Oldies but Goodies

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Oldies but Goodies

• Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r, 5 mĂ„neder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4987 times
Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 140 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Men sÄ er vi jo enige, Thomas. Der var en terminator, blot ved randen som ogsÄ var der jeg sÄ den stÞrste kontrast. Mht. GRS sÄ var det i grunden ikke sÄ mÊrkeligt, at jeg oversÄ den, da den var ved randen pÄ det tidspunkt, jeg var over pÄ Jupiter.

Ja, at se, virkelig at se er en trÊningssag og sÄ er det en dejlig sport at splitte stjerner og kigge pÄ himlens juveler i smÄ, men gode teleskoper. GlÊder mig mere til at komme ud under Äben himmel end jeg har vÊret vant til.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Allan

Ja, Baaders T2 system giver en del kombinationsmuligheder… Det er som at lege med Lego! Og man kan blive lidt bidt af det. Der kan gĂ„ sport i, at finde ud af, hvordan man kan sammensĂŠtte “umulige” kombinationer.

Der findes to “officielle” muligheder for at bruge 2″ okularer pĂ„ en Zeiss Telementor/Telemator. Den bedste er denne her:

Men man kan ogsÄ fuske lidt:

I eksempel to kan der optrĂŠde vignettering af synsfeltet, hvis 2″ okularets feltblĂŠnde overskrider 35mm. I eksempel et, er okularets feltblĂŠnde tilstrĂŠkkelig langt fra den mindste Ă„bning i lysgangen til, at synsfeltet ikke bliver nedblĂŠndet.

Ved anvendelse af binoviewer pĂ„ Zeiss Telementor/Telemator erstattes 2″ okularet og M48 adapteren i nederste billede blot af en Baader Maxbright binoviewer der pĂ„skrues T2 diagonalen direkte. Ved anvendelse af 1.25″ okularer pĂ„skrues T2 diagonalen en 1.25″ Baader Clicklock okularholder.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

SpĂŠndende lĂŠsning!

Vil det sĂ„ sige at alle “skoleteleskoper” fra Zeiss efter ca 1972, er med C-objektiv, dvs et kittet objektiv?. De gamle skoleteleskoper havde vel i grunden et AS objektiv…

Leif, det kunne iĂžvrigt vĂŠre interessant om du har mulighed for at sammenligne Zeiss’en med en anden, kvalitetsrefraktor pĂ„ samme Ă„bning, f.eks en Vixen eller en polarex. Jeg vil gerne tro at en Televue pĂ„ 80 eller 100 mm sagtens kan overgĂ„ den meget mindre Zeiss, trĂŠerne vokser jo ikke ind i himlen, men det var spĂŠndende om der var vĂŠsentlig forskel mellem to kvalitetsinstrumenter. IsĂŠr farvefejlen kunne vĂŠre spĂŠndende, da det jo giver en mindre frihedsgrad ved Zeiss at man har kittet objektivet. Luftlinsen i en alm ukittet bruges jo aktivt som en del af den samlede linse.

mvh
          Jens

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jens,

Ja, det vil jeg tro, men Thomas er eksperten her. De ĂŠldre fĂžr ca 1972 var med AS objektiv.

Den Televue jeg bruger er en 76mm, der er en udgĂ„et model, sĂ„ meget stĂžrre er den ikke, men dog en triplet og cementeret som Zeiss’en. Den har lige sĂ„ meget farve eller rettere lige sĂ„ lidt farve som Telementor og ind- og uden for fokus har samme farverĂŠkkefĂžlge. Man kan vel i nogen grad sige, det er en halv Telementor.

Jeg har rĂ„der desvĂŠrre ikke over nogle af de japanske smĂ„ vidundere, men mon ikke de kan prĂŠstere det samme som Zeiss’en. Mon ikke Allan kan bidrage her med sine fine Unitron/Polarex refraktorer?

Men der er dog lavet adskillige sammenligninger med flere smĂ„ refraktorer og isĂŠr husker jeg en lille test med en Vixen A70LF, der er en 70/900 f12 achromat og som stadig kan kĂžbes. Den var meget bedre end en 2.3″ Unitron fra 60’erne og en Tasco 3″ f15 fra 70’erne (dog ikke mekanisk). PĂ„ trapezet har man i en anden test og i god seeing kunnet spotte bĂ„de E og F stjernerne ved 200x. Gad vide, hvordan den vil gĂžre sig mod Zeiss’en?

