg kĂžbte den.

Jeg havde ogsĂ„ en Zeiss 8 x 56 prismekikkert. Den var rigtig god, men pga. stĂžrrelsen kom den aldrig med, sĂ„ den solgte jeg og kĂžbte i stedet en Swarovski 8 x 30 – fin lille kikkert.

Jeg er ikke samler – nok nĂŠrmere spreder 😉 –

At andre finder det spĂŠndende at samle pĂ„ den slags er selvfĂžlgelig i orden, hvis de har glĂŠde af det. Jeg foretrĂŠkker at have noget, som jeg har brug for …

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_dystrup
                            Deltager
                              • Nova

Jeg betragter bestemt ikke mig selv som samler i dén forstand, at hvis en ting ikke bruges, sÄ skal den da videre til én som kan og vil bruge den !

Jeg holder til gengĂŠld rigtig meget af gode gedigne materialer samt fĂžrsteklasses hĂ„ndvĂŠrk, — fra en tekande til et teleskop; Jeg synes det er en selvstĂŠndig fornĂžjelse ved visuel observation, at mekanikken bare glider glat, stabilt og prĂŠcist og at optikken ikke er en begrĂŠnsende faktor ved instrumentet.

Jeg er ogsĂ„ villig til at gĂ„ et ekstra skridt (mht arbejdsindsats sĂ„vel som penge) for at fremskaffe “originaldele” til et af mine “klassiske” teleskoper, i den udstrĂŠkning, at det kan forbedre instrumentets ydeevne; Jeg gĂžr det ikke for at “samle” pĂ„ en mĂŠrkevare, men for at vĂŠre med til at bevare og viderefĂžre en del af astronomiens bedste traditioner og historie.

Jeg er ikke bleg for at “strappe” en Telrad pĂ„ min Zeiss (det er ogsĂ„ svĂŠrt at skaffe en original red-dot til denne), en 2″ Baader backend vil ogsĂ„ vĂŠre OK…meeen min personlige grĂŠnse gĂ„r nu nok ved ATM med boremaskine og vinkelsliber… Shocked

Allan

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Grunden til at jeg bruger en 63mm Zeiss er netop at det er en 63mm – og at det er en Zeiss (=hĂžjeste kvalitet). Lad mig forklare:

Da jeg startede som amatĂžrastronom, var det eneste jeg havde, en 10×50 prismekikkert. Og det stĂžrste teleskop, jeg vovede at drĂžmme om, var en 60mm refraktor. Alt andet var helt uden for min beskedne Ăžkonomiske rĂŠkkevidde. Og da specielt Zeiss! Men jeg havde set en Telemator i en udgave af Astronomisk Tidsskrift (1.kvartal, 1983, tror jeg) og tĂŠnkte, at sĂ„dan en, det havde vel nok vĂŠret sager!

NÄ, men tiden gik og jeg fik faktisk en 60mm! En Vixen, med udmÊrket optik, men desto ringere mekanik. Alligevel brugte jeg den i Ärevis. Og her lagde jeg grunden til, at 60mm teleskoper blev en fascination for mig. Jeg ville nemlig gerne se galakser. Og det er ganske svÊrt i en 60mm, hvis man ikke har styr pÄ sin observationsteknik. Jeg havde absolut ikke rÄd til noget stÞrre, sÄ der var kun én vej til at se galakser: Bliv en bedre observatÞr. Og jeg havde lÊst i Sky and Telescope, at det kunne lade sig gÞre at lÊre teknikker, sÄ man kunne se mere og svagere objekter (April 1994), sÄ jeg klÞede pÄ og snart kunne jeg rent faktisk se mere! Og snart gik der sport i at se sÄ meget som muligt med en 60mm.

