› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Okular overvejelser
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 10 mÄneder siden af pbm77. This post has been viewed 159 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
14. april 2009 kl. 19:43 #14973
pbm77- Moon
Hej Alle
NĂ„r den (lokale) finanskrise engang er ovre skal jeg have mig et okular omkring de 14-15mm da jeg ikke er tilfreds med det jeg har og derfor ikke bruger det.
Jeg er dog meget i tvivl om hvilket det skal vĂŠre. Overvejer om Meade 5000 UWA 14mm eller William Optics UWAN 16mm er det mere vĂŠrd end fx Skywatcher 15mm 66 graders okular (er meget tilfreds med 9mm versionen som jeg har) eller William SWAN 15mm okular.
MÄ indrÞmme at jeg er mest til Meade UWA okularet, bÄde grundet prisen og de 82 grader der er dejlige nÄr man bruger dobson, men det jeg har lÊst pÄ nettet siger nogle gange at det er det dÄrligste af deres UWA okularer, sÄ mÄske William Optics UWAN er bedre?! Men det koster ogsÄ en del mere og til samme pris kan man fÄ et Meade UWA 18mm som efter sigende skulle vÊre rigtig god optisk, men sÄ er vi jo lidt ved at vÊre vÊk fra de 14-15mm og meget tÊt pÄ mit 20mm som jeg er meget tilfreds med.
Man kunne dog ogsÄ argumenter for at et 18mm kunne erstatte bÄde 20mm og 15mm og at jeg dermed kunne nÞjes med det ene i stedet for bÄde et 15 og 20mm?!
Er der nogle der har erfaringer med Meade UWA okularerne eller Williams SWAN, eller bare generelt har nogle gode rĂ„d? Okularet skal hovedsageligt bruges en 12â f5 dobson, 8â f6 dobson og en 80mm f7 refraktor.
De okularer jeg bruger mest nu er 36mm, 20mm, 9mm, 6mm og 5mm. Grunden til at jeg gerne vil have et 14-15 mm er at det giver en udtrÊdelsespupil mellem de 2-3mm i mine teleskoper hvilket passer mig meget godt til DSO. Men som sagt kunne det mÄske ogsÄ vÊre smart med et 18mm for pÄ den mÄde at have et okular mindre.
14. april 2009 kl. 21:00 #14984
thomas- Giant
Hej Peter
Jeg vil lige hĂžrer om du kender til hyperion serien?
Jeg har fornylig investeret i netop hyperion 17 mm, og det er jeg meget tilfreds med.du kan vist finde dem bÄde hos Lyra og Astro
14. april 2009 kl. 21:25 #14993
pbm77- Moon
Ja kender dem godt. Har dog ikke prÞvet dem. Har ogsÄ overvejet 13mm i den serie. Vil dog gerne ha de 80+ graders synsfelt. Men hvis det ikke skal vÊre det, er det bestemt med i overvejelserne, og jo mÄske en klasse over de andre og lidt billiger 60 graders okularer.
14. april 2009 kl. 21:40 #14994
k_holstDeltager- Nova
Hej Peter.
Jeg har SkyWatchers 66 grader i 9 og 15 mm.Hvis du er glad for dit 9 mm vil du sikkert synes lidt bedre om 15 mm. 15 mm er marginalt bedre og lidt nemmere at finde den rigtige Þjeposition med i forhold til 9 mm. Et rigtig godt bud pÄ et prisbilligt okular!Jeg har prÞvet lidt forskellige okulare, bl.a. har jeg haft lÄnt Meade UWA, Hyperion og Antares Speers Wailer, alle 17 mm.Uden at se pÄ prisen synes jeg bedst om Hyperion. NÄr prisen kommer i betragtning er Hyperion klart vinder, og jeg har planer om pÄ sigt at kÞbe et par stykker af dem.15. april 2009 kl. 09:51 #15008
soeren.vod- Planet
Jeg har ogsÄ lige kÞbt et Hyperion; De er supergode;
Sammenlignet med mit gamle Ultrawide okular giver det meget bedre kontrat.
Det er bĂ„de godt pĂ„ min ED70 og i SCT’en. Jeg har kigget i en 12″ dobson med det, og synes egentlig at det var bedre pĂ„ den og pĂ„ min ED end med SCT’en, sĂ„ der er Ă„benbart noget forskel pĂ„ hvilken kikkert man bruger det med. SĂ„ min erfaring er at det er bedst med netop sĂ„dan nogle kikkerter som du har
Jeg var inde og prĂžve dobsonen og hos Henrik og faldt lige for det :O)SĂžren Vod 2009-04-15 09:53:29 15. april 2009 kl. 10:35 #15011
pbm77- Moon
Tak for alle svarene.
Ser ud til at valget kan koges ned til Hyperion hvis det skal vĂŠre de 60+ grader.
Hvis det skal vÊre de 80+ grader som jeg jo egentlig gerne vil have stÄr valget vel mellem William UWAN og Meade UWA og mÄske Anters Speers Wailer.
SĂ„ er spĂžrgsmĂ„let âbareâ om de 82 grader er det ekstra vĂŠrd og hvor skarpt de forskellige tegner ud til kanten! Hvis de ikke er skarpe lĂŠngere ud end fx et 68 graders Hyperion sĂ„ er spĂžrgsmĂ„let jo om de er det ekstra vĂŠrd. Synes dog generelt at det stĂžrre synsfelt giver en god visuel oplevelse, ogsĂ„ selvom det ikke er skarpt helt ud til kanten da man jo alligevel ofte koncentrere sig om det midterste omrĂ„de.
pbm77 2009-04-15 10:36:05 15. april 2009 kl. 10:48 #15014
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Peter!
Du kan for fÄ hundrede kroner mere end UWAN kÞbe et Nagler 13 eller 16 mm okular. Der er pt. en dansk forhandler, der er ved at oprette en hjemmeside, hvor du kan se priserne. Den er kun en beta version, sÄ jeg kan desvÊrre ikke give dig et link. Smid mig en mail, hvis du er interesseret.NÄr du har kÞbt et Tele Vue okular, sÄ behÞver du ikke mere at spekulere pÄ, om der findes bedre vidvinkel okularer pÄ markedet.Det er fede okularer. Jeg har selv et 17 og 26 mm Nagler. Sammen med en reducer og en Barlow giver det mig de forstÞrrelser, jeg har brug for.HilsenLars15. april 2009 kl. 15:10 #15021
pbm77- Moon
Det lyder jo rigtigt interessant Lars. Man har jo altid lidt gĂ„et og drĂžmt om at eje nogle Nagler okularer. Har sendt dig en PM đ
21. april 2009 kl. 01:28 #15333
pbm77- Moon
Hej alle.
Vil sÄdan set bare lige skrive at jeg endte med Hyperion okularet. Har kÞbt et 13mm og 21mm og regner med at kÞbe 5mm og 8mm senere. Tak til jer alle for hjÊlp og oplysninger
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Okular overvejelser' er lukket for nye svar.