Nu kĂžbte jeg ikke Zeiss’en udelukkende for den gode optiske kvalitet, men ogsĂ„ for lidt historie for som jeg skrev i indledningen af trĂ„den af flere “aldersbetingede” Ă„rsager. Jeg er nĂŠsten sikker pĂ„, at en god Vixen (i Ăžvrigt deres billigste og meget billigere end Telementor) A70LF vil kunne sparke rĂžv og give en Zeiss sved i dughĂŠtten!

outlook2012-12-29 10:54:00

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Jens et al

Ja, de smÄ 63mm skolekikkerter fra Zeiss er alle med C-objektiv efter 1972.

Jeg har sammenlignet min Zeiss Telemator med min E 60/850mm Zeiss fra 1910, der har et klassisk fraunhofer-objektiv. Farvefejlen i det Êldre instrument er kendeligt mindre, ligesom stjernetesten er en anelse bedre. Man kan dog kun rigtig se det, hvis man har dem lige ved siden af hinanden. Til gengÊld er billederne tydeligt mere lysstÊrke i Telematoren, da det Êldre objektiv selvfÞlgelig ikke er coated. Jeg har endvidere sammenlignet dem med min 80/1200mm Vixen, nedblÊndet til 60/1200mm f/20. Denne var bedre end dem begge pÄ mÄnen, men stadig mindre lysstÊrk end Telematoren. Kontrast og skarphed var dog det bedste, jeg hidtil har set i en 60mm, men kun en ubetydelighed bedre end min Zeiss E 60/850.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

@Thomas :

Tak igen for et meget klart og informativt svar! Big%20smile Badapter-lego system er jo genialt, og jeg begynder at se konturerne af min kommende ‘visual back end’ til Telementoren (mĂ„ske lige et par juleaftener til, fĂžr vi er i mĂ„l…). Et par supplerende spĂžrgsmĂ„l til min livline :

* Som diagonal foreslĂ„r du 2″ MB spejl (240 6210); Jeg har overvejet i stedet at vĂŠlge et 2″ CZ Prisme (2406010), der jo ogsĂ„ fĂ„s med 2″ ClickLock (2956220). Pro/Contra ?

* Baader MaxBright Bino’en tager 1.25″ okularer (og med reducerindsats ogsĂ„ 0.95″ ditto), — men ikke 2″ okularer ?

@Leif :
                Tak for din forelĂžbige shootout rapport ! SpĂŠndende lĂŠsning, og jeg glĂŠder mig ogsĂ„ til fortsĂŠttelsen. Du har helt ret i, at en shootout med mine Unitron’er (60mm, 75mm) og Zeiss Telementoren vil vĂŠre rigtig interessant. Jeg har ogsĂ„ leget med tanken om et “60mm star party” med Thomas, men Bornholm er jo ikke liiige rundt om hjĂžrnet ift. NordsjĂŠlland/AllerĂžd.

Situationen er iĂžvrigt den, at sĂ„vel min 60mm Unitron som min 63mm Zeiss er nyerhvervelser her i efterĂ„ret 2012, sĂ„ jeg har faktisk kun haft teleskoperne ude et par gange til ‘first light’ startest og lidt astro sightseeing pĂ„ primĂŠrt mĂ„ne, jupiter og Ă„bne hobe.

AltsĂ„, hvad angĂ„r den mekaniske del (tripod, mounthoved, tubus) er Zeiss’en jo klart i en klasse for sig : 60mm Unitron AltAz fĂžles som – undskyld mig – pindebrĂŠnde ved siden af Zeiss EQ T-monteringen. Kvaliteten af materialer og mekanik i Uni tripod, mounthoved og tubus/fokuser er hĂžj ift. andre 60mm teleskoper jeg har set, men det ER spinkelt ift. Zeiss’en (se billede, begge med sammenklappede ben). Jeg kan ‘grabbe’ 60mm Uni’en med Ă©n hĂ„nd og have den sat op i baghaven pĂ„ under 30 sek., mens Zeiss’en krĂŠver to hĂŠnder og 2 ture ud (med mount og OTA) samt pol ‘alignment’. Til gengĂŠld skal der ikke meget til at FOV flytter sig i 60mm’eren nĂ„r jeg skifter okularer i en diagonal (med okularrevolveren gĂ„r det mere gelinde).

