Okular solfilter dilemma

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Okular solfilter dilemma

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af henrik. This post has been viewed 27 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jimia
      • Moon

Hej med jer.

Sad og rodede rundt på dba.dk og så en billig-billig kikkert til salg bl.a. med hvad der -for mig- ligner et solfilter af okulartypen. Nu har jeg efterhånden læst en del gange på udenlandske fora, at dette type filter ikke er specielt sikkert og efter en del overvejelse sendte jeg en privat besked til sælger – som sælger dog ikke har reageret på.

Nu er jeg måske lidt typisk dansk og har det ikke så godt med at blande mig i andres sager, men tænker også lidt på – hvadnu hvis en eller anden køber den kikkert til deres barn og lige skal prøve det af med sol-observation og det så faktisk går galt?

Så bør jeg forsøge at rapportere annoncen til dba eller hvordan?

Moralsk opbakning eller fortæl mig, at jeg er en tosse :o) Tak!

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Du er bestemt ikke tosset og du gør det rigtige ved at blande dig. Okularsolfiltre er farlige, da de sidder tæt på brændpunktet og derfor pludslig kan springe, i værste fald med blindhed til følge for obsrvatøren.

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Hvis han/hun ikke fjerner den bør du gå direkte til dba.dk og be dem fjerne annonsen. Som Jesper sier så er disse farlige!

jimia
            • Moon

Tak for opbakning.

Den er sendt til dba.

jimia
              • Moon

… som afviser at kunne gøre noget, da annoncen ikke overtræder deres annonceringsregler eller generel lovgivning.

Tankevækkende.

diego.sartori
                • Main Sequence

Det er jo helt sygt…

En skam at DBA håndterer en sådan sag så skydesløst

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Tja, jeg forstår nu godt DBA her. Der ER sikkert ingen lovgivning, der forbyder salg af sådanne filtre, så de tør ikke rode sig ind i sådan en sag, der sikkert kunne blive en kostbar affære for dem. Og der er sikkert tusind annoncer om året, der strider mod både sund fornuft og etik, men hvor lovgivningen er uklar eller helt mangler og DBA derfor ingen lovhjemmel har for at blande sig.

Thomas, Bornholm

diego.sartori
                    • Main Sequence

Du har jo en klar pointe Thomas, men om ikke andet kunne de da henstille til sælger at advare imod den evt fare.

Kan så godt se at sælgers vare måske ikke sælger så godt her efter, men ja, du har en pointe.

helgeras
                    Deltager
                      • Giant

Faren ved okular solfilter:

The Danger of Eyepiece Solar Filters

Mvh. Helge

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Man har mulighed for at spørge til- eller kommentre annoncer på dba. Så det rigtige var nok at gøre opmærksom på det dér.

Sælger kan vist også fjerne dem, men så handler han/hun imod bedre vidende, hvilket kan være ansvars-pådragende hvis en evt. køber kommer ud for et uheld.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Okular solfilter dilemma' er lukket for nye svar.