Okular spørgsmål

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Okular spørgsmål

• Dette emne har 29 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af rener. This post has been viewed 362 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

rener
      • Planet

Hejsa
      jeg har leget lidt med mit ETX og kigget lidt på den flotte måne vi har haft her sidst i april, men jeg er lidt i tvivl mht okular + barlow
      hvis jeg bruger mit 26mm uden barlow får jeg et flot skarpt billede dog lidt småt, men jeg kan se hele månen, aktiverer jeg den indbyggede 2x barlow bliver det noget tættere på og stadig skarpt, men stadig kunne jeg tænke mig at se kraterne lidt tættere på, så prøver jeg med det andet okular som er et 9,7 (iflg påskrift) ser mere ud til der står super plössel9. 7mm på det, men med det kan jeg uden barlow komme ret tæt, dog uden at kunne stille særligt skarpt, det samme gentager sig med barlow. er det lille okular for kraftigt og månen ikke langt nok væk til dette?
      jeg har et bresser cam til at sætte i, som skul
      le Give en forstørrelse der svare til et 6mm okular, og her gentager historien sig. jeg kan kun se en mudret hvid klat.
      skal jeg kigge på andet med disse ? og anskaffe mig en mellemting på det 26mm og 9.7mm for bedre måne seeings?

edit: hvilket software bør man bruge til det webcam? virker som om jeg evt mangler en digital focus oven i for at kunne stille skarpt.

Rener2013-05-02 21:17:51

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hvilken model ETX er der tale om?

Ja, meget ofte kommer man i den situation, at et okular med kort brændvidde kan give en forstørrelse, der er for høj for objektet eller også at luften er for urolig den pågældende nat og billedet meget uskarpt. Med et 26mm okular + 2x barlow får du en forstørrelse, der er den samme som med et 13mm okular, altså lidt mindre end med et 9.7mm okular. Måske har luften bare ikke været tilstrækkelig rolig til, at du har kunnet bruge 9.7mm okularet. Det kan også være, at det pågældende 9.7mm okular ikke er af særlig god kvalitet, men det er ret sjældent nu til dags. De fleste okularer er i det mindste acceptable, om end måske ikke altid fremragende.

Husk også, at det bliver sværere at fokusere ved højere forstørrelse – især med kamera! Der må udvises en vis omhu og man må dreje meget forsigtigt på fokuseren.

Thomas, Bornholm

rener
          • Planet

ups glemte at skrive det er et etx 80, men jeg har ikke misforstået at jo mindre okular jo mere forstørrelse? eller? sorry jeg er grøn på det her :)og forsøger stadig at finde saturn, men jeg er i tvivl om jeg kan det med mit nuværende udstyr (kører stadig manuelt uden go to funktionen, eneste jeg bruger er håndkontrol for smoth kontrol)
          Rener2013-05-02 22:05:10

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Forstørrelsen er lig med teleskopets brændvidde divideret med okularets brændvidde. Dit teleskop har 400mm brændvidde, så et 26mm okular giver 15x og med en 2x barlow 30x. 9.7mm giver 41x. Det er ikke meget, så teleskopet burde kunne give skarpe billeder, hvis optikken ikke er helt i skoven.

Saturn kan du sagtens finde uden GOTO, bare du kan finde den på himlen. Den ses let med det blotte øje, lavt i syd omkring midnat. Du kan downloade et gratis planetarieprogram, som du kan bruge til at finde den med og lære himlen at kende med.

http://www.stellarium.org/

Under alle omstændigheder, hav tålmodighed. Det tog mig flere år, inden jeg fik et godt teleskop, der kunne vise mig Saturns ring eller Jupiters bælter. I mellemtiden lærte jeg stjernebillederne at kende.

Thomas, Bornholm

rener
              • Planet

ok tak. jeg forsøger lære via alle de apps / programmer jeg kan finde, vidste bare ikke om det var mig eller om de okularer var helt i hegnet til mit syn/teleskop. vil forsøge at fange saturn fra min stue (øst) her ca 23:00 og se om min nye app taler sandt at den skulle være synlig her.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Rener wrote: … vil forsøge at fange saturn fra min stue (øst) her ca 23:00 og se om min nye app taler sandt at den skulle være synlig her.

