› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Okultation af Aldebaran natten til torsdag
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af nhaagh. This post has been viewed 75 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. februar 2015 kl. 18:51 #129225
nhaaghDeltager- Super Giant
HUSK at observere når månen okulterer Aldebaran kl ca. 01.15 torsdag morgen (26.2). Månen vil stå knap 10 grader over horisonten i vest.
De præcise tider for forskellige byer kan ses her:
http://www.lunar-occultations.com/iota/bstar/0225zc692.htm
Held og lykke med vejret 🙂
25. februar 2015 kl. 20:19 #129230
tom.aDeltager- Super Giant
Her er et kort som viser hvor Aldebaran “rammer” månen.
Det tidligste tidspunkt for start af okkultationen er kl. 0107 i Skagen.
Det seneste tidspunkt for start af okkultationen er kl. 0119 i Esbjerg.Det tidligste tidspunkt for slut af okkultationen er kl. 0128 i Esbjerg.
Det seneste tidspunkt for slut af okkultationen er kl. 0132 i Skagen.Alle andre steder i DK ligger i de nævnte tidsrum.
Tom A 2015-02-25 19:20:42
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/25. februar 2015 kl. 20:25 #129231
astrojensenDeltager- Neutron star
Højde over horisonten på Bornholm: 5°… Dvs. ikke synlig fra min have. Tidspunkt: Kl 01.15. På en hverdagsaften… Skal op kl. 04.20…
Tror, jeg springer over.
Thomas, Bornholm
25. februar 2015 kl. 23:13 #129256
Så så Thomas – du kan da ikke nedprioritere en god observation for lidt arbejde…
25. februar 2015 kl. 23:17 #129258
Er der nogen der ved hvor langt syd på man skal for at se den som “grazing” ?
Eller hvor man kan finde den slags information ?
26. februar 2015 kl. 07:55 #129270
Jeg fik mig kæmpet ud af seng lidt i kl. 1 for at se okkultationen. Heldigvis var vejret flot klart. Visuelt kunne jeg ikke se Aldebaran for Månens lys, men i håndkikkerten dannede de et flot par, som blev flottere og mere fascinerende jo nærmere tiden kom på okkultationstidspunktet. Og pludselig var Aldebaran væk!
Tilsynekomsten var ved den belyste side af månen og der gik et par sekunder før jeg opdagede at Aldebaran var blevet synlig igen.Flot! Jeg vil klart anbefale jer at kig med næste gang Aldebaran bliver okkulteret. Næste gang er 21. april kl. 1745 UT med solen over horisonten.
NHaagh wrote: Er der nogen der ved hvor langt syd på man skal for at se den som “grazing” ?
Iflg. Occult 4.0.1 så var nærmeste “grazing” fra Møn, 108 km i SV-retning. Et sted i Nordtyskland.Jeg bruger et lille program som hedder Occult 4.0.1, det beregner mange ting, blandt andet okkultationer (både måne og asteroider) og graze.
Tom A 2015-02-26 09:15:30
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. februar 2015 kl. 10:17 #129272
Programmet Occult er oppe på version 4.1.1. Det er et freeware program og kan downloades her:
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. februar 2015 kl. 10:58 #129275
RudiDeltager- Neutron star
NHaagh wrote: Er der nogen der ved hvor langt syd på man skal for at se den som “grazing” ?
Det er faktisk et rigtig spændende spørgsmål.
Ud fra Månen’s deklination og Aldebarans ditto må det være muligt at beregne hvilken bredde man skal flytte til ved at tage højde for parallakse fejlen.
Men med lidt fiddle-fudlen i RedShift, kan jeg se at jeg skulle have været ca ned til Kiel et sted (nord på kan man ikke komme langt nok i dette tilfælde).
/Rudi B. Rasmussen
27. februar 2015 kl. 13:34 #129319
GOdt at du fik set den Tom. Hos mig druknede månen i lav dis så jeg så den kun frem til omkring 00.45 hvor Aldebaran stadig kunne ses med det blotte øje.
Tak for info om programmet.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Okultation af Aldebaran natten til torsdag' er lukket for nye svar.