Igennem Ärene lÊrte jeg mere og mere og forfinede og finpudsede teknikker og begyndte at fÄ rÄd til bedre okularer og bedre teleskoper. Men jeg kÞbte ikke noget stort teleskop. I flere Är observerede jeg endda kun med en 50mm Zeiss! I 2004 fik jeg min Telementor og to Är senere kunne jeg opfylde min drengedrÞm og kÞbe en Zeiss Telemator! Endda fabriksny! Den havde aldrig vÊret udendÞrs, da jeg fik den. Med den og flere Zeissokularer og fine Japanske orthoskoper og Kellnerokularer begyndte en ny Êra i min visuelle observation. Hele kÊden fra Teleskop til Þje var nu nÊrmest sÄ optimeret som den kunne blive og jeg observerede fanatisk svagere og svagere objekter. Og hele tiden kunne jeg presse mig selv og Telematoren dybere og dybere ud i universet. Jeg flyttede grÊnsen for det med en 63mm opnÄelige et godt stykke udad.

Men hvorfor gĂžre det sĂ„ besvĂŠrligt for sig selv, nĂ„r jeg blot kunne kĂžbe en 12″ for den halve pris og se dobbelt sĂ„ meget? PĂ„ det tidspunkt havde jeg ikke lyst til en 12″ og kom ofte trĂŠt hjem fra arbejde (det gĂžr jeg stadig!), sĂ„ et lille og let teleskop var en fordel. Og sĂ„ var der som sagt gĂ„et sport i det. Det var en kĂŠmpe udfordring at trĂŠne sig selv op til at kunne se meget svage objekter og en enorm sejr, nĂ„r jeg sĂ„ kunne finde noget eksotisk og ultra obskurt, som nĂŠsten ingen havde set, selv i meget stĂžrre teleskoper. Jeg har sammenlignet det med at sejle over atlanten i en robĂ„d. Det er jo ingen sag at krydse havet i et stort skib, men det kan vĂŠre en kĂŠmpe udfordring at gĂžre det samme i en lille bĂ„d. Men nĂ„r man gĂžr det, sĂ„ ved man, at man har gjort noget sĂŠrligt, som kun fĂ„ har gjort. Jeg har det pĂ„ samme mĂ„de, nĂ„r jeg observerer vanskelige objekter med min 63mm Zeiss.

Men for at den slags skal lykkes, sĂ„ mĂ„ man “snyde” lidt og bruge et instrument (eller en bĂ„d, i eksemplet ovenfor) af hĂžjeste kvalitet. Man kommer nĂŠppe helskindet over atlanten i en halvrĂ„dden jolle, men hvis grejet er tip-top, ja sĂ„ kan man udrette utrolige ting, hvis man arbejder for det. Kan man stole pĂ„ grejet, sĂ„ kan man arbejde med sig selv i stedet og det er ofte her, man kan vinde de store sejre, selvom det ogsĂ„ er de vanskeligste kampe. Grejet er ikke alt, det er nĂŠppe engang det halve, men det bĂžr ikke vĂŠre begrĂŠnsningen. Og her har Telematoren ikke skuffet mig. Jeg har budt den utrolige ting, men den har aldrig svigtet. Jeg har altid fĂžlt, at det var mig selv, der var det svage led, ikke Telematoren.

Jeg observerer ikke sĂ„ intensivt mere, som jeg har gjort, men er inde i en mere tilbagelĂŠnet, afslappet periode. Men jeg har mange utrolige observationer fra den gang, som jeg tĂŠnker tilbage pĂ„ med glĂŠde. Jeg har aldrig fortrudt, at jeg ikke straks kĂžbte et stort teleskop, sĂ„ snart jeg kunne. Jeg havde en 4.5″ newton en overgang, men den blev aldrig noget sĂŠrligt for mig. I en hel del Ă„r havde jeg kun min 50mm og 85mm Zeiss og af dem brugte jeg 50mm’eren ni ud af ti gange. Den kunne vise utrolige ting.

I dag har jeg bĂ„de en 6″ refraktor og en 12″ dob, men mit mest brugte teleskop til dato er stadig min Telemator og vil sandsynligvis vedblive at vĂŠre det i mange Ă„r fremover.

Thomas, Bornholm

spatzek
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej refraktor fans

Den her havde jeg ikke set komme. At TeleVue gĂ„r ind og fremstiller et 4″ f/15 objektiv til Skylight Telescopes.

Push the envelope?

Viser 15 indlĂŠg - 76 til 90 (af 140 i alt)
                                • Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.