Observatoriet i Askvang

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriet i Askvang

• Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8885 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 203 i alt)
  • Forfatter

Tommy Linnerud
    Deltager
      • Giant

Platene ble limt med Tec-7 så nå får jeg testet hva det duger til. Skulle de vise seg å løsne, får jeg skru i tillegg men foreløpig kun lim. Platene ble limt over annenhver seksjon slik at det ble god overlapping.

Tommy Linnerud
      Deltager
        • Giant

En litt trøtt kuppelkonstruktør…

Tommy Linnerud
        Deltager
          • Giant

Platene som ble lagt på i runde to, ble også limt. For å dekke kanten av platene som ikke var helt jevn, fikk jeg tak i kantlist i krom. Det ser faktisk mye bedre ut med denne på.

Tommy Linnerud
          Deltager
            • Giant

I overlappingen mellom topp og bunnplate ble det en liten glippe. Denne ble fuget med et stoff jeg ikke husker navnet på men det er samme type som man limer sammen takrenner og nedløpsrør med og det funker sikkert

Tommy Linnerud
            Deltager
              • Giant

Da var vel selve kuppelen ferdig!

Tommy Linnerud
              Deltager
                • Giant

Så var det dørene. Dessverre har jeg ikke så mange detaljerte bilder av byggeprosessen men noe har jeg.

Jeg antar at det er 100 ganger lettere å bygge skyveluke enn skyvedører så hvorfor gjorde jeg ikke det. Har man ikke problemer så får man det…

Buene var greie å lage for de skulle ha samme form som kuppelen. For å få maksimal åpning ble buene som skulle møtes på midten, smalere enn de på sidene. Ved full åpning står de rett over sidene i åpningen på kuppelen og de skulle danne et skjørt rundt åpningen nå de er lukket.

Tommy Linnerud
                Deltager
                  • Giant

De ser ut til å passe bra. Et strøk med beis for å tåle fuktighet.

Tommy Linnerud
                  Deltager
                    • Giant

Belagt med plater blir de utrolig stive og klarer nok å bære uanstendig mengder med snø til vinteren.

Tommy Linnerud
                    Deltager
                      • Giant

Rulleskinne. Jeg tok en stubb med treverk og freste ett spor på begge sider som jeg limte fast ei nylonskinne i. Igjen fra skyvedørsautomatene sin verden. Denne skinna skulle sitte fast på døren mens hjulene sitter fast på kuppelen. Bildene får tale for seg…

Tommy Linnerud
                      Deltager
                        • Giant

Små metallhjul med u-profil og kulelager. Denne gangen er det skinna som er av nylon. En aluminiumsplate holder hjulene på plass.

Tommy Linnerud
                        Deltager
                          • Giant

Og her sitter det påmontert kuppelen og testes.

alan
                          Deltager
                            • Super Giant

Det ser flot ud det du får lavet, hvad gør du for at undgå for meget kondens i kuplen.

mvh Alan

Tommy Linnerud
                            Deltager
                              • Giant

Alan wrote: Det ser flot ud det du får lavet, hvad gør du for at undgå for meget kondens i kuplen.

mvh Alan

Hei Alan

Jeg har 20 cm fritt rom under gulvet i observatoriet. Planen er å montere to vifter som suger ut luften fra kuppelrommet og ned under gulvet og ut til sidene. Det er foreløpig en ide men en mulig løsning på fuktproblemet. Viftene skal også suge ut varme som oppstår fra en eller flere observatører i kuppelrommet i stede for å stige opp og forstyrre kikkertbilde.Tommy Linnerud2016-01-26 22:16:35

alan
                              Deltager
                                • Super Giant

Jeg tænker mest på den kondens der dannes når kuplen varmes op af solen efter en kold nat. Da kuplen er lavet af metal, som jo er stærkt varmeledende, vil jeg tro der dannes meget kondens indvendig på metal pladerne. kondensvandet vil løbe ned af metalpladerne og om ikke andet efterlade en mindre sø.

Det vand skulle du gerne kunne komme af med eller undgå at det opstår.

Mvh Alan

apollo.72
                                Deltager
                                  • Giant

F…ens stykke flot håndværk.👍.

Hvis du får problemer med fugt kan du beklæde den indvendig med Armaflex.

Det er lidt dyrt men den kuppel ser heller ikke helt billig ud.

Mvh Martin.

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 203 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.