› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorium i Tagryg
- Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af swr. This post has been viewed 308 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. juli 2015 kl. 12:32 #135059
denjnieDeltager- Planet
Hej Allesammen
Jeg pusler med ideen om at bruge sensommeren til at bygge et lille observatorium.
Observatoriet skal primært anvendes til foto og skal kunne rumme en AZ/EQ6 og en 102APO.
Det oplagte er nok, at bygge et klassisk “haveskur” med skydetag.
Jeg kan dog ikke helt slippe tanken om at bygge noget i forbindelse med min garage og mit værksted.
I givet fald skal det være en konstruktion, som giver udsyn fra taget/tagryggen.
Er der nogen i forum som har ideer / erfaring til en sådan konstruktion? .
Jeg forestiller mig løsninger involverende ovenlys, skydetag eller karnap, men kan alligevel ikke helt se hvordan det i praksis skal kunne lade sig gøre.
Jeg er med på, at en sådan løsning vil have ulemper i retning af varmestråling, ustabilitet, udsyn, men inden jeg smider ideen helt væk vil jeg gerne vide om der findes realistiske konstruktionsmuligheder?
mvh. Jens
[/IMG]
denjnie 2015-07-31 12:41:35 31. juli 2015 kl. 17:37 #135071
jespergDeltager- Super Nova
Hej Jens.
Jeg kunne heller ikke stå for fristelsen til at indbygge et obs. i en udbygning.
Da bygningen i forvejen havde en kvist, valgte jeg at bygge en ekstra (med samme antal vinduer, men lidt højere) kvist med skydetag. Den er så stor, at taget kan skydes ud, uden udvendige skinner. Den bliver godt nok lidt bastant, men til gengæld uden udvendig “jernbane”.
Der var iøvrigt en sløjfet muret skorsten, der bare skulle fyldes med sand, til montering af teleskopet.
Det giver ikke fuldt udsyn mod øst og vest, men da der er store træer i den retning, hvor taget skydes ud, betyder det ikke noget. Der er udsyn til horisonten mod syd og nord.
Der er nogle tegninger og billeder fra byggeriet her:
I stedet for den store konstruktion, kunne du overveje en skydetag-løsning, der ligner “haveskur”-modellen. Det vil nok se mere diskret ud på din garage.
Håber det kan give lidt inspiration, med hensyn til “to do” eller “not to do”
Hjulene er metal portruller, beslagene til dem har den lokale smed lavet. Skinnerne er galvaniserede T-jern. Jeg har monteret en tandstang på den ene rem, et tandhjul med håndsving kører meget let taget ud og ind.
Det var en stor hjælp, at have en bygningskonstruktør i familien, han beregnede belastning på hjulene m.v.
Jesper G.
1. august 2015 kl. 22:21 #135106
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jens
Jeg har bygget min oven på carporten/garagen/skuret og det var faktisk slet ikke så vanskeligt endda.
Ca 9m2 stort og kan snildt have det udstyr jeg måtte ønske.
Skal nok poste flere detaljer hvis det har interesse
Her link til video da jeg skiftede til ståltag.
Nightsky 2015-08-01 22:22:43 2. august 2015 kl. 09:09 #135110
denjnieDeltager- Planet
Lars og Jesper – Tak for Jeres fine input – jeg må til tegnebordet 🙂
3. august 2015 kl. 15:29 #135149
swr- Giant
Man kunne måske også lave en flade af solpaneler der kunne skydes til side?
Så ser det bare ud som om man har fået monteret solceller når den er lukket.Mvh Søren -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorium i Tagryg' er lukket for nye svar.