› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Okularer til solobservationer
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 506 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2017 kl. 09:57 #161186
Anonym- Super Nova
Hej
Er der nogle bestemte typer af okularer, eller deres speciale opbygning der gør den særlig egnet til sol observationer.
Og hvilken størrelse og AFOV vil i anbefaler. Jeg har selv kigget lidt rundt på forskellige forums, men som forventet er der meget forskellige præference. Har selv spekuleret over om en ” Baader Hyperion 8-24mm Mark IV zoom okular ” kunne være en brugbar løsning for de fleste solobservation. Er lidt forelsket i Baader mark IV da den har så mange anvendselsmuligheder, men om det kunne være det rette køb for sol observationer ved jeg ikke.
Hvad er jeres erfaringer, jeg har nemlig virkelig brug for nogen gode råd.
På forhånd tak
Hilsen Jan H.
3. juni 2017 kl. 10:18 #161187
astrojensenDeltager- Neutron star
Bruger man full aperture filter foran objektivet eller et H-alpha system, så vil okularer egnede til planetobservationer i reglen også være det ideelle. Man kan dog altid udmærket bruge, hvad man allerede har. En undtagelse er ved gammeldags okularprojektion. Her må man holde sig til billige okularer, helst uden sammensatte linser. Det er næsten umuligt at finde i dag, så jeg anbefaler billige plösslokularer til denne brug. I reglen anbefaler jeg i dag, at man bruger filter over objektivet i stedet, helst med Baader solfilm.
Solen er egentlig et objekt med ret lav kontrast, på trods af den store lysmængde, så en binoviewer er virkelig en investering, der betaler sig, da den giver op til 40% bedre kontrastopfattelse. En binoviewer med to gode, almindelige plösslokularer er bedre end et enkelt okular, uanset hvor godt dette måtte være. Sådan er det i hvert fald for mig. Har man meget stor forskel i synsevnen på sine øjne, er en binoviewer muligvis ikke optimalt.
En binoviewer med to virkelig gode okularer er naturligvis det optimale! Her må jeg anbefale mikroskopokularer til brillebærere som værende særlig fordelagtige, da de ofte er ekstremt behagelige at kigge i, også i længere tid. Jeg har selv to 25mm Zeiss okularer fra et operationsmikroskop og de er helt ekstremt gode. Sådanne og lignende okularer fra almindelige stereomikroskoper kan ofte købes til yderst rimelige priser på eBay eller endda direkte fra producenten. Hvor jeg har brug for ekstra lang brændvidde, især på mit H-alpha filter, bruger jeg to 40mm plösslokularer med justerbare øjestykker.
Baader Maxbright binoviewer med to 25mm Zeiss mikroskopokularer.
Thomas, Bornholm
3. juni 2017 kl. 11:18 #161191
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Tja, jeg ville have sagt Ortho’er
Når jeg bruger min 6″ f/10 ualuminiserede Newton til solobservationer, så er det næsten altid et simpelt Ortho jeg syntes jeg ender op med…. Kanten af feltet er pivskarp i den lange Newton..
Men Plössel er heller ikke et dårligt valg..
mvh
Jens3. juni 2017 kl. 11:23 #161192
Anonym- Super Nova
Hi AstroJensen
Jeg venter på min Daystar quark + et full blown ERF filter til min 6″ refraktor fra den gode Astro Optics.
Så det du siger er, at mine okularer som jeg normalt ville bruge til planet observationer, ved full apeture, kan som sådan også benyttes til sol observationer.
Okay det lyder jo godt.
Jeg kan godt se alle fordelene ved en binoviewer , men den har jeg med vilje valgt fra på nuværende tidspunkt. =)
Har du/I nogen erfaringer med at bruge zoom okulare ved solobservatione, såsom Baaders mark IV.
Hilsen Jan H.
3. juni 2017 kl. 11:29 #161193
Anonym- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Tja, jeg ville have sagt Ortho’erNår jeg bruger min 6″ f/10 ualuminiserede Newton til solobservationer, så er det næsten altid et simpelt Ortho jeg syntes jeg ender op med…. Kanten af feltet er pivskarp i den lange Newton..Men Plössel er heller ikke et dårligt valg..mvhJens
Tak Jens , aller gode erfaringer hjælper mig meget…så for man da tingene kredset lidt ind …
3. juni 2017 kl. 11:52 #161194
Jeg anbefalede som sådan ikke plösslokularerne over noget andet ved almindelige observationer, hvor jeg også selv klart foretrækker orthoskoper, hvis valget står mellem de to, men til solprojektion er de bedre, fordi de er billigere. Hvis et plösslokular til 200kr skulle blive ristet, så er det ikke den store katastrofe.
Til solprojektion med en langbrændviddet 60 – 80mm kan man dog uden større risiko bruge også orthoskoper. Mere avancerede okularer end det skal man næppe bruge.
