Okular spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Okular spørgsmål

• Dette emne har 29 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af rener. This post has been viewed 363 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Forfatter

rener
      • Planet

Takker 😀
      ville det hjælpe hvis jeg anskaffede mig et 3x barlow?
      der er snart ved at være varmt nok til at jeg gider sidde ude, regner med at få nogle gode seeings her i helligdagene/weekenden, uden by lys og vindue.

Anonym
        • Nova

Kom ud, så skal du nu nok se en kæmpe forskel. Alle de 80mm teleskoper jeg har prøvet har vist rigtige fine billeder af Saturn ved 100x til 200x forstørrelse.

rener
          • Planet

når du skriver 100 – 200x forstørrelse? jeg har et 80×400 teleskop med 2x barlow og med 9.7mm+ barlow skulle det være 82x ikke sandt? der er et stykke op til 100x hvis jeg har forstået korrekt?

planen er at skulle ud i aften, vejret er super klart og venter bare på at få fri fra job nu 🙂

Rener2013-05-07 18:30:20

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

når du skriver 100 – 200x forstørrelse? jeg har et 80×400 teleskop med 2x barlow og med 9.7mm+ barlow skulle det være 82x ikke sandt? der er et stykke op til 100x hvis jeg har forstået korrekt?

Jo, det er rigtig nok. Det er bare ikke alle 80mm, der har en brændvidde på kun 400mm…! Min har 1200mm brændvidde og når 200x med et 6mm okular.

Men ud med teleskopet i aften, så skal du bare se.

Thomas, Bornholm

rener
              • Planet

det blev så endeligt klart og skyfrit i nordjylland omkring 01:00 tiden tirsdag nat, og brugte ca 3 timer på at kigge på den MM’s med ringen omkring 😀 tror jeg skal ned i en 5mm for noget større billede, men der er selvfølgelig osse mange andre planeter at kigge på, der måske ikke kræver helt så meget. men alt i betragtning en super hyggelig nat ..

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Altså bare lige for at sige :

Alt over 100 X Kraver Tålmon, Erfaring, sigtbarhed, stativ og så er kvalitet også mærkbar der over 100 X

Prøv at lege lidt med månen, Den er til at gå til.

finnr
                Deltager
                  • Main Sequence

Hej:

Hvis dit 9.7 mm okular er det
                  medfølgende fra Meade 4000 serien, er det et ganske udmærket og knivskarpt
                  okular. Det lyder mystisk, at du ikke kan fokusere det. Ha du prøvet at sætte
                  det i i dagslys og stille skarpt på en fjern skorsten eller antenne? De to
                  okularer er ikke parfokoale, dvs. at hvis du har stillet skarp med 25 mm
                  okularet, skal du fokusere igen, når du skifter okular. På ETX70 skal der drejes
                  afsindigt meget, før man når den rette fokus. Prøv i dagslys! Det er
                  selvfølgelig muligt, at der er en fejl på okularet, men det er ikke
                  sandsynligt.

Du bør stille teleskopet ud i kulden en
                  times tid før du skal bruge set, ellers kan der være luftstrømme i tubus, der
                  forstyrrer.

Ringen udenom Saturn ses ganske tydeligt
                  allerede ved 41X, og du vil også kunne se Saturns største måne Titan. Med 2x barlow når
                  du op på 82 X, og hvis du anskaffer et 6 mm okular kan du opnå 67 X og 133 X (fås fra ca. 300 kr. hos “Astro”). ”Cassinis
                  deling” i ringsystemet kan du næppe se med ETX80, optikken er ikke helt god
                  nok. De mindste ETX’er er ikke optimale til kritiske planetstudier, men Saturns
                  ring, Jupiters skybælter, Mars’ polkalot (hvert 2. år!) og Venus’ faser kan man
                  godt se. – Og så skal du prøve at få gang i GoTo, det er slet ikke så svært! Brug
                  2-star align og vælg selv alignmentstjernerne!

Go’ fornøjelse, FinnR (Mange års erfaring med ETX70).

rener
                    • Planet

Palle B. wrote: Altså bare lige for at sige :

Alt over 100 X Kraver Tålmon, Erfaring, sigtbarhed, stativ og så er kvalitet også mærkbar der over 100 X

Prøv at lege lidt med månen, Den er til at gå til.