Jeg har en gammel artikel hvor P. Darnell beskriver afprĂžvning af en 60mm Unitron pĂ„ EQ mount. Han var helt tilfreds med stabilitet, mekanik og optik — sammenlignet med andre japanske modeller, og han anbefaler 60mm’eren som et begynderinstrument. Men jeg mener nu ogsĂ„ at Darnell ejede en Telementor…

Hvad angĂ„r optikken er det alt for tidligt til, at jeg kan udtale mig definitivt om de to teleskoper. En stjerne-test viser for begge, at objektiverne er fri for synlig sfĂŠrisk abberation og koma. Der er (som forventeligt) nogen kromatisk aberration pĂ„ begge objektiver, men jeg har endnu ikke sammenlignet teleskoperne ‘side by side’ og med samme okular. In-/Out- fokus stjernetests er noget forskellige for de to objektiver: mere ‘spindelvĂŠvsagtigt’ for Unitronen og med fĂŠrre men mere energi i diffraktionsringene i Zeiss’en.

Min Telementors stjernetest minder faktisk rigtig meget om denne beskrivelse af Markus Ludes : http://aberrator.astronomy.net/scopetest/html/refractor63_1.html, dog uden sĂ„ tydelig kromatisk aberration, men jeg var heller ikke over 128x forstĂžrrelse. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal fortolke forskellen i kvaliteten af diffraktionsringene for de to objektiver, men M.Ludes se ud til at vĂŠre tilfreds med Telementorens startest 🙂

NĂ„, det blev vist ligt langt…
                Jeg vender tilbage, nÄr vi engang fÄr udsigt til stjernerne.
                Allan

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

SpĂŠndende SpĂŠndende!

Hvordan stÄr de gamle Vixen fluoritter egentligt i forhold til disse gamle klenodier og de nyere ED refraktorer? Jeg kan huske at der var en overgang hvor f.eks Vixens 100 mm fluorit refraktor kunne se (var myten ihvertfald) det samme pÄ jupiter som en C8. Men uanset hvad, gode var og er det. Men i forhold til bÄde nyere og Êldre teleskoper, hvordan stÄr de sÄ pÄ mÄl idag? Jeg husker en fin mars-observation i 1988 med en 80 mm Vixen fluorit og et 2,5 mm okular! Men det gik fint.

mvh
                  Jens

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

I halvfemserne var jeg sammen med to andre kontaktpersoner for salg af Zeiss astronomiske teleskoper og Zeiss optik. Disse instrumenter blev jo prĂŠsenteret i forbindelse med det store astrotrĂŠf i Aalborg – som mange sikkert husker.

Man kan ikke pÄstÄ, at salget af disse instrumenter gik godt, og der er sikkert mange som i dag Êrger sig over, at de ikke kÞbte et, da brugtpriserne pÄ disse instrumenter nu ligger langt over den oprindelige pris. Dengang kunne man f.eks. kÞbe en 100 f:6,4 Flourit for ca. 33K.

I Þvrigt havde Per Darnell en Telemator. Jeg blev i forbindelse med en AS generalforsamling pÄ RÞdovre Gymnasium kontaktet af ham omkring motordrevet.

I forbindelse med snakken om Zeisskikkerter, sÄ skal vi ikke glemme den lille 50 mm akromat med en 540 mm brÊndvidde. SÄ vidt jeg er orienteret, sÄ indgik det objektiv i den sÄkaldte skolekikkert som man byggede i det gamle Østtyskland.

Jeg er den heldige ejer af et sÄdant objektiv, og jeg fik ogsÄ bygget et kikkertrÞr til den. Den har i mange Är fungeret som sÞgekikkert. Den optiske kvalitet er fremragende, men med dagens standard er den lidt for lille.

