Okularer til 100mm refraktor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Okularer til 100mm refraktor

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

boa
      • Moon

Hej vennerSom jeg har skrevet i et nybegynder indlÊg, sÄ kÞber jeg snart enten en Astro 102 ED-OPTIC eller SW Evostar 100ED DS-Pro. KÞber jeg sidstnÊvnet hos Firstlightoptics fÞlger der 0.85 focal reducer med gratis. SÄdan en fyr er KUN til astrofoto ikke?

http://www.firstlightoptics.com/pro-series/skywatcher-evostar-100ed-ds-pro-outfit.html

Men, hvilke 2-3 okularer og en barlow vil i anbefale til bÄde deep sky og planeter, sÄ jeg er nogenlunde dÊkket ind? De skal vÊre en ordentlig kvalitet, og til en fornuftig pris. Dvs mÄske omkring 3-600 kr pr. okular. (Jeg bruger ikke briller)

Takker…Bo

Boa2015-03-19 16:52:27

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Hei,

Skal du ha okularer av god kvalitet, mÄ du hÞyere opp i pris enn dette. Televue, Baader og Celestron har et bredt utvalg av gode okularer. Med en barlow i tillegg, trenger du egentlig ikke mer enn 2 -3 okularer av god kvalitet (f.eks. fra 16 til 32 mm br.vidde). GÄ heller litt opp i pris og kjÞp god kvalitet, enn motsatt.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

boa
          • Moon

Hej Rune

Ok, kunne mÄske nok svinge mig op til en 7-900 kr pr. okular. IsÊr hvis jeg kunne nÞjes med 2, og sÄ en barlow.

Et 32mm okular – mĂ„ske widefield til Andromeda, Orion osv mĂ„ske?

Men 16mm, er vel ikke helt kraftigt nok hvis jeg skal kunne se planeter og mÄnen rimeligt detaljeret? Selv med en barlow?

Bo

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Du greier deg fint med 2 stk. okularer (f.eks. 32 og 20 mm). Med en 2 x barlow, betyr dette i praksis 2 x forstÞrrelse, (dvs. 16 mm og 10 mm). 32 mm egner seg fint som widefield pÄ bÄde Andromeda og Orion.

16 mm med 2 x barlow pÄ planeter tilsvarer 8 mm br.vidde, sÄ her kommer du enda tettere pÄ. Her vil imidl. teleskopets yteevne begrense fokus, hvis du overskrider maks. forstÞrrelse. Divider teleskopets br.vidde med okularets br.vidde og x med 2, sÄ finner du antall forstÞrrelser. Teleskopets maks. forstÞrrelse finner du info om pÄ websiden hvor du kjÞper teleskopet.

Mvh Rune.

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

Du behÞver ikke Ä bry deg sÄ mye med dette siste (maks. forstÞrrelse), hvis du ikke finner info om det, men en refraktor egner seg vanligvis bedre til deep sky (widefield), enn til planeter. 100 mm pÄ hovedspeilet er ikke mye nÄr man snakker om planeter, men du vil sikkert kunne se enkelte detaljer pÄ f.eks. Jupiter under god seeing.

PrĂžv deg frem med okularstr. og barlow.

Lykke til!

Mvh Rune.

boa
                • Moon

Ok tak

Teleskop-Express har tilbud pĂ„ to Baader Hyperion okularer til 209 euro. Tror det mĂ„ vĂŠre et fornuftigt okular 🙂

Takker

Bo

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Baader Hyperion er gode okularer, sÄ disse kan du trygt kjÞpe.

Mvh Rune.

troels
                    • Planet

PÄ forhandlerens hjemmeside kan man se, at en Astro 102 ED har en brÊndvidde pÄ 714 mm.
                    ForstĂžrrelsen beregnes som objektivets brĂŠndvidde divideret med okularets.

Det giver med et 20mm okular en forstÞrrelse pÄ 36x.
                    Med et 16 mm okular giver det 44,6x.
                    Og med en 2x Barlow det dobbelte, altsÄ 72x og 89x.

Den teoretiske oplÞsning for en linse ligger pÄ omkring 2,5 x diameteren i mm.
                    SĂ„ jeg kan ikke rigtig se, hvorfor du ikke skulle have glĂŠde af et kortere okular, sĂ„ du kan udnytte de sjĂŠldne gode nĂŠtter til at se detaljer pĂ„ mĂ„nen og planeterne – og oplĂžse dobbeltstjerner og kuglehobe.

vh Troels

boa
                      • Moon

Hej Troels

Tak, havde tÊnkt pÄ hvordan de udregnede forstÞrrelser. Super.

SĂ„ et okular pĂ„ 10mm virker fornuftigt, og sĂ„ kan den sĂŠttes til en 2x barlow om vejret tillader det 🙂

Takker

Bo

finnr
                      Deltager
                        • Main Sequence

Mit foretrukne okular til MĂ„nedetaljer
                        og planeter i Astro ED102 er et 6 mm Televue Radian (118x). Det er langtfra
                        alle aftener, at seeing til er god nok, men nÄr den er, ser man rigtig mange
                        detaljer med dette okular. Mit Skywatcher AZ4 mount tracker ikke, og det er
                        faktisk et problem at skifte til barlow – hvis jeg fx observerer med et 10mm
                        okular og gerne vil indsĂŠtte en 2x barlow, kan det vĂŠre svĂŠrt at fange planeten
                        igen. PĂ„ det seneste har jeg brugt et
                        Baader hyperion zoom 24-8mm til planetobservationer med 2,25x barlow’en permanent pĂ„
                        (67-201x). Det er nÊsten lige sÄ godt som TV radian, men har ikke helt sÄ skarp
                        kontrast, og et mindre synsfelt, hvad der dog ikke betyder sÄ meget til planeter.

