Observatorium – 1. spadestik

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatorium – 1. spadestik

• Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 686 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

nhaagh
    Deltager
      • Super Giant

Ser godt ud Lars.

Dims snart på vej

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Så er det sidste spadestik taget, og jeg fik malet og sat kikkerten op her i vores ferie. Det er jo en importeret observatorium fra Jørgen K, og hele huset med rulletag fungerer fint og bestod stormprøven i mandags med fine karakterer og er også helt vandtæt.

Det er jo en C14 på en CGE og jeg er helt og holdent visuel observatør, så bag på kikkerten sidder der en Baader Clicklock (altid en god ting) og en WO diagonal med en Denkmeier Powerswitch, der styres ved hjælp af de stænger I kan se. Den til højre giver en 0,66 reducer og til venstre en 2x barlow. Er begge pinde ude, så er det selvfølgelig en almindelige forstørrelse. På den anden side op mod okularet er der en filter-switch, som indeholder 2 stks. 2″ filtre fra TeleVue. Til højre det som svarer til en UHC og til venstre et OIII filter. De skydes ind i lyskeglen efter behov. Denne kombination er super herlig og effektiv, at man ikke skal rode med flere forstørrelser, filtre i mørket, men bare har det ved hånden. En Feather Touch fokuser har allerede nu vist sig super effektiv til f.eks. Uranus, Jupiter og små planetariske tåger.

At kunne køre op i sommerhuset og bare rulle taget ud – ja, det er stærkt vanedannende i stedet for at slæbe udstyr frem og tilbage.

Lars

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Spatzek wrote: At kunne køre op i sommerhuset og bare rulle taget ud – ja, det er stærkt vanedannende i stedet for at slæbe udstyr frem og tilbage.

Især med en C14 og en CGE kan jeg forestille mig!LOL

Men tillykke og så er du jo helt klar til sæsonen må man sige. Og en Denkmeier P. er jo uforlignelig i forbindelse med en SCT.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Tillykke med observatoriet Lars – det er rigtig nydeligt

Er syd modsat stativet til rulletaget?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

spatzek
            Deltager
              • Super Giant

Godt set – Torben

Nogle gange må man jo give efter for virkeligheden. En større kommende udvidelse af terrassen gør, at jeg har måttet vende observatoriet, så taget ruller mod øst. Ellers måtte jeg nedlægge frugtbede og fælde et par frugttræer oveni.

Men hovedgrunden til, at jeg ret ligeglad med udrulningen af taget, og at det tager en god bid af himlen mod øst er min geografiske placering ned til Isefjorden i Hornsherred. Jeg har Jægerspris, Frederikssund og hele Storkøbenhavn i vinklen nordøst ned til sydøst. Fra næsten syd og op til nordøst er himlen forbløffende mørk, hvilket nok skyldes, at nærmeste gadelampe i næsten alle retningerne er ca. 20 kilometer væk. En C 14 trækker også så meget lys ind, at en ret lys himmelbaggrund er skrækkelig for kontrasten.

Når øjnene er rigtigt mørketilvænnet, så har jeg faktisk troet, at Månen var på vej op i øst, men det er blot “domet” af det enorme lyshav i øst.

Og så tænker jeg lige på, at jeg bor 35 kilometer øst for sommmerhuset, lige ind i lyshavet.

Leif – jeg købte kikkert og opstilling sidste år af Mogens via et dødsbo. Jeg smed opstilling og stativ på loftet, lånte kikkerten ud til Niels Haagh og tænkte, at nu var der ikke flere undskyldninger for ikke at tage sig sammen og få opført et observatorium. Lige efter arvede jeg også nogle midler, og så må det være nu. Jeg har stor respekt for dem, der orker at slæbe en tung opstilling, sætte den op og få løftet en tung tubus op på dyret, med angst for at tabe det hele, specielt i mørke, og så bruge tid til at skille det ad igen. Jeg ville blive vanvittig af en sådan opgave, så allerede nu er det jo fornøjeligt bare at gå i observatoriet, og få rullet taget fra og starte op.

Lars

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Det ser flot ud, Lars, tillykke med det.

Den der Denkmeyer, tager den 2″ okularer?

mvh
                Lars

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Lars

Det gør den. Oprindeligt købte jeg den almindelige PowerSwitch. Jeg har senere fået den modificeret med en filterswitch, som ikke helt er den, som er i produktion nu. Normalt skal det hele sendes retur til Denkmeier, som så ordner det, men jeg fik et tilbud fra Russ (ejeren) at jeg kunne få en af de sidste prototyper han havde liggende, som jeg så selv kunne montere. Den er lidt smallere i profilen, så ikke alle 2″ filtre kan gå i holderne, og min kan heller ikke bruges med 1,25″ filtre, som den normale version kan. Men jeg fik en god handel med Russ + to ekstra holdere til en super pris. Lidt bøvlet at få monteret filterswitchen, men det fungerer overbevisende. Ron Mollise har en anmeldelse af systemet på en eller anden hjemmeside. Google den.

Lars

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Observatorium – 1. spadestik' er lukket for nye svar.