Torben

Torben Taustrup2012-12-29 18:16:34

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg har besÞgt Darnell mange gange imellem 1994 og til hans dÞd i 2007. Jeg kan forsikre, at han ikke ejede en Telemator. Han Êgrede sig over, at han netop ikke havde kÞbt en sÄdan, eller en AS 80/840, fÞr Zeiss lukkede astroafdelingen i 1995. Han ejede derimod en AS 63/840 pÄ meget simpel opstilling (men original Zeiss) uden finbevÊgelser eller kredse. Desuden havde han en Êldre 1b montering pÄ fast sÞjle i baghaven.

Men Darnell kendte og hjalp mange amatÞrer. MÄske har han haft en Telemator hjemme pÄ prÞve et stykke tid, for en anden?

*

@Allan: Baader Maxbright binovieweren tager kun 1.25″ okularer eller 24.5mm, med adapter. Og det eneste contra jeg kan se ved 2″ Zeiss diagonalen mĂ„ vĂŠre prisen!

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Thomas

Du har ret – nu dĂŠmrer det, for det var faktisk 1b-opstillingen han var interesseret i at fĂ„ repareret eller modificeret, sĂ„ han kunne styre motorens hastighed – sĂ„ han kunne guide med den vil jeg tro.

Jeg foreslog ham at sÊtte Mel Bartels-drev pÄ den, men den lÞsning var han ikke interesseret i.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej Allan,

Uden at vide det, vil jeg vĂŠre sĂ„ uforskammet at sige, at jeg er overbevist om, at Zeiss’en vil vinde over begge dine Uni’er. NĂ„r en moderne lang akromat som Vixen A70LF er en Unitron 60mm overlegen, sĂ„ tror jeg faktisk ogsĂ„ den er det med den lidt stĂžrre 3″er. Tilbage er sĂ„ Zeiss’en som jeg osse tror fĂ„r det svĂŠrt med den udmĂŠrkede Vixen, der kan kĂžbes for fĂ„ penge i dag med eller uden montering. Gad nok prĂžve en shootout med den.

Hej Torben,

Den lille akromat 50/540 findes faktisk i to udgaver en E model med luftspalte og den mere almindelige C model, der altsĂ„ er cementeret. Men begge yder fremragende. Her er et af de bedre ATM projekter med Zeiss’erne:

Zeiss guf

Et setup der sparker rĂžv efter min mening. LĂŠg mĂŠrke til afbalanceringsakslen i sigtehullerne pĂ„ 63’eren. Nydeligt arbejde!

outlook2012-12-29 18:03:08

Hilsen Leif,
” Ed Ting

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

Hej Leif,

Pudsigt, jeg har faktisk overvejet at sĂŠtte en “teleminor” pĂ„ min Telementor som finder scope :
                            Jeg tror dog nok jeg venter og ser om jeg kan vĂŠre heldig at fĂ„ en CZJ 7.5 x 42 finder til Telementoren…
                            Om Zeiss 63’eren kan matche min Uni 75mm er jeg nu ikke sikker pĂ„, — meeen det mĂ„ jo komme an pĂ„ en prĂžve 🙂
                            Allan
                            PS: men enig! det setup der sparker r-Ăž-v Ouch

Allan_Dystrup2012-12-29 20:22:55

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Zeiss guf – Et setup der sparker rĂžv efter min mening. LĂŠg mĂŠrke til afbalanceringsakslen i sigtehullerne pĂ„ 63’eren. Nydeligt arbejde!

Tak for kaffe! Der er den stakkels T-montering sandelig kommet pĂ„ overarbejde! Han ville kunne spare en del ved at fjerne Vixen-skinnen pĂ„ 63’eren og sĂŠtte Zeiss-skinnen direkte pĂ„.

NÄmen hvis det skal komme an pÄ blÊrerÞvsbillederne, sÄ kan jeg ogsÄ vÊre med!

Thomas, BornholmAstrojensen2012-12-29 20:46:54

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

IĂžvrigt:

Om Zeiss 63’eren kan matche min Uni 75mm er jeg nu ikke sikker pĂ„, — meeen det mĂ„ jo komme an pĂ„ en prĂžve 🙂

Nej, en Zeiss 63mm kan ikke matche en 3″ Unitron. Min egen 80mm Vixen har ingen problemer med at udkonkurrere min 63mm Zeiss. Men sĂ„ gĂ„r den bare ind og henter storebror pĂ„ 85mm, med apokromatisk objektiv. SĂ„ fĂ„r piben snart en anden lyd.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Torben

I halvfemserne var jeg sammen med to andre kontaktpersoner for salg af Zeiss astronomiske teleskoper og Zeiss optik. Disse instrumenter blev jo prĂŠsenteret i forbindelse med det store astrotrĂŠf i Aalborg – som mange sikkert husker.

