› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Okularer til 100mm refraktor
- Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 11 mÄneder siden af boa. This post has been viewed 110 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. marts 2015 kl. 15:30 #130339
boa- Moon
Hej vennerSom jeg har skrevet i et nybegynder indlÊg, sÄ kÞber jeg snart enten en Astro 102 ED-OPTIC eller SW Evostar 100ED DS-Pro. KÞber jeg sidstnÊvnet hos Firstlightoptics fÞlger der 0.85 focal reducer med gratis. SÄdan en fyr er KUN til astrofoto ikke?
http://www.firstlightoptics.com/pro-series/skywatcher-evostar-100ed-ds-pro-outfit.html
Men, hvilke 2-3 okularer og en barlow vil i anbefale til bÄde deep sky og planeter, sÄ jeg er nogenlunde dÊkket ind? De skal vÊre en ordentlig kvalitet, og til en fornuftig pris. Dvs mÄske omkring 3-600 kr pr. okular. (Jeg bruger ikke briller)
Takker…Bo
Boa 2015-03-19 16:52:27 19. marts 2015 kl. 17:25 #130344
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hei,
Skal du ha okularer av god kvalitet, mÄ du hÞyere opp i pris enn dette. Televue, Baader og Celestron har et bredt utvalg av gode okularer. Med en barlow i tillegg, trenger du egentlig ikke mer enn 2 -3 okularer av god kvalitet (f.eks. fra 16 til 32 mm br.vidde). GÄ heller litt opp i pris og kjÞp god kvalitet, enn motsatt.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
19. marts 2015 kl. 18:07 #130348
boa- Moon
Hej Rune
Ok, kunne mÄske nok svinge mig op til en 7-900 kr pr. okular. IsÊr hvis jeg kunne nÞjes med 2, og sÄ en barlow.
Et 32mm okular – mĂ„ske widefield til Andromeda, Orion osv mĂ„ske?
Men 16mm, er vel ikke helt kraftigt nok hvis jeg skal kunne se planeter og mÄnen rimeligt detaljeret? Selv med en barlow?
Bo
19. marts 2015 kl. 18:52 #130351
Du greier deg fint med 2 stk. okularer (f.eks. 32 og 20 mm). Med en 2 x barlow, betyr dette i praksis 2 x forstÞrrelse, (dvs. 16 mm og 10 mm). 32 mm egner seg fint som widefield pÄ bÄde Andromeda og Orion.
16 mm med 2 x barlow pÄ planeter tilsvarer 8 mm br.vidde, sÄ her kommer du enda tettere pÄ. Her vil imidl. teleskopets yteevne begrense fokus, hvis du overskrider maks. forstÞrrelse. Divider teleskopets br.vidde med okularets br.vidde og x med 2, sÄ finner du antall forstÞrrelser. Teleskopets maks. forstÞrrelse finner du info om pÄ websiden hvor du kjÞper teleskopet.
Mvh Rune.
19. marts 2015 kl. 20:26 #130366
Du behÞver ikke Ä bry deg sÄ mye med dette siste (maks. forstÞrrelse), hvis du ikke finner info om det, men en refraktor egner seg vanligvis bedre til deep sky (widefield), enn til planeter. 100 mm pÄ hovedspeilet er ikke mye nÄr man snakker om planeter, men du vil sikkert kunne se enkelte detaljer pÄ f.eks. Jupiter under god seeing.
PrĂžv deg frem med okularstr. og barlow.
Lykke til!
Mvh Rune.
19. marts 2015 kl. 20:34 #130369
boa- Moon
Ok tak
Teleskop-Express har tilbud pĂ„ to Baader Hyperion okularer til 209 euro. Tror det mĂ„ vĂŠre et fornuftigt okular đ
Takker
Bo
19. marts 2015 kl. 21:51 #130383
Baader Hyperion er gode okularer, sÄ disse kan du trygt kjÞpe.
Mvh Rune.
20. marts 2015 kl. 10:50 #130416
troels- Planet
PÄ forhandlerens hjemmeside kan man se, at en Astro 102 ED har en brÊndvidde pÄ 714 mm.
ForstÞrrelsen beregnes som objektivets brÊndvidde divideret med okularets.Det giver med et 20mm okular en forstÞrrelse pÄ 36x.
Med et 16 mm okular giver det 44,6x.
Og med en 2x Barlow det dobbelte, altsÄ 72x og 89x.Den teoretiske oplÞsning for en linse ligger pÄ omkring 2,5 x diameteren i mm.
SĂ„ jeg kan ikke rigtig se, hvorfor du ikke skulle have glĂŠde af et kortere okular, sĂ„ du kan udnytte de sjĂŠldne gode nĂŠtter til at se detaljer pĂ„ mĂ„nen og planeterne – og oplĂžse dobbeltstjerner og kuglehobe.vh Troels
20. marts 2015 kl. 19:02 #130470
boa- Moon
Hej Troels
Tak, havde tÊnkt pÄ hvordan de udregnede forstÞrrelser. Super.
