› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Okular,barlow og filtre
- Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 6 måneder siden af Glenn Jensen. This post has been viewed 822 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. august 2020 kl. 21:35 #326178
Glenn JensenDeltager- Asteroid
Hej alle sammen jeg er forholdvist ny indenfor min interesse indenfor astronomi men jeg får stille og roligt opbygget mere viden omkring det.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at forstå hvordan Okular,barlow og filtre fungere så hvis i kender nogle gode videoer,links, eller danske artkikler mm. vil det være meget behjælpeligt. Jeg har dog lige nogle spørgsmål.Jeg ved at man kan få okulare i forskelige størrelser og jo mindre det er i mm. jo mere forstørre det men er det ikke også det et barlow gør? ved godt det nok ikke passer. Men hvis en måske lige kunne skærer tingene lidt mere ud i pap. man kan vel heller ikke kun bruge en barlow man skal også have et okular på?. Det virker ihvertfald for mig at okulare har meget betydning for hele oplevelsen.
Mvh Astrovegagle
18. august 2020 kl. 21:45 #326179
ErlandDeltager- Planet
Hej og velkommen til.
rent teknisk kan jeg ikke hjælpe dig med hvordan de forskellige ting er opbygget. Men det er der garanteret andre herinde der kan.
Men jeg kan prøve at give dig en idé om hvordan de forskellige ting bruges.
Et okular forstørrer mere, jo mindre dens ‘tal’ er. Dvs. hvor mange mm den er.
En barlow sættes imellem teleskopet og okularet. Oftest er barlowlinser på 2 eller 3*. Dvs. at den med 2* halverer tallet på okularet(groft fortalt), og derfor vil den lave et 12mm okular ‘om’ til et 6mm okular.
Filtre skrues oftest på i bunden af okularet og der findes mange forskellige filtre.
Jeg kan nævne et månefilter, som gør at månen ikke er så skarp at se på. Når månen er halvfuld eller mere, så kan det faktisk gøre ondt at se på den i teleskopet, da der kommer så meget lys igennem. Det hjælper et månefilter på.
Der er også mange andre slags filtre, men dem vil jeg ikke lige hoppe ud i.
Håber det giver lidt mening.Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
19. august 2020 kl. 18:51 #326191
ErlandDeltager- Planet
Hej igen Glenn.
Er lidt nysgerrig….
Hvad har du af udstyr (hvis du har noget)?Erland
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoToASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!
19. august 2020 kl. 23:50 #326196
´Hej Erland mange tak skal du have for din forklaring på det, jeg har ikke noget udstyr selv og har aldrig haft en stjerne kikkert men jeg leder og venter om der ikke skulle komme et godt tilbud eller noget brugt jeg synes som er interessant. Men en af mine venner har en meade etx 125 med et okular og filter sæt fra astro til. Vi har dog døjet med at få den ‘alignment’. Så vi har bare kigget uden go-to styringen. Jeg synes faktisk at teleskopet er super fint og opsætningen er nem. Så noget i den stil søger jeg ihvertfald dog uden go-to funktionen.
19. august 2020 kl. 23:50 #326197
.
20. august 2020 kl. 08:48 #326199
ErlandDeltager- Planet
Hvis du/i gerne vil have noget hjælp til at finde ud af at aligne teleskopet, så sig endelig til!
Du kan eventuelt bare skrive til mig på Messenger.
https://www.facebook.com/erland.hansen
Erland Kruse Hansen
20. august 2020 kl. 09:07 #326200
KIKKERT-TELESKOPHUSETDeltager- Planet
Hej
Her en multifunktions Barlow: Ved visuelt brug meder der 2x effekt – indsæt barlow linsen mellem teleskopet og okularet, og du fordobler dermed forstørrelse.
Visuelt brug med 1.5x effekt – skru linse elementet fra barlow linsen direkte ind i filtergevindet på dit okular,
og du øger dermed forstørrelsen med ca. 1.5x.Fotografisk konverter – skru linse elementet fra barlow linsen ind i 1.25″ næsestykket på en Astro Okular Projektions Adapter.
Dette giver en fotografisk konverter med en faktor på mellem 1.5x og 2x (afhænger af afstanden mellem objektivet og kameraets sensor).
https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/32-fotografisk-tilbehoer/354-astro-dslr-kamera-adapter-125/https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/25-barlow-linser/
/erik
20. august 2020 kl. 09:23 #326202
Hej Glenn
På astroforum er der en der har en ETX125 til salg, du kan jo prøve at kontakte hamHan skriver:
Jeg har en 125’er hvis det har interesse.
Du kan fange mig på mail dkrunmar@gmail.com
/erik20. august 2020 kl. 11:36 #326212
ErlandDeltager- Planet
Hej Erik.
Jeg vidste ikke at man kunne få en barlow der var ‘forskellige’ forstørrelser.
Det synes jeg faktisk er smart. (så skal man bare huske på hvordan den skal bruges for at få den rette forstørrelse).Erland
Erland Kruse Hansen
20. august 2020 kl. 14:18 #326214
Hej Erlan
Det er heller ikke lige til. Forstørrelsen – der er mange – afhænger af barlowlinsens negative brændvidde og afstanden fra obj. til okular/chip – man må eksperimentere.
/erik21. august 2020 kl. 19:39 #326221
Hej Erik mange tak for dit svar og det med at der var en ETX-125 til salg det vidste jeg slet ikke. Jeg tror faktisk at vi har den linse der man sætter den bagefter okularet det er virkelig smart.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.