› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatorium – 1. spadestik
- Dette emne har 21 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 685 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. juli 2013 kl. 11:14 #104885
spatzekDeltager- Super Giant
Så er det blevet min tur efter 37 års slæb frem og tilbage med kikkerter i alle mulige størrelser og typer.
Første spadestik eller rettere greb-stik blev foretaget forleden oppe i vores sommerhus og senere på måneden begynder vi at bygge observatoriet, der bliver en modificeret version af Michael Rask observatoriet i Lyngby. Vi bygger den lidt større og tager Michaels fine råd med i byggeriet.
Egentligt morsomt, at man starter med at grave et hul i jorden for at se stjerner. Instrumentet er selvfølgelig min Celestron 14 på CGE monteringen. Fortsat god sommer til jer alle.
11. juli 2013 kl. 16:17 #104888
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Held og lykke med byggeriet
Michaels observatorium er interessant konstrueret med sit “tulipan” tag.Bygger du lige så lavt som Michael ?
11. juli 2013 kl. 18:02 #104890
lindhardDeltager- Super Nova
Held og lykke med byggeriet, vi glæder os til at se resultatet – og resultaterne…
mvh
Lars11. juli 2013 kl. 22:29 #104899
palle.b.Deltager- Nova
Held og lykke også herfra. Send gerne billeder efterhånden som det skrider frem.
man er vel nyskærig
12. juli 2013 kl. 11:23 #104909
swr- Giant
Det lyder som et spændende projekt. Jeg har uden held prøvet at Google “Michael Rask” for at finde planer for observatoriet. Har i evt. et link til nogle beskrivelser, eller til andre observatorier af tilsvarende konstruktion?
12. juli 2013 kl. 13:51 #104914
Tak til Lars & Lars, Palle og Søren for ordene. Jeg går først videre med projektet sidst på måneden, når jeg vender retur til sommerhuset. Jeg forventer derefter at det går rigtigt stærkt, da jeg “kun” skal være assistent på projektet og gå til hånde. Kan godt selv banke det sammen, men jeg har jobmæssigt ikke tid i et pænt stykke tid fremover, så nu skal det være, ellers trækker det bare ud i en evighed.
Jeg er ved at planlægge i detaljer og kigger også på højde og drøjde, så jeg ved ikke helt endnu, hvor højden på bygningen helt ender.
Søren – Michael Rask har lige solgt noget Hyperstar optik til en C11, så du kan smide en besked direkte til ham.
Baggrunden for Michaels løsning er også, at den falder fint i stil med et ganske nyt sommerhus og det er en god “koneløsning”, som æstetisk også er pænt og nydeligt. Michael har så selv haft det krav, at da han bor i den smukke gamle del af Lyngby, så skulle løsningen også opfylde de krav. At jeg også synes om den enkelthed, som bygningen også opfylder – ja det er bare herligt, at andre har tænkt gode tanker. Selve grundideen kan faktisk godt minde om et observatorium, som Steen Holst Larsen lavede i 70erne til en Unitrin 4″ refraktor.
Jeg skal nok smide fotos op, når vi går til biddet.
12. juli 2013 kl. 14:17 #104915
swr- Giant
Det lyder godt med en høj WAF.
Det skader aldrig med lidt point på den konto.12. juli 2013 kl. 19:13 #104917
tommyfDeltager- Neutron star
Hvor lækkert,,,, Meeeen det er da ikke ret stort, hva
13. juli 2013 kl. 10:22 #104924
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Det bliver spænnende at se udviklingen fremover. Har du link til Michael Rasks observatorium, som du henviser til ovenfor?
Bjørn T. Jønsson 2013-07-13 10:22:49 Mvh,
Bjørn13. juli 2013 kl. 13:59 #104929
ulrik- Planet
Held og lykke med projektet Lars. Det bliver spændende at se billeder af det færdige resultat !
HilsenUlrik14. juli 2013 kl. 12:22 #104940
michaelrDeltager- Super Giant
Hej alle
Hermed et link til en lidt lang præsentation af mit observatoriebyggeri og opgradering fra C11 alt-az til C14 ækvatorialt. I dag står der en CGE pro med C14 HD Edge. Og taget er desuden skiftet fra tagpap (tungt og varmesugende) til tynde pålimede alu plader (let og varmereflekterende).
Alt i alt småt, men godt!
Desværre fylder præsentationen lidt.
https://www.dropbox.com/s/ym9gmbeco8jkai2/FLower%20Power%20Observatoriet%20i%20Lyngby.ppt
Vh
Michael
14. juli 2013 kl. 13:29 #104941
lindhardDeltager- Super Nova
MichaelR wrote: Hej alle
Hermed et link til en lidt lang præsentation af mit observatoriebyggeri og opgradering fra C11 alt-az til C14 ækvatorialt. I dag står der en CGE pro med C14 HD Edge. Og taget er desuden skiftet fra tagpap (tungt og varmesugende) til tynde pålimede alu plader (let og varmereflekterende).
Glimrende fortælling. Lige til et astrotræf
mvh
Lars14. juli 2013 kl. 15:04 #104943
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
MichaelR wrote: Hermed et link til en lidt lang præsentation af mit observatoriebyggeri og opgradering fra C11 alt-az til C14 ækvatorialt.
Tak for link! Det ser flot ud!
Bjørn T. Jønsson 2013-07-14 15:05:19 Mvh,
Bjørn3. august 2013 kl. 16:43 #105329
Så er jeg tilbage efter tur til USA (varmt som bare…) og selvfølgelig derefter en ordentlig forkølelse med det hele. Så jeg har været noget underdrejet. Så min observatorieplanlægning er røget lidt i skoven. Men så er der selvfølgelig tid til at måske tænke på yderligere modificeringer – og det er farligt, når naboen og min gode ven samtidig er byggekonstruktør, så han vender alle detaljer med mig og stiller de kritiske spørgsmål. Nå – men meget fedt med lidt mere feedback og måske et par løsninger, som kunne blive spændende.
Men tak for tråden og I har ret, Michael har virkelig tænkt mange fine tanker med Flower-Power Observatoriet.
23. september 2013 kl. 22:30 #107451
Flower Power observatoriet røg i slutningen af ferien i problemer grundet aftaler, som røg i vasken. Så august ankom, og pludselig, så satte Jørgen K. alt til salg, og pludselig havde jeg købt hans observatorium. Alt blev pillet ned til et samlesæt, og kørt til mit sommerhus. Nu er det efterhånden samlet igen, og er snart færdigt. Skal males i sommerhusfarven og “dims” skal modtages fra Niels Haagh, så jeg kan få CGE og Celestron 14 monteret på søjlen.
Et par fotos fra i eftermiddags.
Spatzek 2013-09-24 17:44:30 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatorium – 1. spadestik' er lukket for nye svar.