SĂ„ et okular pĂ„ 10mm virker fornuftigt, og sĂ„ kan den sĂŠttes til en 2x barlow om vejret tillader det đ
Takker
Bo
21. marts 2015 kl. 00:44 #130510
finnrDeltager- Main Sequence
Mit foretrukne okular til MĂ„nedetaljer
og planeter i Astro ED102 er et 6 mm Televue Radian (118x). Det er langtfra
alle aftener, at seeing til er god nok, men nÄr den er, ser man rigtig mange
detaljer med dette okular. Mit Skywatcher AZ4 mount tracker ikke, og det er
faktisk et problem at skifte til barlow â hvis jeg fx observerer med et 10mm
okular og gerne vil indsĂŠtte en 2x barlow, kan det vĂŠre svĂŠrt at fange planeten
igen. PĂ„ det seneste har jeg brugt et
Baader hyperion zoom 24-8mm til planetobservationer med 2,25x barlowâen permanent pĂ„
(67-201x). Det er nÊsten lige sÄ godt som TV radian, men har ikke helt sÄ skarp
kontrast, og et mindre synsfelt, hvad der dog ikke betyder sÄ meget til planeter.I Þvrigt har jeg meget fornÞjelse af et
38 mm 2â okular, der giver 19x forstĂžrrelse og et synsfelt pĂ„ 3Âœ grad â det er
nĂŠsten som en prismekikkert, men unĂŠgteligt mere stabilt at kikke i! MEN: det
er gÄet op for mig, at widefield okularer viser rigtig meget astigmatisme ved
korte brĂŠndvidder. Astro-refraktoren er 714 mm. Selv mit 20 mm Meade QX har
meget astigmatisme her, mens det slet ikke er et problem i min 8â SCT med 2000
mm brĂŠndvidde!FinnR
21. marts 2015 kl. 09:54 #130517
troels- Planet
Fint at kunne hjĂŠlpe lidt.
Du skal bare huske, at hvis du har et 20 mm okular og en 2X Barlow, er det mÄske sÄ smart at anskaffe et 10 mm okular. Den brÊndvidde har du jo i forvejen med fÞrstnÊvnte kombination.
SĂ„ har du mere glĂŠde af et 12 mm, som giver dig effektivt 6 mm med Barlow.
En anden kombination er, som FinnR er inde pÄ, en barlow med 2,5 eller 3 gange.Og sÄ skal du huske, at med en Alt-Az- opstilling, som jeg har indtryk af at du sigter mod, har du virkelig brug for vidvinkel-okularer pÄ de korte brÊndvidder. (Som FinnR ogsÄ skriver)
vh Troels
21. marts 2015 kl. 10:17 #130521
natteravnDeltager- Main Sequence
Boa wrote: Hej vennerSom jeg har skrevet i et nybegynder indlÊg, sÄ kÞber jeg snart enten en Astro 102 ED-OPTIC eller SW Evostar 100ED DS-Pro. KÞber jeg sidstnÊvnet hos Firstlightoptics fÞlger der 0.85 focal reducer med gratis. SÄdan en fyr er KUN til astrofoto ikke?
http://www.firstlightoptics.com/pro-series/skywatcher-evostar-100ed-ds-pro-outfit.html
Men, hvilke 2-3 okularer og en barlow vil i anbefale til bÄde deep sky og planeter, sÄ jeg er nogenlunde dÊkket ind? De skal vÊre en ordentlig kvalitet, og til en fornuftig pris. Dvs mÄske omkring 3-600 kr pr. okular. (Jeg bruger ikke briller)
Takker…Bo
KĂžb to rigtig gode okularer med vidvinkel, 82° helst og en god barlow, alt i 1.25″.
Senere et rigtig godt 2″ vidvinkel okular men dertil behĂžver du sĂ„ ogsĂ„ en 2″ diagonal.Min erfaring er at kĂžber man billigt er pengene oftest spildt. Godt udstyr skiftes ikke sĂ„ hurtigt ud og er ogsĂ„ til at sĂŠlge igen.
Det billige kan stort set kun forÊres vÊk nÄr du blit trÊt af det og det gÞr du med garanti inden lÊnge.
Er budgetet beskedent sÄ kÞb lidt ad gangen og glÊd dig over det og spar op til det nÊste.
Min bedste anbefaling vil vĂŠre flg.24mm televue Panoptik
13mm Nagler t6
9mm Nagler t6
Televue 2x barlowDyrt men alle pengene vĂŠrd.
PS:
Explorer Scientific skulle vĂŠre et godt og prisbilligt alternativ til Televue.
Jeg vil ikke anbefale okularer med mindre tilsyneladende synsfeldt end 68° uden styret montering.natteravn 2015-03-21 09:23:58 21. marts 2015 kl. 14:31 #130539
boa- Moon
Hej
Tak, men 3000 kr pr okular er langt over mit budget. Mindre mĂ„ kunne gĂžre det til en start, og har man stadig interessen, kan man jo opgradere okularerne hen ad vejen đ
Med et okular til omkring en tusse, kan man sikkert nÄ 80% af vejen til de nÊvnte okularer, til 1/3 del af prisen. Det er det jeg leder efter. Bang for buck.
Jeg tror man kan bruge den diagonal jeg har kigget pĂ„, som Astro anbefaler til 799,- har en adapter, sĂ„ den kan bruges til bĂ„de 2″ og 1.25″ okularer.
Mvh
Bo
21. marts 2015 kl. 14:41 #130540
boa- Moon
Hej Finn og Troels
Hmm, har godt nok fÄet lidt at tÊnke over. Kan godt se det med at skifte til barlow midt i det hele.
MĂ„ske jeg skulle kĂžbe et Panaview 2″ 38mm som Lyra anbefaler, og mĂ„ske ogsĂ„ det pĂ„ 26 mm. Lyder til de kunne vĂŠre fornuftige til en start.
http://www.lyra.dk/udstyr/okularer/panaview-2-okularer.html
Der ud over sÄ mÄske et 6-7mm okular og en barlow i god kvalitet.
Eller mÄske de 2 panaview og det Baader hyperion zoom Finn nÊvner. Kunne vÊre fint til en start.
Det er da en hel videnskab at finde gode okularer som passer til teleskop, brĂŠndvidde, planet, Deep sky osv…
Mvh
Bo
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Okularer til 100mm refraktor' er lukket for nye svar.