Man kan ikke pÄstÄ, at salget af disse instrumenter gik godt, og der er sikkert mange som i dag Êrger sig over, at de ikke kÞbte et, da brugtpriserne pÄ disse instrumenter nu ligger langt over den oprindelige pris. Dengang kunne man f.eks. kÞbe en 100 f:6,4 Flourit for ca. 33K.

I forbindelse med snakken om Zeisskikkerter, sÄ skal vi ikke glemme den lille 50 mm akromat med en 540 mm brÊndvidde. SÄ vidt jeg er orienteret, sÄ indgik det objektiv i den sÄkaldte skolekikkert som man byggede i det gamle Østtyskland.

Jeg er den heldige ejer af et sÄdant objektiv, og jeg fik ogsÄ bygget et kikkertrÞr til den. Den har i mange Är fungeret som sÞgekikkert. Den optiske kvalitet er fremragende, men med dagens standard er den lidt for lille.

Åh, nostalgia. Ja, vi er nok mange, der ĂŠrgrer os gule og blĂ„ over, at vi ikke fik handlet mere Zeiss, mens tid var. Havde man dog bare investeret i et sĂŠt orthoskoper, sĂ„ man havde hele sĂŠttet. IsĂŠr 12.5mm og 8mm er i dag uhyre vanskelige at skaffe. Der gĂ„r rygter om, at 8mm kun er lavet i omkring et par hundrede eksemplarer eller mindre. Zeiss APQ 100/640 er kun fremstillet i 40 (skriver FYRRE) eksemplarer og er sĂ„ledes den mest sjĂŠldne af APQ’erne, tĂŠt fulgt at APQ 150/1200. 130/1000 er lavet i omkring 200 – 250 eksemplarer, altsĂ„ ren seriefremstilling i sammenligning. APQ 100/1000 i mange flere, da mange opgraderede eksisterende AS 100/1000 tubus med det nye objektiv. Ydermere er de seneste tubus’er til alle APQ’erne de bedste og kan i nogle tilfĂŠlde, isĂŠr APQ 100/1000 adskille sig markant fra de fĂžrste og er generelt bedre, jo yngre de er, rent mekanisk.

Prisen pĂ„ Zeiss var i starten af halvfemserne ikke markant hĂžjere end f.eks. Vixens apokromater, hvilket kan overraske i dag, men sĂ„dan var det. Og rent mekanisk var Zeiss jo LANGT overlegen, selvom teleskoperne i nogle tilfĂŠlde kunne virke ret gammeldags. 1b havde jo f.eks. hverken polsĂžger eller motorisede finbevĂŠgelser og var sĂ„ledes uegnet til langtidsfotografering gennem hovedteleskopet. Zeiss forsĂžgte at rĂ„de bod pĂ„ dette ved at videreudvikle den til 1c monteringen, med 12v motorer pĂ„ begge akser og senere videre til en nyere type, som jeg ikke kan huske navnet pĂ„. Desuden importerede de, gennem Baader planetarium, Astro-Physics 600 monteringen, som blev solgt under navnet PaMont II. Underligt nok bruger A-P stadig en svalehaleskinne pĂ„ deres mindre teleskoper og monteringer som er 100% kombatibel med Zeissmonteringer…!

En ting der slÄr én, nÄr man sidder og kigger i Zeisskataloger fra senfirserne og starten af halvfemserne, er hvor fantastisk Zeissteleskoperne skiller sig ud fra mÊngden, med et helt unikt design. Der findes helt enkelt ikke noget, der bare minder om dem. De er noget helt for sig selv. I dag ligner de fleste linsekikkerter jo hinanden, ofte med samme type fokuser og generelle linjer og udstyr. Man kan godt savne, at der var nogen, der virkelig turde skille sig ud fra mÊngden.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 140 i alt)
                                • Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.