April April macht was er will
“jeg velger meg april…” sa Bjørnson.
Det er en av de aller sikreste spådommer også om Astronomiens betingelser.
Det diktet må dere google selv og lese. Det gjelder i praksis.
Det kalles “Slommer” og er bare en fordel. “Mai kulde gjør bondens lader fulde!” SANN. Vi har hatt Slommer hele ute til 15 Juni men det har ittnoåseadetserrusann!
i 1966 ble vi overfalt av snø over Hallandsåsen 14 April og veien videre ned til Trelleborg var Speil og vi kjørte på Sommerdekk. Over i Sassniz DDR var alt clogga og vi kom ikke frem før det hadde kjørt noen digre lastebiler. Brøytemateriell hadde de ikke, og snøen lå nesten til Berlin. Det er normalt, eller var det iallefall før.
Oppe hos oss i Oslofeltet har det vært rekordvarme og meldt fare for lyng og gressbrann, men dette her hjelper og kan berge skogen og gressplenene og vårblomstene.
Jeg har gammeldagse frukttrær formert av kloner og frø av det aller mest robuste, det som det er umulig å bli kvitt snarere enn det som det er umulig å få til, og den vegetasjonen spretter og blomstrer riktig og har ingen vansker.
Men det var veldig fint og jeg har hatt kikkerten stående permanent ute. Nå er det meldt minst en uke med pissregn og det var sannelig bra.