Thomas, Bornholm
3. juni 2017 kl. 12:39 #161197
spatzekDeltager- Super Giant
Bruger selv 32mm eller 40mm Plössl okularer fra TeleVue. De er faktisk japanere, men er jo ikke billige. Men top kvalitet. Minus er, at de ikke er super nemme at kigge i for andre, hvis man ikke er vant til at kigge i kikkert, så til forevisninger noget andet. Men skarpe og uden reflektioner.
3. juni 2017 kl. 17:14 #161198
clauskafDeltager- Nova
Jeg er blevet postiv overrasket over Bader zoom en dog kun i version III men det er vel ikke blevet dårligere i version IV? Jeg har før været modstander af zoom okularer. Dog skal du være opmærkom på at feltet er dårligere/mindre ved lav forstørrelse men det er et okular jeg bruger flittigt ved alm. astronomi
hilsen Claus
3. juni 2017 kl. 17:41 #161199
Anonym- Super Nova
Hej Claus
Jeg har besøgt en del forums, og der var forbavsende mange der tilsyneladende brugte zoom okular til sol observationer. Mange brugte det billige, det var sådan at mange omtalte det, “Seben zoom okular “. Nogle få andre brugte det noget dyre
” Pentax XL 8-24mm Zoom ” . Det overrasket mig bare at der var så mange der brugte et zoom okular, og det fik mig til at tænke på om ” Hyperion Universal Zoom Mark IV ” kunne være et godt alternativ, da dette zoom okular har så mange anvendelse muligheder. ( http://www.baader-planetarium.com/en/baader-hyperion-universal-zoom-mark-iv-8-24mm-eyepiece-(1%C2%BC%22–2%22).html )
Men jeg tro at jeg vil gå efter par stykker Televue Plöss okularer, 40mm og 32mm men jeg har ikke beslutte mig endnu. Det er jo ikke noget der haster
Hilsen Jan H.
3. juni 2017 kl. 18:35 #161200
Inden du lige beslutter dig, skal du lige finde ud af, hvilke forstørrelser, du skal bruge.
Med 1200mm brændvidde på teleskopet, kan jeg umiddelbart sige, at til din Quark SKAL du bruge et 40mm okular. Helst længere. Ellers bliver forstørrelsen for høj for gennemsnitslufturoen, fordi der er en 4.2x barlow indbygget i Quarken. En 6″ er faktisk temmelig overkill på de fleste dage. Jeg er i reglen seeingbegrænset allerede med min 63mm på en hel del af dagene og en 80mm er seeingbegrænset på næsten alle dage. Dette kan selvfølgelig variere fra sted til sted.
Til hvidt lys observationer, da jeg brugte min 5″ refraktor til det, lå jeg i reglen på en forstørrelse på 50x – 80x, afhængig af forholdene. Her vil Baaders Zoomokular sikkert gøre fortrinlig fyldest.
Thomas, Bornholm
4. juni 2017 kl. 22:34 #161241
Anonym- Super Nova
Hej,
Har meget lidt erfaring med solobservation. Men til Merkurpassagen sidste år i Maj, lavede jeg baseret på Baader solfilmen et solfilter af pap og Gaffa-tape til at skyde over dug-kappen på min 100mm f/12. I den anden ende brugte jeg min Baader zoom 8-24 mark lll.
Gik fint, kunne se flere solpletter skarpt ud over selve Merkur-skiven.
Anders
5. juni 2017 kl. 21:15 #161275
Anonym- Super Nova
Hej Anders
Tak for dit indspark Anders. Jeg har bestemt mig for at supplere min ” lille ” samling af low power okularer med et Televue 55 mm plossl som er blevet bestilt i dag.
Jeg har i forvejen et 38mm Panaview okular med et AFOV på 70.
Fik af Astro Optic et 2 inch eyepiece holder med til min Daystar Quark uden merberegning. Virkelig flot gestus. Ser lige hvordan min 38mm Panaview opføre sig under teleskopet før vi evt. kigge på andre muligheder.
Hilsen Jan H.
6. juni 2017 kl. 20:31 #161307
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg bruger præcis de samme okularer til solen, som jeg iøvrigt bruger til planeter og DSO — dvs. pimært orthoskoper, og gerne i bino. Det gælder for hvidt lys (Baader folie og Herschel kile) som for H-alpha (Quark Chromo og Lunt solteleskop).
På min 60mm Lunt starter jeg dog som “default” normalt med samme okular, som Thomas bruger: Zeiss 25mm OPMI, som jeg hurtigt ofte kører op i større forstørrelse med med Baaders VIP-barlow i 2x konfiguration — Piv-skarpt!
For Quark’en på min 80mm refraktor starter jeg oftest med mit ATC 40mm Kellner okular for større synsfelt. Går derefter over til orthoskoper med kortere brændvidde, alt afhængig, hvad seeingen tillader.
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Okularer til solobservationer' er lukket for nye svar.