› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatoriet i Askvang
- Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8884 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. januar 2016 kl. 21:42 #142244
Tommy LinnerudDeltager- Giant
27. januar 2016 kl. 21:44 #142245
På plass!!
Må innrømmet at jeg var litt nervøs. Tenk om den kollapset under løftet.
27. januar 2016 kl. 23:34 #142247
henrik.schneiderDeltager- Nova
Dejligt projekt at få lov at følge
Hvordan sikre du at kuppelen ikke flyver af under storm, og bliver manuelt eller automatisk rotation af kuppel?
28. januar 2016 kl. 00:03 #142248
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Apollo 72 wrote: F…ens stykke flot håndværk.👍.
Hvis du får problemer med fugt kan du beklæde den indvendig med Armaflex.
Det er lidt dyrt men den kuppel ser heller ikke helt billig ud.
Mvh Martin.
Hej Martin.
Hvor kan man få Armaflex?mvh
Jens28. januar 2016 kl. 08:40 #142250
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jens.Jacobsen wrote:
F…ens stykke flot håndværk.👍.
Hvis du får problemer med fugt kan du beklæde den indvendig med Armaflex.
Det er lidt dyrt men den kuppel ser heller ikke helt billig ud.
Mvh Martin.
Hej Martin.Hvor kan man få Armaflex?mvhJens
Google er min ven
28. januar 2016 kl. 22:39 #142258
henrik.schneider wrote: Dejligt projekt at få lov at følge
Hvordan sikre du at kuppelen ikke flyver af under storm, og bliver manuelt eller automatisk rotation af kuppel?
Hei Henrik.
Det er kun et par dager side kuppelen ble heist på plass så jeg har ikke rukket å gjøre noe mer med observatoriet. I løpet av i morgen kveld er det meldt om kraftig vind så jeg har midlertidig festet kuppelen med bjelker og lastestropper.
Kuppelen roterer veldig fint og for visuelle observasjoner er det nok å skyve den rundt, men det hadde vært fint å automatisere både åpning av dører og rotasjon av kuppel.
28. januar 2016 kl. 22:43 #142259
Et bilde hvordan det ser ut i tårnet i kveld. Det er meldt en liten storm så jeg har festet kuppelen med lastestropper.
28. januar 2016 kl. 22:45 #142260
28. januar 2016 kl. 22:53 #142261
Hjulene triller veldig bra på aluminiumsrøret og med 400 kg tyngde fra kuppelen er det liten sjanse for at den sporer av. Uansett bør jeg montere mothjul eller en eller annen form for sikring slik at den ikke faller av under storm. Hvis noen har en smart løsning, så kom gjerne med tilbakemeldinger!!
Slik det er nå er det ingen fare for at noen skal få klemt fingrene og det beste hadde vært om mothjulene ikke skapte klemfare.
30. januar 2016 kl. 15:27 #142291
rune.cb.Deltager- Super Nova
Hei,
Det er et flott observatorie du har bygget, men hvordan gikk det under ekstremværet igår ?
Du bor på vestsiden av Mjøsa – Oppland (?) På Juvasshøe i Jotunheimen (Oppland fylke) ble det målt 223 km/t, dvs. 62 m/sek. som er veldig høyt på orkanskalen (32,7 m/s). Da må det ha vært kraftig vind hos deg også, men ikke så høyt som på Juvasshøe.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
30. januar 2016 kl. 15:39 #142292
Hei Rune, takk for det! Stemmer at jeg bor i Oppland, vest for Mjøsa, 13 km syd for Gjøvik.
Jeg hadde sikret kuppelen godt og var forberedt på uværet som kom og observatoriet taklet stormen uten problemer. En periode på 10 minutter ifm. en byge var det noen kraftige vindkast her og huset knakte i sammenføyningene. Hvor kraftig disse vindkastene var vet jeg ikke men uværet voldte ingen skader som sagt
30. januar 2016 kl. 15:57 #142293
rune.cb.Deltager- Super Nova
Det var bra at det ikke ble noen skader!
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
1. februar 2016 kl. 04:12 #142332
chris_hDeltager- Super Nova
Helt rått Tommy!
1. februar 2016 kl. 08:17 #142333
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Tommy
Der skal nok noget til, før kuplen skubbes af alurøret, men måske kan vind med en tilstrækkelig storhastighed danne så lille et tryk over kuplen, at den godt kan flyttes.Vi bruger skateboardhjul som sidestøtte. Der er fire af dem, og de kører mod den lodrette regnkant.Her kan man se montagen på vores gamle kuppel: http://tocobs.org/obsbuild/sidewh1.jpgMan kan også placere hjulene indvendigt.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. februar 2016 kl. 12:39 #142338
Hei Torben,
Ja kuppelen er såpass tung så jeg tror faktisk det skal mye til før vinden klarer å blåse den av, om den i det heletatt klarer det. Jeg har observert kuppelen innvendig når det har blåst og den rugger ikke på seg. Uansett må jeg ha en form for støtte og stormsikring og bilde av din løsning ser veldig bra ut. Takk for ideene
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.