Okkultation af Spica, søndag d. 8. september

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Okkultation af Spica, søndag d. 8. september

• Dette emne har 9 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af tom. This post has been viewed 22 timesa. This post has been viewed 22 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

På søndag d. 8. passere månen foran den klare stjerne Spica i Jomfruen, sagt på
      fagsprog, så okkultere månen Spica. Den slags okkultationer sker
      forholdsvis sjældent, næste gang vi kan se en okkultation af Spica er til
      november og derefter går der 10-11 år inden det sker igen!

Okkultationen
      sker om dagen! Så det giver jer mulighed for at se en stjerne om dagen,
      inden månen passere foran Spica. Det er et ret spøjst syn at se en
      stjerne på en blå baggrund.

Fordi okkultationen sker om dagen er det
      desværre nødvendigt at bruge et teleskop for at se den. Du kan bruge
      alle teleskoper til at observere
      okkultationen med. Teleskopet skal blot kunne forstørre 50-100 gange eller så meget som lufturoen tillader.

Okkultationen starter i Vestjylland omkring kl 14.09 UT (16.09 dansk sommertid), mens det først er kl. 14.19 UT at okkultationen sker på Bornholm.

Jeg vil anbefale at du er på plads med teleskopet og har fundet Månen og Spice mindst 30 minutter før okkultationen, sker i dit område. Så undgår du “i sidste øjeblik”-panikken.

Nedenfor er et link til en pdf-fil med kort, som vist hvor på kanten at Spica “rammer” månen og hvor på den belyste side at Spica bliver synlig igen. Endvidere fremgår der mere detaljeret start- og sluttider i pdf’en, for forskellige byer i Danmark.

Kort og tider er genereret med Occult 4.

uploads/804/Spica_d_8_sep_2013_kort+_tider_DK.pdf

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

ulrik
        • Planet

Må lige have lidt hjælp mht. okkultationer Tom !

Hvis jeg kan formulere det rigtigt ? Fra Københavnsområdet hvor jeg observere fra er PO=76. Hvad/hvor er udgangspunktet til denne måling ?

Ulrik

ulrik
          • Planet

Undskyld Tom !

Jeg mener PA og ikke PO !

tom.a
          Deltager
            • Super Giant
            CA er Cusp Angle, vinklen i månens center, mellem den nærmeste af månens “horn” og stjernen. Om den cusp som er nærmest stjernen, er den nordlige eller sydlige er angivet med et N eller S.

PA er Position Angle, er vinklen i månens center, mellem sand nord (er vist på kortet) og stjernen. PA måles fra sand nord over øst til stjernen.

Det mystificere mig at der ikke er overensstemmelse med PA og kortet i det pdf-dokument jeg har uploaded. Så det skal jeg lige have gravet lidt i. Nedenfor er et nyt kort for København, her er der meget bedre overensstemmelse med PA og kort.

I øvrigt er Spica så klar, så jeg havde ikke forventet at skulle bruge PA eller CA til noget. Men det er meget rart vide hvor på månens kant at man skal holde øje, når Spica dukker frem igen.

Tom A2013-09-06 10:21:51

ulrik
              • Planet

Tak for oplysningen Tom.Jeg er dog stadig lige rundtosset med positionsbestemmelserne.Min viden er begrænset så nogen gange skal jeg have det ind med skeer!Når jeg feks. ser på dobbelstjerner har jeg ikke problemer med at se/finde positionen på den/de følgestjerner.Enten har jeg læst på det i forvejen eller også den med at følge stjernens retning igennem synsfeltet for at få fornemmelse for hvor nord er. Det er fint nok. Men med månen driller det.Efter at have klasket min Linex vinkelmåler på skærmen på alle mulige måder kan jeg ikke få positionerne til at passe. Heller ikke bare nogenlunde. Ikke at dine oplysninger er forkerte. Ifølge Ahnerts Jahrbuch angives pa til Berlin 80 hvilket vel passer godt da Berlin er ca 3-400km.sydligere.Kan der være andre forhold der skal passe ind her mht. positionerne. Altså at månen er tættere på eller at det er en skive eller kugleform jeg skal forholde mig til osv. Jeg kan simpelhen ikke få logikken ind i hovedet. Skulle der evt være en meget længere forklaring på beregningerne og det er der jo nok,kan jeg i det mindste forholde mig til det. Og det er fint nok.

Ulrik

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Jeg har lavet en primitiv tegning af PA på Månen. Måske kan den hjælpe?!?

PA måles altid i forhold til sand nord (himlens nord), så den har ikke noget at gøre med kratere og andre strukturer på Månen af gøre.

Jeg tabte tråden da du skrev om Berlin, hvad mener du? Smile

ulrik
                  • Planet

Så faldt tiøren endeligt !

Jeg havde taget fejl af indtræden og udtræden. Nu passer positionerne fint og jeg har det godt igen.

Skal godt nok arbejde søndag. Kan måske gå lidt tidligere.Spicas udtræden skulle jeg dog kunne nå !

Ulrik

ulrik
                    • Planet

Tom! tak for tegningen.Undskyld dit besvær. Du har lavet en fin tegning imens jeg skrev min besked. Men så er jeg blevet bekræftet at det var var rigtigt det jeg langt om længe og pludselig fandt(?) ud af.Sorry!

Hilsen Ulrik

ulrik
                      • Planet

Hej Tom !

Du tabte tråden omkring Berlin(nærmere Potsdam observatoriet).Her er PA

angivet til 80 grader hvilket også passer.Når jeg indimellem ser på okkultationer er det oftest fra min årbog jeg tager oplysningerne fra.

Det er dog som regel kun klare stjerner der er nævnt.ca. til 7mag og så er det inden for “normale” sengetider. Berlin er det nærmeste for mig.Så

jeg satser på at det går fra Kbh.området hvilket det plejer at gøre.Jeg

kan aldrig huske om det sker et par minutter før eller efter angivet tidspunkt i min årbog.

F.eks næste okkultation(indtræden) i min årbog er nævnt HIP 80024 mag 7,4 kl 19:14 MET.PA 119. Den går nok !

Er tråden samlet nu ?

Ulrik

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Ulrik wrote:
                        Er tråden samlet nu ?

Ulrik

Ja, nu forstår jeg Smile

Godt at du fandt ud af hvad der var op og ned og ti-ørerne faldt på plads Smile

Tom A2013-09-06 23:10:28

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Okkultation af Spica, søndag d. 8. september' er lukket for nye svar.