Jeg elsker at se på månen, men ved ikke om du er seriøs? jeg kan se månen ca 5 dage om måneden hvor den er værd at se på, jeg har det medfølgende stativ fra etx80, jeg kan ikke få GOTO til at virke ordentligt, og sidder derfor og finder planeterne manuelt, og forsøger at lære nattehimlen via kort/apps istedet, da jeg tror goto funktionen måske er “gimpet” af min manglende genkendelse af diverse stjerner den har brug for, for at jeg kan sætte den om via 2 star align, og derfor sidder jeg manuelt og hygger, og bruger kun goto remoten til at langsomt centrere targets indtil videre. 🙁

FinnR wrote:

Hej:

Hvis dit 9.7 mm okular er det
                    medfølgende fra Meade 4000 serien, er det et ganske udmærket og knivskarpt
                    okular. Det lyder mystisk, at du ikke kan fokusere det. Ha du prøvet at sætte
                    det i i dagslys og stille skarpt på en fjern skorsten eller antenne? De to
                    okularer er ikke parfokoale, dvs. at hvis du har stillet skarp med 25 mm
                    okularet, skal du fokusere igen, når du skifter okular. På ETX70 skal der drejes
                    afsindigt meget, før man når den rette fokus. Prøv i dagslys! Det er
                    selvfølgelig muligt, at der er en fejl på okularet, men det er ikke
                    sandsynligt.

Du bør stille teleskopet ud i kulden en
                    times tid før du skal bruge set, ellers kan der være luftstrømme i tubus, der
                    forstyrrer.

Ringen udenom Saturn ses ganske tydeligt
                    allerede ved 41X, og du vil også kunne se Saturns største måne Titan. Med 2x barlow når
                    du op på 82 X, og hvis du anskaffer et 6 mm okular kan du opnå 67 X og 133 X (fås fra ca. 300 kr. hos “Astro”). ”Cassinis
                    deling” i ringsystemet kan du næppe se med ETX80, optikken er ikke helt god
                    nok. De mindste ETX’er er ikke optimale til kritiske planetstudier, men Saturns
                    ring, Jupiters skybælter, Mars’ polkalot (hvert 2. år!) og Venus’ faser kan man
                    godt se. – Og så skal du prøve at få gang i GoTo, det er slet ikke så svært! Brug
                    2-star align og vælg selv alignmentstjernerne!

Go’ fornøjelse, FinnR (Mange års erfaring med ETX70).

hey finn.
                    hvor stor er din saturn med 80etx? jeg har indtil nu kunnet se den meget lille, uden måner, men med noget der ligner et skybælte omkring den. jeg vil meget gerne bruge goto, men har læst manualen 10000 gange og den fungerer stadig ikke, så jeg kører uden PT. lidt fortrudt jeg ikke brugte de ekstra penge på optik istedet…

Rener2013-05-09 01:54:03

Anonym
                      • Nova

Rener wrote:
                      Jeg elsker at se på månen, men ved ikke om du er seriøs? jeg kan se månen ca 5 dage om måneden hvor den er værd at se på, jeg har det medfølgende stativ fra etx80, jeg kan ikke få GOTO til at virke ordentligt, og sidder derfor og finder planeterne manuelt, og forsøger at lære nattehimlen via kort/apps istedet, da jeg tror goto funktionen måske er “gimpet” af min manglende genkendelse af diverse stjerner den har brug for, for at jeg kan sætte den om via 2 star align, og derfor sidder jeg manuelt og hygger, og bruger kun goto remoten til at langsomt centrere targets indtil videre. 🙁

På min LXD75 er align-stjernerne altid så klare at de let kan spottes med det blotte øje. Du skal derfor sætte teleskopet op som der står i manualen og så når den prøver at finde den 1. align stjerne skal du prøve at flugte dit syn med kikkerten og se om du ikke kan se en ret klar stjerne tæt på der hvor kikkerten pejer. Så skal du bare finde og centrer denne i kikkerten og gøre det samme med den 2. stjerne. Brug lav forstørrelse (f.eks. 25 mm okkular )til at starte med at finde stjernen og centrer den i okkularet, så skift til lidt højere (f.eks. 9 mm) og centrer. Det er super let når du lige har prøvet det en gang eller to. Måske kan du få noget ud af youtube, f.eks.

finnr
                      Deltager
                        • Main Sequence

Hej Rener:

Saturn fylder ikke alverden i synsfeltet
                        ved 41X forstørrelse, men ringen skulle gerne være meget iøjnefaldende, med luft (undskyld, tomt rum) mellem ring og planet.
                        Skybælter nede på planeten kan faktisk ses på Saturn, men skal være ret heldig for at ane dem i
                        en ETX70 eller 80. Du kan se Saturn i aften kl. 23, hvis det ellers er klart.
                        Kik mod syd, (stik syd, brug kompas!): ca. 22 grader over horisonten ses den
                        klare stjerne Spica i Jomfruen. Det er en ad dem, det er nyttigt at kende. En
                        lille smule lavere og et lille stykke til venstre ses Saturn. Lige over Saturn,
                        noget højere oppe (55 grader), har du den meget klare stjern Arcturus (Den skal
                        man kende!). Ved 25X ligner Saturn en lille
                        gullig skive, måske lidt bredere end høj. Ved 41 X ses ringen, og en tydelig ”stjerne” et stykke til højre (5 Saturnbredder) er månen Titan! De andre er for små
                        til at ses ved 41X.

Et uhyre nyttigt stykke ekstraudstyr til
                        en ETX er en ”rødpunktsøger”. Den gør det meget lettere at finde
                        alignmentstjernerne. De fås fra ca. 200 kr hos Lyra, Astro og andre
                        udstyrsforretninger. En anden nyttig ting er en almindelig kikkert –
                        fuglekikkert, teaterkikkert eller hvad som helst. Find dine udvalgt alignment
                        stjerner i kikkerten først, og læg mærke til hvordan deres ”omegn” ser ud. Start derpå ETX80 og bed den aligne på fx
                        Arcturus. Kig ved laveste forstørrelse i ETX’en (ca. 16 X) og tjek om det ser rigtigt
                        ud. Fortsæt til næste stjerne (fx Vega mod Ø-NØ). Når først goTo er startet, holder motorerne selv
                        dit objekt (fx Saturn) i synsfeltet, og det er faktisk vældig praktisk! Hvis du fortsæt har problemer, så prøv at få hjælp hos nørderne i den lokale astronomi-klub.

Go’ fornøjelse, Finn

Go’ fornøjelse, FinnR

rener
                          • Planet

nu kan jeg så ik længere bruge pile tasterne højre / venstre på min goto..den bliver ved at dreje indtil den tilter… tror nok det skod teleskop ryger på dba.dk 🙁

finnr
                          Deltager
                            • Main Sequence

Ja, det lyder godt nok som teleskopet (eller rettere”Autostar” computeren) er defekt! Hvis du har købt den af en officiel forhandler, bør du kunne reklamere og få en en ny autostar Dead Men prøv lige at skifte batterierne først – svage batterier i en ETX kan sært nok få motorerne til at gå amok! vh Finnr

rener
                              • Planet

FinnR wrote: svage batterier i en ETX kan sært nok få motorerne til at gå amok! vh Finnr

Du er genial mand!!

Det giver så bare ingen mening at forlidt strøm får motoren til at gå amok haha, men nu kan jeg bruge piletasterne igen LOL

fik ellers taget mit første “astro” billede med en gammel iphone, resultatet er derefter men var sjovt at prøve

Rener2013-05-23 20:46:58

finnr
                              Deltager
                                • Main Sequence

Så mangler du bare at få GoTo til at fungere! Tilykke med det første astrofoto. Man kan faktisk tage nogle OK billeder af månen i de små ETX’er blot ved at holde et digitalkamera hen over okularet. – Jeg ville have vedlagt et billede af Venuspassagen i 2004 optaget på denne måde, men jeg kan tilsyneladende ikke få adgang til at uploade billeder Confused
                                vh, FinnR

rener
                                  • Planet
                                  jeg satser på at gi goto et spark her i min sommerferie, pt kan jeg ikke overskue at læse flere manualer (laver ikke meget andet på job) men må indrømme jeg er blevet ret hooked på de billeder, skal så nok bare have fat i et bedre kamera 😀
                                  og måske et 5mm okular, det bedste jeg kan se saturn i mit 9.7mm m 2x barlow er lidt skarpere end det billede jeg kunne få med telefonen, men ikke meget større end en peanut 🙁

Rener2013-05-24 02:45:22

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Okular spørgsmål' er lukket for nye svar.