Okularer, forstørrelse og skarphed

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Okularer, forstørrelse og skarphed

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af moser-nielsen. This post has been viewed 632 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

moser-nielsen
    Deltager
      • Planet

Så kom der endelig et par mørke timer med klart vejr tidligt i morges 🙂

Jeg fik kikket på planeterne på den østlige himmel, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål til jer.

Jeg kikkede gennem en 6″ f:5 Skywatcher reflektor af ældre dato (blå tubus) og brugte til maksimal forstørrelse, 300x, et 2,5 mm Skywatcher okular. Igennem dette okular så jeg ganske vist objekterne større men også mere uskarpe.

Jeg havde ikke tid til større fejlfinding ej heller gentagne forsøg på at ramme et bedre fokus, da jeg prioriterede at komme hele repertoiret igennem + evt. lidt foto (som der dog ikke blev meget af). Jeg kan således have overset nogle simple faktorer. Jeg er f.eks. lige kommet i tanke om, at jeg ikke fik undersøgt om der evt. var kondens på okularets linser.

Summa summarum vil jeg være taknemmelig for alle gode råd, erfaringer og forslag.

Mvh Peter

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg tror du presser tingene for meget. 300X så skal været være helt OK! Prøv med lidt mindre forstørrelse, så skal det nok være skarpere. Jeg ved heller ikke kvaliteten af dine okularer, samt om du er 100% kollimeret

Hilsen Claus

clauskaf
        Deltager
          • Nova

været=vejret

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hvis der er dug i systemet (især okularer) så ses det ofte som en “halo” omkring stjernerne/Planeterne. Jeg tror du forventer for meget på en gang. Det er ofte max forstørrele man går efter i starten. Brug kun max forstørrelse når forholdene er til det og det hele “spiller” og når man har mere øvelse

outlook
            Deltager
              • Super Nova

At se planeter i ret lav højde med en 6″ f5 akromat og høj forstørrelse er at bede om “problemer”. Så ud over hvad Claus nævner, så er der først og fremmest den kromatiske farvefejl som er ret intens med en så hurtig refraktor.

Der må ha været meget blåt omkring de klare objekter og det går ud over kontrasten. Du kan bruge filtre som “Semi-apo filter” eller lign. for at mindske det, men helt godt bliver det aldrig.

Dernæst er der den atmosfæriske aberration som er en slags brydningseffekt ligesom i et prisme og som også slører lidt. Endelig kan der være den sfæriske aberration som gør sig gældende.

Prøv at lave en grov stjernetest som du kan finde henvisninger til mange steder på Internettet og se hvad den siger. Og så kan det endelig også være den atmosfæriske uro også kaldet seeingen som spiller ind.

outlook2015-11-08 15:38:34

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Jeg havde opfattelsen at det er en reflektor og ikke refraktor? Hvis det er så kan kollimeringen også være en mulighed

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Det er nu altså en newton, han bruger, så farvefejl er der forhåbentlig ikke så meget af…

Thomas, Bornholm

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Undskyld, det er sgu da en reflektor.

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

chris_h
                    Deltager
                      • Super Nova

Husk at når man øker forstørrelsen så forstørrer man også atmosfæriske forhold (turbulens). Man skal ha meget gode forhold for å forstørre 300x uten at bildet bryter sammen Smile

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Var lige oppe og “glo” efter nordlys ved 4 tiden, her d 8 November. Seeing var så ringe, det nær ikke er set i mands minde. MetroBlue er heller ikke helt uenig med mig om den sag: Link til MetroBlue. (seeing 2:1)Landbo2015-11-08 16:10:20

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hejsa

I morges var der en del lufturo grundet stormen og en luftfugtighed på 90, noget som ikke gør det lettere.

Du har også nogle andre begrænsninger som gør det svært, men primært tror jeg det var
                          seeingen. Den så meget ringe ud tidligt i morges omkring Holstebro.

Mars er kun 4,4 buesek stor og dit teleskops opløsningsevne er i bedste fald (blåt lys) 0,63
                          buesek og 0,82 buesek (rødt lys)
                          Desuden vil den lave højde på Mars i morges kl. 06.15 gøre at f.eks. det blå lys spredes ud
                          over hele 2 buesek og dermed udvasker temmelig meget. Så forvent ikke at du ser nogen
                          detaljer og visuelt vil planeten ikke være helt rund men aflang.

Venus er lettere da den er større, ca. 21 buesek, men du vil visuelt ikke se nogle detaljer på
                          planeten. Det blå lys er udtværet med hele 2 busek.

Jupiter er større 34 buesek og står også højere, her burde du kunne se detaljer medmindre
                          seeingen er dårlig. Det blå lys er mindre spredt, 1,5 buesek,og nu under de fleste nætters seeing.

Jeg vil mene at visuelt er det meget op af bakke med samtlige planeter lige nu, selv Jupiter
                          bliver svær medmindre man har en ADC.

henrik
                          Deltager
                            • Nova

Hej

Kl. 5 imorges stod Månen og planeterne heller ikke ret højt på himlen;

Og med høj luftfugtighed bliver seeing heller ikke ret god oveni det, så langt fra ideelt.

Under sådanne forhold skal du ikke et højt op i forstørrelse – Max 150x-200x vil jeg mene.

Mvh HenrikHenrik2015-11-08 17:18:31

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Seeingen kan nu godt være særdeles god, selvom luftfugtigheden er høj, men det er ikke nogen garanti.

I det hele taget er der meget få, faste regler. Man bør altid gå ud og selv kontrollere seeingen.

Thomas, Bornholm

moser-nielsen
                              Deltager
                                • Planet

Tak til jer alle sammen for indlæggene, betragtningerne og de gode råd 🙂

Med venlig hilsen Peter

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Okularer, forstørrelse og skarphed' er lukket for nye svar.