Og det var vejret…

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Og det var vejret…

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 177 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Nu har jeg ikke så mange års erfaring udi astronomien, men jeg synes at kunne erindre at der var nogle klare nætter sidste år på denne tid.

Det har der virkelig ikke været i år. I hvert fald ikke i København. Det kan man jo godt gå hen og blive lidt frustreret over…

Er der nogen af jer mere erfarne, som har bemærket at der praktisk taget ikke har været hul i skyerne i flere måneder?

Jeg er med på at vi ligger lige omkring frysepunktet, og at den relative luftfugtughed dermed hurtigt bliver høj.

Hvornår bliver det erfaringsmæssigt bedre vejr? Skal vi normalt senere hen på vinteren, hvor det bliver endnu koldere, eller skal havene have tid til at køle ned?

Vh

Morten

(Suk!)

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det er YDERST normalt, at det stort set ikke er stjerneklart i November-December i Danmark, i hvert fald på Bornholm. Regn med to-tre nætter pr måned. Måske fire, hvis du er heldig og kan tolerere drivende skyer… Situationen bedres generelt mærkbart i Januar, når den første rigtige kulde plejer at komme, men det kan være forbandet koldt og det er stadig mest overskyet. Februar er det samme. Men når vi når hen midt i Marts, så begynder det virkelig at blive mærkbart bedre. Og April-Maj plejer at være gode eller endda fremragende, med 10 – 20 klare nætter pr måned. Især April kan være aldeles fabelagtig. Nordenvind om vinteren og østenvind om foråret er at foretrække, da disse vindretninger giver klar, tør luft. Men kold østenvind om vinteren giver megen sne, da den suger fugt fra den endnu varme Østersø, mens nordenvind om foråret også giver sne, da den medfører sne nordfra, fra endnu kolde egne.

Jeg har her selvfølgelig kun kunnet relatere til forholdene på Bornholm. Kolde vintre med megen nordenvind = stjerneklart. Kolde vintre med megen østenvind = ikke så mange stjerner, men en hulens masse sne…

Thomas, Bornholm

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hej Thomas

Tak for dit svar.

Det kunne være man skulle flytte til De Canariske Øer. Eller Hawaii. Faktisk har jeg kun hørt positive ting om Hawaii

Vh

Morten

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Den eneste ulempe ved Hawaii jeg har hørt om, var fra en mand, der var allergisk overfor ukulelemusik…

Men, seriøst, jeg har også hørt, at det regner RIGTIG meget, medmindre man kravler op på bjerget.

Thomas, Bornholm

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej Morten, jeg deler din frustration og forstår at klimaet i Gilleleje ikke er så specielt, som jeg troede: Trods en lind strøm af fotos her på forum fra andre lokaliteter har jeg ikke haft en reel stjerneklar himmel siden medio okt!! Og har indtil da oplevet max 5 klare nætter siden august. Bare for at trøste og fortælle, at vi åbenbart er flere i samme båd!!

Mogens B2012-12-20 20:03:37

Hilsen Mogens B.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Jeg kan konstatere at de få klare nætter er faldet sammen med jeg har skullet arbejde rigtig rigtig meget. Så trods nybygget observatorie er der ikke samlet mange fotoner.

Men foråret plejer at være godt….jeg husker dog et efterår i de gode gamle dage for nogle år siden hvor der var et fantastisk fravær af skyer.

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

Tak for jeres svar

Jeg var begyndt at tro, at jeg havde overset et lokalt mikroklima, eller at jeg havde det som ham i “Hitchhikers Guide”, som mente at der altid hang en regnvejrssky over ham (og det gjorde der faktisk!).

Måske er idéen med De Canariske Øer, ikke så langt ude endda. Jeg var dernede på ferie for nogle år siden, og blev meget positivt overrasket. Jeg lurer lidt på en tur derned i januar, for at undersøge forhold og muligheder. Som amatør astronom og motorcyklist, er det danske vejr ikke altid lige godt.

Vh

Morten

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Jeg har svært ved at huske en sæson her i efteråret med færre klartvejrsnætter end i år. Her er lukket og prognoserne med skyer bliver bare ved og ved endda med udsigt til en snestorm op mod jul!

Derfor er en anden hobby på banen. Tid til at kigge ind i mikroverdenen og som mikroskopist er der altid noget at kigge på. Nogle få visne græsstrå liver gevaldigt op i en petriskål med lidt vand. Så summer det af liv med små encellede og flercellede organismer.

Og så er der selve mikroskopet. En verden af optik med sine klassikere og mesterværker ud i mekanik og funktion. Med kontrastforstærknings-teknikker som kun kan gøre en amatørastronom misundelig. Tænk, hvis man kunne lave fasekontrast med planeterne i stedet for mere eller mindre ubrugelige filtre!

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Hæhæ… Ja Leif. Lige der er du inde på noget jeg har tænkt en del over, her i de grå nætter. Resonans! Jeg kan dog se, at jeg endnu engang arbejder på at opfinde en dyb tallerken, som findes i forvejen, men det er altid nemmere at forstå ting man selv har fået idéen til

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Ja, men hvordan det lige skal gøres er en anden sag. Det kan jo nok ikke blive Zernicke metoden, da lystabet vil blive for stort, men i forhold til åbningen..?

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Og det var vejret…' er lukket for nye svar.