› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorium
- Dette emne har 14 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af alan. This post has been viewed 339 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. juni 2013 kl. 22:22 #104010
alanDeltager- Super Giant
Hej
Planerne tager form, men nogle planer bliver måske ikke brugbare.
Jeg overvejer at bygge en Dome R=130cm, med et 100cm høj bygning under. se fig.
Det giver imidlertid en meget lille dør. (85cm høj) hvilket ikke er meget og garanteret vil blive et irritationsmoment.
Så slog det mig at Domen kunne sættes skævt på. Se fig.
Det vil give en døråbning på ca. 150 cm. Da jeg kun kan se mod øst, syd og vest bør konstruktionen ikke give mig nogle problemer der.
Er der nogen der har prøvet denne konstruktion?
Mvh Alan
8. juni 2013 kl. 12:44 #104019
tom.aDeltager- Super Giant
Alan wrote:
…
Så slog det mig at Domen kunne sættes skævt på. Se fig.
Det vil give en døråbning på ca. 150 cm. Da jeg kun kan se mod øst, syd og vest bør konstruktionen ikke give mig nogle problemer der.
Er der nogen der har prøvet denne konstruktion?
Mvh Alan
Ja, Stellafane Porter Turret Telescope har en skæv kuppel. Men grunden til at den er skæv er en anden end din begrundelse for at lave kuplen skæv. Historien bag Porter Turret Telescope kan du læse her, inklusiv billeder.
Jeg mener også at have set andre kupler som var skæve, men husker ikke lige hvor. Det kommer jeg nok i tanke om.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. juni 2013 kl. 12:54 #104020
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Fin ide at placere kuplen skråt på tårnet – man skal dog være opmærksom på, at den så vil søge ned i den lave ende, så den skal støttes behørigt sideværts.
Er der nogen grund til, at du ikke har placeret deklinationsaksen på centerlinjen for kuplen?En døråbning med en højde på 150 cm er ikke så dårligt, men er der noget til hinder for at gøre bygningen 30 – 40 cm. højere?mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. juni 2013 kl. 13:18 #104022
Min tanker ved ikke at placer deklinationsaksen på centerlinjen er at det vil give mere plads bag teleskopet. Jeg ved godt at det ændre rotationshastigheden for kuplen, men det kan styres med en arduino og en stepmotor.
Hvis jeg gør højden 30-40 cm højere ryger jeg over taghøjden. Jeg bor i et område, hvor man værner om det sparsomme kig man har til vandet.
Det gør jeg nemlig også selv.
Af æstetiske grunde (det ser grimt ud) har projektet allerede ændret karakter. Når jeg har tegningerne færdig, uploader jeg dem i denne tråd.
Tak for svar.
Mvh Alan
8. juni 2013 kl. 20:57 #104029
Som jeg beskrev i det foregående indlæg var jeg ikke tilfreds.
Men det er jeg med min kone, hun har netop godkendt at flagstangen kunne fjernes, (den har et godt fundament) og så ligger den præcis der hvor den optimale placering er.
Projekter ser således ud.
Jeg har hævet Domen 0,5m over jorden, og lige målt udsynet hele vejen rundt. (ca. 11-12 grader) Et sted står der et træ som ødelægger målinger lidt. Det er hjemmehørende hos min nabo. (det får jeg nok ikke lov til at vælte)
Jeg tror det er den retning projektet tager, nu går overvejelserne så på, om gulvet skal være fast eller om det skal følge Domen rundt.
Er der nogen der har erfaringer med dette?
Mvh Alan
8. juni 2013 kl. 22:46 #104031
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Allan
Jeg synes, at dimensioneringen ser rigtig ud. Jeg har kun erfaring med fast gulv 😉 – dit forslag om at lade gulvet følge domen – det efter min mening at gøre konstruktionen unødig indviklet, da du så skal have en rulleanordning som skal kunne bære meget mere – og det vil så kun være den yderste del af gulvet som du kan få til at følge domen.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. juni 2013 kl. 22:46 #104032
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Alan
Har du overvejet at gå i dybden og lave en lille trappe ned. Du skal selfølgelig fugtsikre osv men det er absolut muligt.
Bh
Michael
8. juni 2013 kl. 23:27 #104035
JohnDeltager- Nova
er det stadig planen at du vil rulle det væk sommeren?
8. juni 2013 kl. 23:37 #104036
Det er klart at konstruktionen bliver mere indviklet hvis gulvet skal kunne følge Domen, og det er nok ikke den billigste løsning, men sjovt kunne det være.
Det med at grave ned, skal jeg lige tænke over. Men forhindre det ikke mig i at bruge teleskopet til at kigge i?
Tanken med hele byggeriet, er at det både skal kunne bruges til at være i imens man observerer, og når det så bliver hundekoldt kunne fjernstyres fra mit skrivebord. Det er ikke meningen (endnu) at det er der billedbehandling etc. skal foregå.
Mvh Alan
8. juni 2013 kl. 23:38 #104037
Nej, hjulene er droppet, da flagstangen, mod min forventning måtte flyttes.
Vh Alan
11. juni 2013 kl. 09:28 #104138
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Alan
Dit sidste design kan jeg godt liDøren kan nemt bygges ind i siden, så den får en behagelig højde også.11. juni 2013 kl. 20:08 #104159
tak for alle svarene, det bliver sidste version hvis projektet bliver en realitet.
Den nærmeste nabo skal lige sige god for det, men det bliver nok ikke et problem. Hun er nemlig meget astronomiinteresseret, men hun bliver hele tiden ved med at tale om stjernetegn. – Jeg har hende skummelt mistænkt for at være astrologiinteresseret.
Mvh Alan
12. juni 2013 kl. 15:43 #104182
rigoDeltager- Super Nova
…
Rigo 2013-06-12 16:02:31 12. juni 2013 kl. 15:54 #104183
rigoDeltager- Super Nova
pas på! et par råd 🙂 som jeg syndes er vigtig
byg ikke obs, hvor du skal sidde selv i med pc m.m. Det giver en masse problemer med varme flimmer. Man kan så sidde koldt men så går pointen i at have et hus.
Byg heller evt et rulle obs som man ruller væk fra montering og stor nok til at sidde lunt “ca 2 m2 er fint” så er det også nemmere at gør hurtige varm og man kan hygge i varmen og 100% i læ 🙂
Sæt en dør i med glas så du kan kik ud på montering. Og en god dør der går let, man går ind og ud mange gang…
Rulle ud vej = den side man evt. har en død udsyn til eller andet.Eller lav så man kan rulle begge sider. Man skal jo ikke have varm flimmer i den retning…
Er det et luftige sted, så sæt noget læghegn af en slags…
Have ikke PC og pc skærm til at stå fast i obs hvis der ikke er varme på, de kan ikke tåle det i længden, evt. en tæt kasse til PC med lidt varme i kan gå hvis ikke man bruge laptop eller andet…
Rigo 2013-06-12 16:04:45 12. juni 2013 kl. 16:55 #104190
Tak for rådene, der hvor obs’et er endt,(det kan flyttes mange gange endbnu) er der ikke langt til mit kommende kontor. Min plan er at det hele skal kunne fjernstyres derfra.
vh Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorium' er lukket for nye svar.