Måske har jeg misforstået det du skriver, men observerer du indefra din stue??

I så fald tror jeg at årsagen til de uskarpe billeder er fundet. For observationer gennem et vindue er kun skarpe ved de laveste forstørrelser, og dit teleskop skal levere skarpe og tydelige billeder ved både 41x og 82x (9.7mm + 2x barlow).

Prøv at observere udenfor, så vil du opleve at dit teleskop giver et skarpt og tydelig billede med både 9.7mm okular og med barlowen i brug.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Gennem et vindue kan du se ringene, men vil ikke kunne stille ordenligt skarpt da vinduet virker som et ekstra glas i lysgangen, varme langs vindue, kulde udenfor laver også bølger.
                  Jeg har set jupiter og saturn fra min stue, DOG med en 8″

rener
                    • Planet

ok super. jeg prøver med åbent vindue næste gang. grunden til jeg sidder i stuen med en varm kop mokka er jeg ikke magter at blive forkølet igen. og jeg tænkte lad os starte et sted. vindue imod øst= lære øst/SE først 🙂

Rener2013-05-04 02:03:06

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

At åbne vinduet er kun marginalt bedre, medmindre du vil vente med at observere til stuen har samme temperatur som udenfor… Vil man have klare, skarpe billeder, ja så er der kun én ting at gøre: Udenfor med teleskop og observatør.

Jeg har dog selv observeret indendørs mange gange, hvis jeg af forskellige årsager (mest hvis det er uudholdeligt koldt om vinteren) ikke har villet/orket gå ud med grejet. Så holder jeg mig til lave forstørrelser og accepterer uskarpheden. Man kan faktisk se forbløffende meget deep-sky gennem et vindue, også svage galakser og den slags, hvis man iøvrigt bor ret mørkt. Månen er fin med 15x – 30x, men derover skal man ikke forvente noget skarpt billede. Planeterne er det bare at glemme.

Thomas, Bornholm

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Åben vinduer duer kun ved ens temperatur, se gennem vinduet lukket, MEN du skal udenfor, ellers bliver det aldrig rigtigt godt..

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Tommy, jeg troede da du havde APO-vinduer LOL.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Jo jo da, det har jeg, de skal bare lige renses 🙂

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja jeg har ikke apo-vinduer, men ED-vinduer. ED står for “Extremely Dirty”.

Thomas, Bornholm

rener
                                • Planet

må indrømme jeg er MEGA happy lige nu. fangede saturn fra min stue, uden at vide det har jeg set den et par gange, hvor den bare lignede en kraftigt lysende stjerne, og derfor gad jeg ikke prøve at zoome ind på den. jeg har tjekket alle de fine billeder i forummet her og håbede på et bare liiidt større billede. saturn er med 2x barlow og 9.7mm okular ikke meget større end en asprin … efter hvad jeg kunne se i det her topic, tyder det på det nok ikke vil hjælpe med et kraftigere okular? det er nok kikkerten der ikke er kraftig nok 🙁

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Tillykke!

Saturn er ikke så stor, så skal der noget størrelse på, så skal man bruge meget høj forstørrelse. Det kan den bare sjældent tåle, pga lufturoen. I reglen er det bedre at nyde den lille, men skarp. Og så virkelig gi’ den gas, når luften en sjælden gang er rolig og kan tåle høj forstørrelse.

Saturn tåler bedre høj forstørrelse i et givet teleskop end Jupiter gør, fordi de detaljer vi helst ser efter på Saturn (ringene, Cassinidelingen) er af meget højere kontrast end de detaljer vi helst ser efter på den langt klarere Jupiter (detaljer i skybælterne). 200x på Saturn på en god 80mm er uden videre muligt, selvom billedet bliver lidt svagt i det.

Det bedste til Saturn er dog et relativt stort teleskop, da der trods alt er tale om et objekt med ret lav overfladelysstyrke. Men alle størrelser teleskop kan selvfølgelig vise noget, større er bare bedre. I hvert fald på det punkt.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Okular spørgsmål' er lukket for nye svar.