Det passer veldig bra faktisk og det er som tog på skinner! Kuppelen får et skjørt nederst som dekker for inntrengning av snø. Det jeg frykter mest er støv fra åker og eng
Så måtte jeg lage enda en ring. Denne har litt større diameter, ca 5 cm, enn de tre andre. Greit at diameteren på kuppelen blir litt større enn tårnet. Noe annet ville vært kjedelig.
Litt utprøving med en bue for å se hvordan tingene blir. Jeg har ingen tegninger som sagt og alt blir laget på øyemål. “Veien blir til mens man går…”
To hovedbuer ble montert med en meters avstand, altså blir spalteåpningen i kuppelen på én meter. Disse holdes oppe av to lekter som festes på taksperrene i garasjen.
Buene måtte forankres til ringen og jeg fant disse små nusselige bjelkeskoene i et lokalt varehus. 20 buer skal bære takkonstruksjonen og jeg skrudde fast bjelkeskoene i ringen først. Denne måtte derfor heves opp fra gulvet noen centimeter. Jeg forsenket hullene i bjelkeskoene, tredde en 5 mm skrue igjennom og brukte inntrekksmuttere på undersiden.
De første buene på plass. Legg merke til stangen i midten av ringen! Denne fungerte som siktepunkt for plassering av buene i toppen mot hovedbuene. Det ble ikke gjort noen mål eller beregninger hvor de skulle sitte. Kun siktet inn med øynene!