Og Solen…?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Og Solen…?

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 103 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

AR 1027 midt inde på skiven er stadig i fuld vigør, dog er pletterne kommet lidt på afstand af hinanden:

Og her ved f/50 en dag senere:

Begge billeder med PST80 mod og DMK mono cam 800 frames hver og efterbehandlet samt tilføjet lidt farve fra paletten (Er snart ved at løbe tør for den gule Tongue).

outlook2009-09-26 09:36:36

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Her følger et bilde av Solen, fotografert den 23.09.09. kl: 22:25. Idet jorden gikk inn i høstjevndøgn, begynte ting å skje på vår egen stjerne, Solen. Det ble oppdaget hele to solflekker samtidig på solens overflate. Dette har ikke vært sett på over ett år, og over 80% av dagene i 2009 har vært flekkfrie dager. Solflekker forsvinner og dukker opp igjen over en periode på 11 år, og det solflekkminimum vi er inne i nå, regnes som det absolutt dypeste på hundre år.

Solen%20ved%20høstjevndøgn:

Image Credit: SOHO, NASA/ESA

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Fine PST-mod-fotos

Hvad bruger du foran etalon-filtret.-IR-UV + Rødfilter + H-alpha og i hvilken rækkefølge?

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej Mogens, jeg bruger kun Baader 1,25″ IR/UV filter foran etalon’en. Det er ikke i mit tilfælde nødvendigt at bruge rødfilter eller nat Ha filter foran. Det forlænger blot ekspo tiden.

Jeg bruger heller ikke ER filter på objektivet. Det kan kun anbefales med linse kikkerter op til 80 mm ellers bliver varmepåvirkningen for stor. Jeg bruger nemlig PST’ens eget ER filter og blocking filter bagest.

Hvis du har planer om at ombygge en PST så vil jeg anbefale dit bf10 blockfilter i stedet for PST’ens eget!

outlook2009-09-26 08:48:47

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mogens
            Deltager
              • Super Nova

Hej igen

Ja- jeg har da tænkt mig at bruge BF10 blockfilter.-Men vil det sige at jeg kan fiske PSTens eget ER-filtret ud og placere det foran etalonen?-Min 80er er kun en f/8 hvor din er f/11, jeg lurer på at skifte.-Jeg prøvede igår og synes der kom enorm meget lys ind selv om der var rødfilter, ir/uv filter + til sidst H-alpha.Man kan selvfølgelig blænde ned, men akromaterne er jo ikke særlig dyre.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Jeg har aldrig tænkt på at placere det foran etalon’en og er vel heller ikke tiltænkt sådan! Derfor er den vel placeret bagved. ER filteret er dimensioneret til PST’ens bf5 blockfilter.

Du skal helst ud på omkring de f/10 for et godt resultat. +/- 1 kan vel gå. Næ, akromaterne er ikke dyre så man kan lige så gå efter det rigtige.

Den allerbedste kombination og den sikreste vil være et ER filter på objektivet, 2astro’s adaptersæt eller lign. og dit bf10 blokfilter.

Hilsen Leif,

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Og Solen…?' er lukket for nye svar.