Observatoriet i Askvang

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Observatoriet i Askvang

• Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8877 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 203 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Fint arbejde Tommy

Jeg lurer lidt på, om gulv og sokkel er mekanisk forbundet. Hvis de er, så

kan de være, at kikkerten kan flytte sig, når du går rundt på gulvet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Tommy Linnerud
      Deltager
        • Giant

Hei Torben

Kikkertsøyla skal bygges videre opp fra den gamle i det forrige observatorie. Det er støpt en kloss på 1x1x1 meter nedi bakken. Jeg vurderte å bygge den opp med pipeelementer og fylle betong nedi. Pipesøyla, skorsten som dere sier i Danmark, skal være tre meter høy og avsluttes i golvhøyde oppe i tårnet og skal selvfølgelig ikke berøre gulvet. Derfra blir det en metallsøyle videre opp, ca to meter, som monteringen skal sitte fast i.

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Tommy

Gulvet på første sal er forbundet med gulvet nedenunder. Det kan være en

formildende omstændighed, at du har så stort et betonfundament, da det så

vil være vanskeligere at flytte.

Har du ikke en arbejdstegning vi kan se?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Tommy Linnerud
          Deltager
            • Giant

Tenke seg til, ingen tegning eksisterer. Alt blir bygget ut fra det jeg har tenkt gjennom i hode og de erfaringer jeg har tatt med meg gjennom noen år.

Fundamentet i bunnen er ferdig. Det skal bare støpes videre opp gjennom tårnet. Fundamentet som bygget står på er i kontakt med søyla. Under betongdekket ligger betongklossen på 1x1x1 meter som søyla er forankret i. Bjelkelaget i 1. etasje er ferdig som vist på bilde men mangler gulv.

Tommy Linnerud
            Deltager
              • Giant

Litt annen vinkel.

Tommy Linnerud
              Deltager
                • Giant

Panelen er beiset ferdig og et lite tak over inngangen må jeg ha.

Arnstein Dale
                Deltager
                  • Planet

Fantastisk bygg!

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Det ser knald godt ud, super håndværk ligner det 😉

Det bliver spændende at se drejekrens og kuppel åbning.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Flot flot flot Thumbs%20Up

Tommy Linnerud
                      Deltager
                        • Giant

Takk for det og jeg syns det er virkelig givende å kunne bygge dette. Ikke så komplisert som man skulle tro

Tommy Linnerud
                        Deltager
                          • Giant

Så ble det kuppel. Med skyveluke eller skyvedører? Jeg har alltid vært fascinert av skyvedører på de store observatoriene ute i verden og da kan vel ikke jeg gjøre det noe dårligere

Nå ligger det en ring av kryssfiner på toppen av tårnet. Denne er ferdig. Jeg lager to nye ringer, en som hjulene skal sitte på og en som skal ha skinne. Ringene skal ha samme diameter som den som ligger på tårnet. To og to kryssfinerlag limes sammen. Gulvet fungerer som tegnebord for en sirkel med korrekt diameter. Buene skjæres ut av kryssfinerplater.

Heldigvis har jeg en garasje med betongulv. Dette har vært helt nødvendig for å konstruere kuppelen.

Tommy Linnerud
                          Deltager
                            • Giant

En ring sammenlimt og er ferdig.

Tommy Linnerud
                            Deltager
                              • Giant

Ringen legges opp på bukker for å gi en bedre arbeidsstilling. Et 10mm spor blir frest ut i ringen for å kunne senke ned et 10mm aluminiumsrør.

Tommy Linnerud
                              Deltager
                                • Giant

Aluminiumsrøret som skal fungere som skinne festes med skruer. Borrer hull med jevne mellomrom og bruker skruer med senkehode.

Tommy Linnerud
                                Deltager
                                  • Giant

Tvinger brukes for å holde røret nede i sporet. Etterhvert borrer jeg i samme hull, opp i aluminiumsrøret og gjenger 6mm til skruen. Siden det er aluminium, et mykt metall, må skruene dras akkurat passe til. Litt lock tight benyttes.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 203 i alt)
                                • Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.