Oldies but Goodies

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Oldies but Goodies

• Dette emne har 139 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 4989 times
Viser 5 indlæg - 136 til 140 (af 140 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har aldrig hørt om større kittede objektiver end ca 125mm og selv her kan jeg næppe forestille mig, at der vil opstå problemer ved solobservation.

Jeg tror, det er en myte, som bunder i at man ikke skal bruge okularer med kittede linser til solobservation med okularprojektion, men her snakker vi jo om en helt anden koncentration af varmen.

Fordelen ved det kittede objektiv er den høje lystransmission samt fraværet af indre reflektioner og at det er mekanisk robust og ikke så let går ud af justering.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Ja, til Telementoren leverede Zeiss jo også (foruden deres krom-coatede objektivfilter) en sol projektionsskærm beregnet til fuld objektivåbning, — men kun anbefalet til brug med simple (Huygens) okularer…Cool

Allan

Allan_Dystrup2013-02-10 16:34:25

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

outlook wrote:

Telementor linse

Jeg besigtigede for nylig en Telementor 1 hos en ældre herre, der havde købt den, engang, — af en gammel mand…

Montering og trefod var i ringe stand, men OTA så OK ud (bortset fra, at objektivet var beskidt), så jeg købte stumperne (billigt) …

Da jeg tog objektivet ud for at rense det, lignede det til forveksling dét, du har beskrevet i tråden ovenfor :

(Min T1 linse)

Er den linse, du har vist, fra din egen T1, eller hvis ikke: hvor har du da billedet fra ?

Jeg blev til en start forvirret over udseendet af objektiv-cellen, idet jeg havde forventet inskriptioner som C63/840 og Zeiss logo :

Kan der være tale om en tidlig version af Telementor C63 objektivet ?

Allan

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Allan

Billedet er fra et eller andet sted på nettet, men min ser nøjagtig sådan ud. I øvrigt er fjederringen på billedet vendt forkert. De små tappe skal vende ind mod objektivet. Jeg blev oz “skuffet” fordi der ikke var inskriptioner som på dit billede.
            Det har de ældre versioner åbenbart ikke, men det kan nu være ligemeget bare optikken er i orden og det er den på min. Simpelthen den bedste akromat jeg endnu har kigget igennem.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
            Deltager
              • Nova

Hej Leif,

Godt at høre, at vi har nøjagtig samme type T1 objektiv — så er jeg mere rolig

Og fjeder-ringens korrekte orientering havde jeg luret, ret smart faktisk !

Linsen fungerer i øvrigt perfekt på naboens antenne, jeg har først kunne afprøve den i dag, — måske jeg kan få lavet en stjerne-test på den i aften.

Allan

PS:

Allan_Dystrup wrote: — måske jeg kan få lavet en stjerne-test på den i aften.

Yes! perfekt stjernetest (Altair, 84x, 4-8 lambda defokus in/out).

Og smuk smuk airy skive i fokus Allan_Dystrup2014-09-18 21:45:26

Viser 5 indlæg - 136 til 140 (af 140 i alt)
            • Emnet 'Oldies but Goodies' er lukket for nye svar.