› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Observatoriet i Askvang
- Dette emne har 202 svar og 25 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af erikgu. This post has been viewed 8880 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. oktober 2016 kl. 18:53 #152425
Tommy LinnerudDeltager- Giant
For å unngå en trapp som knirker ble trinnene limt med Tec-7 fra Biltema. To jekkestropper rundt vangene holdt det hele sammen til det tørket. Jeg laget ikke trappen bare en gang, men to! Jeg ble ikke fornøyd med den første siden vinkelen ble litt for bratt, og at jeg kom til å angre meg senere hvis jeg ikke ordnet det nå. Du verden hva man lærer av sine egne feil.
10. oktober 2016 kl. 20:04 #152426
Før veggene kles med panel måtte det lages føringsveier for 230V og svakstrøm. Oppe i tårnet skal det være bryter for manuell styring av kuppelrotasjon og åpning av spaltene. Lys i kuppelringen må kunne slås av og på, samt arbeidslys. Bryter for rødt lys blir også montert. Dessuten må det lages føringsveier for framtidige styringer og åpning av luke i gulvet. Greit å gjøre det nå.
Legg merke til kjedemotorene som jeg har montert på kuppelen. De styres med 24V likestrøm og trekker med en kraft på 200N i åpning og 300N under lukking. Det sitter to nederst på spalta og to i toppen av kuppelen for å få lik fordeling av kreftene. Slaglengden på disse er 500mm i hver retning for å oppnå full åpning av luka.
10. oktober 2016 kl. 20:16 #152427
Her ser vi bilde av den ene kuppelmotoren med reduksjonsgir og justerbar brakett. Det sitter to slike på hver side i kuppelen for å en jevn fordeling av kreftene. Min gode astronomikollega, Ole Alexander Ødegård har laget disse til meg. En utrolig dyktig altmuligmann som får ting til å virke.
Motorene er gamle og har sittet i skyvedørsautomatikk i 15 år. Solide saker disse motorene og er like gode. De strømforskynes med 36V likestrøm og jeg har koblet inn softstart slik at de ikke går for full maskin med en gang strømmen slås på. Motorene er nesten lydløse og har blitt bygget inn i veggen. Et av målene mine er å unngå å ha ting stikkende ut fra veggene, og unngå klemfare i mørket. Alt av ledninger er dessuten under gulvet og i veggene.
10. oktober 2016 kl. 20:21 #152429
Drivkslingen går opp gjennom ringen og på toppen sitter et reimhjul med tenner. Disse passer på reima jeg har spikret fast på ryggen mot kuppelringen. Bak kosten på bilde er det også en brakett med justeringer slik at kraften som tannhjulet presser med mot tannreima kan justeres. Denne har også Ole Alexander fått laget til meg.
10. oktober 2016 kl. 20:25 #152430
Panelen kommer på plass og skal beises svart matt.
10. oktober 2016 kl. 20:29 #152431
Her sees lukemotorene i toppen av kuppelen. Er nok ikke helt ferdig med å pusse og male oppe i toppen på dette tidspunktet.
10. oktober 2016 kl. 20:31 #152432
Veggen er ferdig malt og inspeksjonsluke for motorene er montert. Disse er 30X30 cm .
10. oktober 2016 kl. 20:34 #152433
xplodeDeltager- Nova
Fine inspeksjonsluker
10. oktober 2016 kl. 20:35 #152434
Til venstre er bryter for å åpne og stenge lukene og til høyre for rotasjon av kuppel i hver retning.
10. oktober 2016 kl. 20:40 #152435
Her kobler jeg strømkontakt.
Tommy Linnerud 2016-10-10 20:40:44 10. oktober 2016 kl. 20:43 #152436
NicolajDeltager- Giant
Super flot arbejde!
mvh
Nicolaj
Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.
10. oktober 2016 kl. 20:45 #152437
Modifisert blomsterpotte fra Ikea fungerer som beskyttelseslokk over drivhjulet til kuppelrotasjon.
Takk til Kai Roger som fikset disse til meg!
10. oktober 2016 kl. 20:52 #152440
Luka i gulvet var noe ordentlig herk å lage. Her ble det også to stykker før jeg ble fornøyd. Den første ble for tung og motoren som skulle åpne den ble for svak. Derfor måtte jeg lage en ny som var lettere og av en litt annen konstruksjon. Hengslene skulle være nedsenket i golvet slik at ingen sparket borti dem i mørket.
Teppe på gulvet må man også ha. Vanlig verandateppe i grønt som tåler fuktighet. Tregulvet er av impregnert type så her kan det gå observatører med snø på beina!
10. oktober 2016 kl. 20:54 #152441
Jeg har aldri lagt teppe før så dette var “learning by doing”
10. oktober 2016 kl. 21:01 #152442
Stålsøyla på plass og mutterene (møtrikkene) strammes til. Under stålplata i bunnen ligger et flak med bitumen som skal dempe eventuelle vibrasjoner. Nå fikk jeg dessuten strammet til gjengestagene som forankrer søyla helt ned i plata som bygget står på, og stiver av søyla maksimalt.
Legg merke til de fine kantlistene i aluminium!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Observatoriet i Askvang' er lukket for nye svar.