Observatoriet i Askvang

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriet i Askvang

• Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8884 times
Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 203 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
      • Giant

Tommy Linnerud
      Deltager
        • Giant

På plass!!

Må innrømmet at jeg var litt nervøs. Tenk om den kollapset under løftet.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Dejligt projekt at få lov at følge

Hvordan sikre du at kuppelen ikke flyver af under storm, og bliver manuelt eller automatisk rotation af kuppel?

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Apollo 72 wrote: F…ens stykke flot håndværk.👍.

Hvis du får problemer med fugt kan du beklæde den indvendig med Armaflex.

Det er lidt dyrt men den kuppel ser heller ikke helt billig ud.

Mvh Martin.

Hej Martin.
            Hvor kan man få Armaflex?

mvh
            Jens

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Jens.Jacobsen wrote:

F…ens stykke flot håndværk.👍.

Hvis du får problemer med fugt kan du beklæde den indvendig med Armaflex.

Det er lidt dyrt men den kuppel ser heller ikke helt billig ud.

Mvh Martin.

Hej Martin.Hvor kan man få Armaflex?mvhJens

Google er min ven

http://varmt-hjem.dk/shop/af-armaflex-plade-116c1.html

Tommy Linnerud
              Deltager
                • Giant

henrik.schneider wrote: Dejligt projekt at få lov at følge

Hvordan sikre du at kuppelen ikke flyver af under storm, og bliver manuelt eller automatisk rotation af kuppel?

Hei Henrik.

Det er kun et par dager side kuppelen ble heist på plass så jeg har ikke rukket å gjøre noe mer med observatoriet. I løpet av i morgen kveld er det meldt om kraftig vind så jeg har midlertidig festet kuppelen med bjelker og lastestropper.

Kuppelen roterer veldig fint og for visuelle observasjoner er det nok å skyve den rundt, men det hadde vært fint å automatisere både åpning av dører og rotasjon av kuppel.

Tommy Linnerud
                Deltager
                  • Giant

Et bilde hvordan det ser ut i tårnet i kveld. Det er meldt en liten storm så jeg har festet kuppelen med lastestropper.

Tommy Linnerud
                  Deltager
                    • Giant

Tommy Linnerud
                    Deltager
                      • Giant

Hjulene triller veldig bra på aluminiumsrøret og med 400 kg tyngde fra kuppelen er det liten sjanse for at den sporer av. Uansett bør jeg montere mothjul eller en eller annen form for sikring slik at den ikke faller av under storm. Hvis noen har en smart løsning, så kom gjerne med tilbakemeldinger!!

Slik det er nå er det ingen fare for at noen skal få klemt fingrene og det beste hadde vært om mothjulene ikke skapte klemfare.

rune.cb.
                      Deltager
                        • Super Nova

Hei,

Det er et flott observatorie du har bygget, men hvordan gikk det under ekstremværet igår ?

Du bor på vestsiden av Mjøsa – Oppland (?) På Juvasshøe i Jotunheimen (Oppland fylke) ble det målt 223 km/t, dvs. 62 m/sek. som er veldig høyt på orkanskalen (32,7 m/s). Da må det ha vært kraftig vind hos deg også, men ikke så høyt som på Juvasshøe.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Tommy Linnerud
                        Deltager
                          • Giant

Hei Rune, takk for det! Stemmer at jeg bor i Oppland, vest for Mjøsa, 13 km syd for Gjøvik.

Jeg hadde sikret kuppelen godt og var forberedt på uværet som kom og observatoriet taklet stormen uten problemer. En periode på 10 minutter ifm. en byge var det noen kraftige vindkast her og huset knakte i sammenføyningene. Hvor kraftig disse vindkastene var vet jeg ikke men uværet voldte ingen skader som sagt

rune.cb.
                          Deltager
                            • Super Nova

Det var bra at det ikke ble noen skader!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

chris_h
                            Deltager
                              • Super Nova

Helt rått Tommy! Clap

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Tommy

Der skal nok noget til, før kuplen skubbes af alurøret, men måske kan vind med en tilstrækkelig stor

hastighed danne så lille et tryk over kuplen, at den godt kan flyttes.

Vi bruger skateboardhjul som sidestøtte. Der er fire af dem, og de kører mod den lodrette regnkant.

Her kan man se montagen på vores gamle kuppel: http://tocobs.org/obsbuild/sidewh1.jpg

Man kan også placere hjulene indvendigt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Tommy Linnerud
                                Deltager
                                  • Giant

Hei Torben,

Ja kuppelen er såpass tung så jeg tror faktisk det skal mye til før vinden klarer å blåse den av, om den i det heletatt klarer det. Jeg har observert kuppelen innvendig når det har blåst og den rugger ikke på seg. Uansett må jeg ha en form for støtte og stormsikring og bilde av din løsning ser veldig bra ut. Takk for ideene

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 203 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.