I Ăžvrigt har jeg meget fornĂžjelse af et
                        38 mm 2” okular, der giver 19x forstĂžrrelse og et synsfelt pĂ„ 3Âœ grad – det er
                        nĂŠsten som en prismekikkert, men unĂŠgteligt mere stabilt at kikke i! MEN: det
                        er gÄet op for mig, at widefield okularer viser rigtig meget astigmatisme ved
                        korte brĂŠndvidder. Astro-refraktoren er 714 mm. Selv mit 20 mm Meade QX har
                        meget astigmatisme her, mens det slet ikke er et problem i min 8” SCT med 2000
                        mm brĂŠndvidde!

FinnR

troels
                          • Planet

Fint at kunne hjĂŠlpe lidt.
                          Du skal bare huske, at hvis du har et 20 mm okular og en 2X Barlow, er det mÄske sÄ smart at anskaffe et 10 mm okular. Den brÊndvidde har du jo i forvejen med fÞrstnÊvnte kombination.
                          SĂ„ har du mere glĂŠde af et 12 mm, som giver dig effektivt 6 mm med Barlow.
                          En anden kombination er, som FinnR er inde pÄ, en barlow med 2,5 eller 3 gange.

Og sÄ skal du huske, at med en Alt-Az- opstilling, som jeg har indtryk af at du sigter mod, har du virkelig brug for vidvinkel-okularer pÄ de korte brÊndvidder. (Som FinnR ogsÄ skriver)

vh Troels

natteravn
                          Deltager
                            • Main Sequence

Boa wrote: Hej vennerSom jeg har skrevet i et nybegynder indlÊg, sÄ kÞber jeg snart enten en Astro 102 ED-OPTIC eller SW Evostar 100ED DS-Pro. KÞber jeg sidstnÊvnet hos Firstlightoptics fÞlger der 0.85 focal reducer med gratis. SÄdan en fyr er KUN til astrofoto ikke?

http://www.firstlightoptics.com/pro-series/skywatcher-evostar-100ed-ds-pro-outfit.html

Men, hvilke 2-3 okularer og en barlow vil i anbefale til bÄde deep sky og planeter, sÄ jeg er nogenlunde dÊkket ind? De skal vÊre en ordentlig kvalitet, og til en fornuftig pris. Dvs mÄske omkring 3-600 kr pr. okular. (Jeg bruger ikke briller)

Takker…Bo

KĂžb to rigtig gode okularer med vidvinkel, 82° helst og en god barlow, alt i 1.25″.
                            Senere et rigtig godt 2″ vidvinkel okular men dertil behĂžver du sĂ„ ogsĂ„ en 2″ diagonal.

Min erfaring er at kÞber man billigt er pengene oftest spildt. Godt udstyr skiftes ikke sÄ hurtigt ud og er ogsÄ til at sÊlge igen.
                            Det billige kan stort set kun forÊres vÊk nÄr du blit trÊt af det og det gÞr du med garanti inden lÊnge.
                            Er budgetet beskedent sÄ kÞb lidt ad gangen og glÊd dig over det og spar op til det nÊste. Smile
                            Min bedste anbefaling vil vĂŠre flg.

24mm televue Panoptik
                            13mm Nagler t6
                            9mm Nagler t6
                            Televue 2x barlow

Dyrt men alle pengene vĂŠrd.

PS:
                            Explorer Scientific skulle vĂŠre et godt og prisbilligt alternativ til Televue.
                            Jeg vil ikke anbefale okularer med mindre tilsyneladende synsfeldt end 68° uden styret montering.

natteravn2015-03-21 09:23:58

boa
                              • Moon

Hej

Tak, men 3000 kr pr okular er langt over mit budget. Mindre mĂ„ kunne gĂžre det til en start, og har man stadig interessen, kan man jo opgradere okularerne hen ad vejen 🙂

Med et okular til omkring en tusse, kan man sikkert nÄ 80% af vejen til de nÊvnte okularer, til 1/3 del af prisen. Det er det jeg leder efter. Bang for buck.

Jeg tror man kan bruge den diagonal jeg har kigget pĂ„, som Astro anbefaler til 799,- har en adapter, sĂ„ den kan bruges til bĂ„de 2″ og 1.25″ okularer.

Mvh

Bo

boa
                                • Moon

Hej Finn og Troels

Hmm, har godt nok fÄet lidt at tÊnke over. Kan godt se det med at skifte til barlow midt i det hele.

MĂ„ske jeg skulle kĂžbe et Panaview 2″ 38mm som Lyra anbefaler, og mĂ„ske ogsĂ„ det pĂ„ 26 mm. Lyder til de kunne vĂŠre fornuftige til en start.

http://www.lyra.dk/udstyr/okularer/panaview-2-okularer.html

Der ud over sÄ mÄske et 6-7mm okular og en barlow i god kvalitet.

Eller mÄske de 2 panaview og det Baader hyperion zoom Finn nÊvner. Kunne vÊre fint til en start.

Det er da en hel videnskab at finde gode okularer som passer til teleskop, brĂŠndvidde, planet, Deep sky osv…

Mvh

Bo

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Okularer til 100mm refraktor' er lukket for nye svar.